Hej,

Om en säljare upptäckt problem med ex mangan vid använda av tvättmaskin efter att de sålt huset förmodar jag att det måste lösas. Är det godtagbar lösning att endast sätta ett filter på kranen innan tvättmaskin så att problem med tvättmaskin inte uppstår? Vem avgör detta och går det under dolt fel?
 
D DjKool skrev:
Hej,

Om en säljare upptäckt problem med ex mangan vid använda av tvättmaskin efter att de sålt huset förmodar jag att det måste lösas. Är det godtagbar lösning att endast sätta ett filter på kranen innan tvättmaskin så att problem med tvättmaskin inte uppstår? Vem avgör detta och går det under dolt fel?
Inte heller detta är ett dolt fel, i och med att det uppenbarligen är känt. Därefter får man fundera på orsaken till manganvärdena, om det är något som förekommer i vattnet i området eller av någon orsak kan förväntas så är det inte ett dolt fel. Det är inte heller något som uppkommit under tiden mellan köp och tillträde, så säljaren har inget krav på sig att åtgärda det problemet, men om det leder till följdfel som inte fanns när köpet genomfördes ska det åtgärdas, men det behöver inte bli bättre än det var innan. Dvs egentligen behöver säljaren bara rensa eventuella avlagringar...
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson
  • Laddar…
D DjKool skrev:
Hej,

Om en säljare upptäckt problem med ex mangan vid använda av tvättmaskin efter att de sålt huset förmodar jag att det måste lösas. Är det godtagbar lösning att endast sätta ett filter på kranen innan tvättmaskin så att problem med tvättmaskin inte uppstår? Vem avgör detta och går det under dolt fel?
Fel som är ersättningsberättigat enligt Jordabalken (dolt fel) är det troligen inte. Vi har i och för sig inte alla fakta. Vad beror förekomsten av Mangan på? Vilken undersökning gjorde köparen före köp? Förekommer Mangan i vatten i området? Vilket problem orsakar det? Om säljare väljer en enkel åtgärd med filter är detta säljarens sak att avgöra. Om köparen anser att det långsiktigt finns skäl till mer omfattande åtgärder får köparen själv avgöra.
 
Men varför bara ett filter till tm?
Problemet är centralt
 
B Byggdjuret skrev:
Men varför bara ett filter till tm?
Problemet är centralt
Vi har nog inte förstått hur problemet hänger ihop centralt och bara sett problem med tvättmaskin där vi vill lösa det på enklast sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.