Vi har en utomhuspool på 4x9 m som vi tänkt stänga inför vintern snart. Vi har en instruktion för hur man gör med punkter, vi har använt en motsvarande när vi backspolat. Första året vi bor här, så mycket nytt..

I instruktionen står det dock bara "sänk vattennivån till under bräddavloppet/insprutning", men inte HUR? Gör man på samma sätt som när man backspolar? Vad ska stora vredet på sandfiltret stå på isf? Är det inte skadligt för pumpen mot slutet när det kommer luft och vatten blandat? Hjälp! :D
 
Har du bottensugare kan du backspola med den ansluten och sugen liggande på botten. Ligger poolen tillräckligt högt kan du lägga en slang som hävert och bara vänta.
 
Du får inte köra pumpen torr eller nästan utan vatten.

Du kan ställa centralventilen på sandfiltret på waste och använda pumpen för att tömma tills det börjar dra luft. Därefter får du använda en dränkbar pump.

ELLER

...så ser du till att du kan suga via inloppen istället. Då kan man suga ut allt som ska ut mha poolens vattenpump vilket går väldigt snabbt.

ELLER

...så fyller du breddavloppet med PET flaskor eller frigolit som kan deformeras och låter vattnet frysa däri. Så gör en del, jag törs inte riktigt och väljer att pumpa ur.
 
G Guson skrev:
Har du bottensugare kan du backspola med den ansluten och sugen liggande på botten. Ligger poolen tillräckligt högt kan du lägga en slang som hävert och bara vänta.
Vad är bottensugare för nåt? :seenoevil:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du får inte köra pumpen torr eller nästan utan vatten.

Du kan ställa centralventilen på sandfiltret på waste och använda pumpen för att tömma tills det börjar dra luft. Därefter får du använda en dränkbar pump.

ELLER

...så ser du till att du kan suga via inloppen istället. Då kan man suga ut allt som ska ut mha poolens vattenpump vilket går väldigt snabbt.

ELLER

...så fyller du breddavloppet med PET flaskor eller frigolit som kan deformeras och låter vattnet frysa däri. Så gör en del, jag törs inte riktigt och väljer att pumpa ur.
Okej! Hur gör man för att suga via inloppen?
 
A Andersson86 skrev:
Vad är bottensugare för nåt? :seenoevil:
Kan man använda slangen till "dammsugaren"? Eller var det den du menade?
 
Jag lägger bara i en vattenslang och suger lite för att få flöde. Stoppar sedan ner den i röret där stupröret går i marken. Det kan ta några dagar att tömma 25 m3 men det spelar ju inte så stor roll.
 
ama3282 ama3282 skrev:
Jag lägger bara i en vattenslang och suger lite för att få flöde. Stoppar sedan ner den i röret där stupröret går i marken. Det kan ta några dagar att tömma 25 m3 men det spelar ju inte så stor roll.
Det är ju bra att veta var röret i marken tar vägen...

/ATW
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
A Andersson86 skrev:
Kan man använda slangen till "dammsugaren"? Eller var det den du menade?
Ja, det var det.
 
A Andersson86 skrev:
Okej! Hur gör man för att suga via inloppen?
Jag har kopplat ihop in och utlopp i maskinrummet och har ventiler så att jag kan separera dessa vid normaldrift.

Hittar ingen bra bild men ungefär så här. Slangen till väntster går till poolen, slangen till höger kommer från breddavloppet. 90graders böjen utan anslutning går via ytterligare en ventil till sandfilter etc. Stänger jag inkommande vatten + ventilen mot sandfilter etc, så suger vattenpumpen via inloppen istället. Detta var ursprungligen byggt för att ha ett avlopp där jag enkelt kan tömma utrustningen på vatten. Senare fick det denna extra funktion.

IMG_2000.jpg
 
G Guson skrev:
Ja, det var det.
Ah smart! Så koppla slangen i bräddavloppet och ha andra änden på botten när man kör pumpen och stänga ventilen till inloppen, öppna ventilen till avloppet, och ha "waste" på centralventilen? Kan det inte komma luft då på slutet?
 
Du ska väl inte tömma ut allt vatten?
 
A Andersson86 skrev:
Ah smart! Så koppla slangen i bräddavloppet och ha andra änden på botten när man kör pumpen och stänga ventilen till inloppen, öppna ventilen till avloppet, och ha "waste" på centralventilen? Kan det inte komma luft då på slutet?
Jo, när poolen är helt tom men du skulle väl bara tömma den delvis?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har kopplat ihop in och utlopp i maskinrummet och har ventiler så att jag kan separera dessa vid normaldrift.

Hittar ingen bra bild men ungefär så här. Slangen till väntster går till poolen, slangen till höger kommer från breddavloppet. 90graders böjen utan anslutning går via ytterligare en ventil till sandfilter etc. Stänger jag inkommande vatten + ventilen mot sandfilter etc, så suger vattenpumpen via inloppen istället. Detta var ursprungligen byggt för att ha ett avlopp där jag enkelt kan tömma utrustningen på vatten. Senare fick det denna extra funktion.

[bild]
Smart! Så ser det inte ut hos oss tyvärr..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska väl inte tömma ut allt vatten?
Nä bara till strax under inlopp/avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.