Beställt ett uterum från WG. Höst vår glaspartier, kanalplast, oisolerad stomme. Skall stå mot husfasad på befintlig trall. Då trallen lutade en del åkte all trall av och regelstommen justerades in. Tänkte passa på att sätta 10cm cellplast mellan reglarna när det ändå är öppet. Då trallen bröts bort med kofot och var sliten måste nytt golv köpas. Hade tänkt vanligt tryckt 145-34. Men läser ju på att nytt tryckt virke inomhus inte blir bra och är skadligt. Detta blir ju halvinne . Vill ju ändå ha altangolvet känsla ! Hur har ni gjort? Tips?
 
Du kan ju lägga kärnfuru istället för tryckt.
 
T tysken skrev:
Beställt ett uterum från WG. Höst vår glaspartier, kanalplast, oisolerad stomme. Skall stå mot husfasad på befintlig trall. Då trallen lutade en del åkte all trall av och regelstommen justerades in. Tänkte passa på att sätta 10cm cellplast mellan reglarna när det ändå är öppet. Då trallen bröts bort med kofot och var sliten måste nytt golv köpas. Hade tänkt vanligt tryckt 145-34. Men läser ju på att nytt tryckt virke inomhus inte blir bra och är skadligt. Detta blir ju halvinne . Vill ju ändå ha altangolvet känsla ! Hur har ni gjort? Tips?
Vanligt virke med upplägg på syllpapp och eps så som du tänkt!
Lägg ut byggplast över ytan underst så att du slipper fukt o lukt
 
optimum
Finns det risk för möss ska du inte använda vanlig cellplast (EPS) utan ska vara XPS, Används även som markskivor.
Orsaken är att möss gärna bygger gångar i EPS.

Bra tips jag fått på detta forum.
Jo jag byggde uterum förra våren med ny altan och XPS skivor.
Blev kanonbra med golv som inte blir kallt.
Uterum också WG.
Se till att ha allt väldigt vinkelrätt annars får du problem.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Finns det risk för möss ska du inte använda vanlig cellplast (EPS) utan ska vara XPS, Används även som markskivor.
Orsaken är att möss gärna bygger gångar i EPS.

Bra tips jag fått på detta forum.
Jo jag byggde uterum förra våren med ny altan och XPS skivor.
Blev kanonbra med golv som inte blir kallt.
Uterum också WG.
Se till att ha allt väldigt vinkelrätt annars får du problem.
Hej Optimum. Kan du beskriva hur du gjorde ditt golv, från marken och uppåt?
Jag blir ju lite tokig när alla säger sju olika varianter.
Jag har tänkt bygga ett uterum som står på plint. Min tanke att bygga är att lägga byggplast på marken underst. Sen blir det c:a 10-20 cm upp till bärlinorna. Sen lägger jag golvreglar med XPS skivor mellan. Min tanke är att skjuta dit en list på vardera sida om golvregeln som har lite fall, så om det skulle bli kondens eller att det kommer vatten inifrån så ska det rinna av nedåt. Jag lägger sedan golvspån ovanpå, 22 mm tjock.

Är detta helt dumt? Ska det vara typ något vindstopp mtrl mellan XPS och plasten på marken?
Tacksam för svar! Mvh
 
optimum
T tobbbias skrev:
Hej Optimum. Kan du beskriva hur du gjorde ditt golv, från marken och uppåt?
Jag blir ju lite tokig när alla säger sju olika varianter.
Jag har tänkt bygga ett uterum som står på plint. Min tanke att bygga är att lägga byggplast på marken underst. Sen blir det c:a 10-20 cm upp till bärlinorna. Sen lägger jag golvreglar med XPS skivor mellan. Min tanke är att skjuta dit en list på vardera sida om golvregeln som har lite fall, så om det skulle bli kondens eller att det kommer vatten inifrån så ska det rinna av nedåt. Jag lägger sedan golvspån ovanpå, 22 mm tjock.

Är detta helt dumt? Ska det vara typ något vindstopp mtrl mellan XPS och plasten på marken?
Tacksam för svar! Mvh
Så här gjorde jag, se bild
Fuskade lite då XPS skivorna är 600 mm och ville inte skära alla skivorna så de blev med 600 mm mellanrum (inte cc)
Betongplattor på mark och ventilerat så det kan vädra under XPS skivorna.
Ribborna jag lade XPS skivorna är vanlig 28x120 trall som jag klöv och skruvade mot reglarna så jag fick 10 mm fritt från trallgolvet.

Sektionsvy av golvuppbyggnad med trall, XPS-isolering, ribbor, reglar och betongplattor ovanpå marken.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så här gjorde jag, se bild
Fuskade lite då XPS skivorna är 600 mm och ville inte skära alla skivorna så de blev med 600 mm mellanrum (inte cc)
Betongplattor på mark och ventilerat så det kan vädra under XPS skivorna.
Ribborna jag lade XPS skivorna är vanlig 28x120
trall som jag klöv och skruvade mot reglarna så jag fick 10 mm fritt från trallgolvet.

[bild]
jag gjorde exakt lika men med 10cm eps. Jag körde 60cc och skar alla skivor så de kilades fast. Småspringor körde jag Fogskum i !
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
T tysken skrev:
jag gjorde exakt lika men med 10cm eps. Jag körde 60cc och skar alla skivor så de kilades fast. Småspringor körde jag Fogskum i !
Inga möss så funkar EPS bra.
Vi har en del möss där vi har vårat uterum och än så länge har de låtit bli XPS skivorna.
Men 10 cm låter godis. Bra isolering:cool:
 
optimum optimum skrev:
Så här gjorde jag, se bild
Fuskade lite då XPS skivorna är 600 mm och ville inte skära alla skivorna så de blev med 600 mm mellanrum (inte cc)
Betongplattor på mark och ventilerat så det kan vädra under XPS skivorna.
Ribborna jag lade XPS skivorna är vanlig 28x120 trall som jag klöv och skruvade mot reglarna så jag fick 10 mm fritt från trallgolvet.

[bild]

Snyggt! Då gör jag samma! Kommer bli asbra. Tack för bilden!
 
optimum
Jag gjorde dock ett fel. Jag lade mina trallbrädor med "glad gubbe"
Nu har de torkat och har böjt sig uppåt i kanterna så nästa vår är planerna att lyfta upp mattan typ uterums matta och slipa hela golvet så det blir plant. Elhyveln får nog användas också.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag gjorde dock ett fel. Jag lade mina trallbrädor med "glad gubbe"
Nu har de torkat och har böjt sig uppåt i kanterna så nästa vår är planerna att lyfta upp mattan typ uterums matta och slipa hela golvet så det blir plant. Elhyveln får nog användas också.
Jag ska köra golvspån så jag slipper förhoppningsvis detta problem (y)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.