Vi funderar på att bygga ett Älvsbyhus Höner (sx-modell) och har fått kostnadskalkyl på det. Har ni några bra tips/råd/varningar att komma med? För- och nackdelar? Ändringar ni gjort/önskar att ni gjort?

Vilka tillval har ni valt och varför? Är det något speciellt man bör tänka på? Är innerväggarna isolerade?

Hur är det egentligen med standarden - vissa påstår att kakel och klinkers i kök och badrum samt braskamin är standard medans vissa säger att det inte är det (står inget om det i papperen).

Takkupa eller gavelbalkong - vad är smartast (dvs vad skulle ni valt och varför?)?

Ge mig all info ni har! :)
 
det mesta får du fråga din säljare om.. vad jag förstått så skilljer det sig lite från säljare till säljare i vårt avlånga land.. bor i skåne själv, byggt ett höner..

i vårt fall ingick kakel i köket upp till 300kr/m2 resterande fick man betala extra..
sen när det gäller badrummet så kan du nog se i kalkylen om kostnaden där.. brukar vara resarverat på runt 50-60000 till toaletten.. det bör räcka till klinker/kakel.. om man låter "utformningen" på toaletten vara..

vi valde med takkupa.. blir mer ljuse och volym på ovanvångnen som vi nu håller på att isolera/inreda.. ser inte någon direkt funktion med gavelbalkong, nu har man ju en uteplats istället dvs en tomt o leka med istället för en balkong...

kamin satte vi in själva till ett bättre pris.. men tips här.. begär in den i bygglovet.. spara en slant.. där...

valde även dubbelgarage.. borde alla göra.. föråd i ena halvan i bilen i andra.. dock tips där också.. vi satte in 2 portar , man vet ju aldrig om det kan behövas i framtiden..

få allt på papper.. :) ;) :)

 
sanne78 skrev:
när det gäller badrummet så kan du nog se i kalkylen om kostnaden där.. brukar vara resarverat på runt 50-60000 till toaletten.. det bör räcka till klinker/kakel.. om man låter "utformningen" på toaletten vara..
Jag kan inte hitta något sånt i vår kalkyl. Där står bara att målning, tapetsering och golvbeläggning ingår.

Jag skulle helst vilja ha både takkupa och galvelbalkong men det blir för dyrt! :-/

Stort garage med förråd och en bilplats kommer vi mest troligt att ha. Dock bara med en port. :)

Tack för dina tips! Är ni nöjda med huset??
 
Hör med din säljare ang toaletten..

vi är mycket nöjda med huset.. trivs utmärkt planlösningen som blev med storarum/kök vi valde bort ett sovrum till fördel för storarummet.. satte en kamin "bakom" kyl/frys.. contura 690 ..

vi fick betala runt 5000 extra för en port med installation.. nog smart i det långa loppet.. ett tips är att det är enklare o göra en kupa i efterhand än gavelbalkongen..
frågan är lite "när" ovanvåningen är redo för inflyttnad.. det är ju först då' ni utnyttjar fördelarna med balkong/kupa..

många val o tänka igenom.. titta inte blint bara på siffrorna..
 
sanne78 skrev:
ett tips är att det är enklare o göra en kupa i efterhand än gavelbalkongen..
frågan är lite "när" ovanvåningen är redo för inflyttnad.. det är ju först då' ni utnyttjar fördelarna med balkong/kupa..
Övervåningen kommer nog att stå oinredd några år framöver och det är egentligen inte själva balkongen jag är mest noga på utan verandan där under. :) Den ingår väl isf eller är det något man måste bygga själv? Måste kolla upp en massa med säljaren. Takkupa går ju som sagt att sätta dit senare om det skulle behövas.
 
skriv ner allt du ska fråga säljaren.. det blir mycket att fråga...
ett tips är att fråga om alla tillval som Ähus har.. finns tex "låga" fönster till storarummet.. det missade vi , det fick vi veta av snickarna att det fanns.. inte av säljaren.. dock nu i efterhand så är vi glada att vi inte ha låga fönster ..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.