J JNE skrev:
Luftspalten ventileras inte. Det är instängt utrymme mellan ytter och innervägg. Putsen sluter an till grundmuren, ingen spalt där.
Nej men putsen,trä och glipor släpper igenom luft/fukt det är inte diffusionstätt.
Självdrag ventilerar väggar golv m.m. Oftas därför det luktar illa i hus med självdrag och det som gör att många konstruktioner inte röttnar sönder
 
OK, så fukt utifrån kommer in. Inte bra med ångspärr då på innervägg. Men spacklad gipsskiva på innerväggen är väl ganska tätt också? Varför isolera med cellulosa? Är inte det organiskt och kan mögla?
 
Den har bättre egenskaper genom att släppa fukt om den allt förmodan utsätts. Glasfiberulla så samlas vattnet bara i botten av isoleringen och fukten blir mer koncentrerad på ett och samma ställe
 
OK, låter vettigt. Tack för svar.
 
allexx allexx skrev:
Bara det är rätt isolerat och att ytterpanel har luftspalt så det ventileras utifrån och att självdrag byggs bort så ska det inte vara nått problem.
Ja visst men du sa att det var riskabelt att sätta dit en ångspärr för att huset skulle andas, sen bad någon dig att utveckla det och då bytte du till att diskutera den utvändiga luftspalten istället.
 
W witten skrev:
Ja visst men du sa att det var riskabelt att sätta dit en ångspärr för att huset skulle andas, sen bad någon dig att utveckla det och då bytte du till att diskutera den utvändiga luftspalten istället.
W witten skrev:
Ja visst men du sa att det var riskabelt att sätta dit en ångspärr för att huset skulle andas, sen bad någon dig att utveckla det och då bytte du till att diskutera den utvändiga luftspalten istället.
Hur ska man annars kunna få upp en bild om hur det ser ut?
Det är inte bara och bara!
Om du inte orkar läsa så skriv inte!
 
Jag hade också undvikit fuktspärr i denna situation.
Dels därför att väggkonstruktion förefaller ha en del likheter med enstegstätade fasader, och dels gamla reveterade hus.
I första fallet var ångspärren på insidan en bidragande/förvärrande orsak till problemen iom att ingen fukt kunde torka ut inåt.
I det senare fallet har sådana hus aldrig haft ngn fuktspärr, och såvitt jag vet heller inte haft den typen av problem.

Den invändiga tilläggsisoleringen bör inte vara tjock.

Om huset enl uppgift är dragigt, så är det mkt väsentligare att täta det än att tilläggsisolera det. Ett dragigt hus kan ha hur tjock isolering som helst, det kommer ändå att vara kallt, dragigt och otrevligt.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
I första fallet var ångspärren på insidan en bidragande/förvärrande orsak till problemen iom att ingen fukt kunde torka ut inåt.
Det låter som en felaktig slutsats, utebliven ångspärr hade tvärtom ökat fuktbelastningen ännu mera i så välisolerade väggar. Det är ju det som är dess syfte, att minska fuktbelastningen på väggens utsida. Uttorkningen inåt genom ett par dm isolering är försumbar.
 
W witten skrev:
Det låter som en felaktig slutsats
Nja, det är i Fukthandboken de reder ut det där så slutsatsen är nog så korrekt den kan bli i dagsläget. (Därmed inte sagt att det ändå inte blivit mögelproblem. Uttorkningen inåt hade kanske gjort problemen mindre omfattande, men inte eliminerat dem.)

Däremot är det ju riktigt att fuktspärr är mer behövligt ju tjockare isolering en vägg har.
Sedan också att insidan enl gammal tumregel bör vara 5-10 ggr tätare än utsidan, vilket i fallet med tämligen tät puts sannolikt också motiverar fuktspärr.
Problemet med fukt och mögel uppstår när vatten läcker in i väggen och då blir mer eller mindre stående mellan två fukttäta skikt, dvs ett felfall. Vad jag förstått från de enstegstätade fasaderna så är det att detta sk felfall inte är ett felfall egentligen utan faktiskt det normala i verkligheten, (inträngande fukt utifrån).

W witten skrev:
Uttorkningen inåt genom ett par dm isolering är försumbar.
Det är jag inte övertygad om. Har du ngn källa på det?
Att uttorkningen går långsammare ju tjockare isolering, det är jag med på, och det är därför som rek till TS är att inte isolera så mkt invändigt.

Appropå uttorkning inåt så laborerar man med t ex tak utan luftspalt. Dvs ett yttre tätskikt (takpapp eller falsad plåt) men ingen luftspalt. Där är tanken att fukten ska ventileras ut inåt. Ofta ngn form av Goretex-liknande väv. Om jag kommer ihåg rätt så fungerar det hyfsat om det är på södersida där solen kommer åt att värma upp taket, men inte lika bra på norrsida. Poängen med detta är bara att understryka att fuktens vägar äro outgrundliga, nästan. I vart fall komplexa. Vidare så visar det att uttorkning inåt uppenbarligen anses vara en möjlighet, trots tjock isolering som det ju är i dagens takkonstruktioner.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Hej.

Har själv isolerat invändigt i en villa från 1919. Jag gjorde såhär:

Först och främst sökte jag som en tok på hur man ska/kan göra. Inte lätt att få några vettiga svar. Men det jag insåg är att jag absolut inte ska täta ett gammalt hus som tidigare varit "självventilerande".

Jag använde ångbroms istället för ångspärr. Jag använde och cellulosaisolering just av anledningar ovan. Cellulosa kan i viss mån släppa ifrån sig fukt.

Efter att jag sökt och kommit på hur jag ska göra så ringde jag mitt hemförsäkringsbolag. Dom har oftast byggrådgivare som i mitt fall bestod av en "gammal räv" som var mycket vettig att prata med och som även kom med bra input. Han stöttade mina tankar om att (inifrån sett) ha gips-osb-ångbroms-isolering-befintlig konstruktion.

Efter detta mailade jag honom och bekräftade det vi hade pratat om och att han som representant från försäkringsbolaget kände sig trygg med lösningen.
Detta är viktigt OM du mot all förmodan skulle få problem senare, och även kan du vid ev. försäljning även visa att du gjort det på ett sådant sätt som försäkringsbolaget har accepterat.

Jag använde 45mm cellulosa och tycker att jag har ett bra inomhusklimat. Huset har självdrag med mekanisk frånluft i toaletter.
Tips: Passa även på att dra ny el när du reglar upp, så är det gjort :)
 
  • Gilla
DUNCEN och 1 till
  • Laddar…
R Renoveringsprinsen skrev:
Hej.

Har själv isolerat invändigt i en villa från 1919. Jag gjorde såhär:

Först och främst sökte jag som en tok på hur man ska/kan göra. Inte lätt att få några vettiga svar. Men det jag insåg är att jag absolut inte ska täta ett gammalt hus som tidigare varit "självventilerande".

Jag använde ångbroms istället för ångspärr. Jag använde och cellulosaisolering just av anledningar ovan. Cellulosa kan i viss mån släppa ifrån sig fukt.

Efter att jag sökt och kommit på hur jag ska göra så ringde jag mitt hemförsäkringsbolag. Dom har oftast byggrådgivare som i mitt fall bestod av en "gammal räv" som var mycket vettig att prata med och som även kom med bra input. Han stöttade mina tankar om att (inifrån sett) ha gips-osb-ångbroms-isolering-befintlig konstruktion.

Efter detta mailade jag honom och bekräftade det vi hade pratat om och att han som representant från försäkringsbolaget kände sig trygg med lösningen.
Detta är viktigt OM du mot all förmodan skulle få problem senare, och även kan du vid ev. försäljning även visa att du gjort det på ett sådant sätt som försäkringsbolaget har accepterat.

Jag använde 45mm cellulosa och tycker att jag har ett bra inomhusklimat. Huset har självdrag med mekanisk frånluft i toaletter.
Tips: Passa även på att dra ny el när du reglar upp, så är det gjort :)
det där va första texten jag hade nytta av för min egen del då jag själv köpt ett hus som kanske är byggt runt 1920, enda pappret som hittats på det, är gamla taktätningspapper av tidningar från 1923... så det du skriver och kommit fram till låter i mina öron logiskt, täta inte sönder något som varit otätat i 100-120 år och överlevt, gissar att din vind inte har några ventiler heller?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.