Hej allihopa!

Håller på att planera mitt garage/förrådsbygge med har problem med taket.

Detaljplanen tillåter inte att byggnaden är högre än 3 meter till takfoten. Vilket inte är tillräckligt för en billyft. Vill göra ett vindsförråd då jag behöver all golvyta till garaget. Men behöver mer förvaring så kommer välja ramverk takstolar tror jag. Skulle kunna använda mej av en nockbalk men det känns som om jag behöver dubbla limträbalkar för att bära upp golvet om jag vill ha en vindsförråd? Vindsförrådet kommer inte bli jätte tungt belastat av tunga grejor.

Kan endast bebygga halva tomtarean på min 383m2 tomt. Så efter jag räknat in husets area får jag över ca 80m2 att bygga på. Min plan är då att bygga ett garage på ca 70m2 (7.2m bred x 9.6m platta). Har väldigt smal tomt på 12.5 meter och har bara ca 16.5 meter framför huset. Jag skulle vilja bygga större men efter satt ut måtten så verkar 7.2x9.6 bli vad jag får nöja mej med så jag inte hamnar för nära huset eller grusvägen som går framför husen i våran samfällighetsförening.

Till frågan är då jag vill kunna ha en billyft att lyfta så högt att jag kan gå under så måste jag göra urtagning ovanför där billyften hamnar(Ungefär hälften av takstolarna blir av detta slag). Har skissat på denna design i SketchUp efter först läst mej till vilka material tjocklekar för att klara av snözon 3 (220x45 och 170x45). Kommer avlasta takstolarna med en 630x115 limträbalk som blir ca 9.6m lång med 315x115 stöd på ändarna och i mitten. Är detta något som kommer fungera rent principiellt? Eller måste jag designa om det på annorlunda sätt?

Tack på förhand!
Skiss i SketchUp av en takstolskonstruktion med måttangivelser för ett planerat garage/förrådsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en takstol för ett garage med måttangivelser för planering av konstruktion och utrymme. 3D-skiss av en garagekonstruktion med ramverk takstolar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ritade upp ett garage/förråd med nockbalk och detta ser ut som att det kanske blir en stabilare lösning och kanske eventuellt billigare. Har tagit i rejält med nockbalken och valde en 630x115 men enligt kalkylatorer räcker det med en 405x90 och som takåsar är det 270x66 limträ. Som golvbjälkar på vinden valde jag 170x45 eftersom det bara blir en 3.5m spännvidd.

Urtaget för billyften är konstruerat med 170x45 stöds mot takåsen. Jag tror/hoppas denna lösning borde hålla då belastning på takåsen blir så långt ner och blir förstärkt med en 170x45 parallellt med takåsen. Kommer inte ha jätte tunga grejor förvarade ovanpå. Men jag tänker att när man belastar den delen så kommer takåsen böjas neråt och det kanske krävs en kraftigare limträbalk där så taket klarar av tung snöbelastning också. Detta tak med 405x90 nockbalk med 270x66 takåsar ska klara av snözon 3.5 enligt byggbeskrivningar.se

Ni som är har erfarenhet och kunskap jag tänker jag fel? Uppskattar all hjälp eller om någon har en bättre ide.
3D-ritning av ett garage/förråd med måttmarkerade limträbalkar och nockbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smörjgrop, kan det hjälpa?
 
Tack för idén Masthugg. Skulle jätte gärna ha en smörjgrop men då tror jag kraven blir avlopp med oljeavskiljare. Vill helst slippa avlopp och oljeavskiljare.

Har också andra problem nu då min tomt och hus ligger i ett kulturhistoriskt område. Så jag hoppas detta bygglov kommer gå igenom. Måste sänka takvinkeln till 30 från 40 grader så takhöjden kommer göra det ännu lägre. Tur att jag är kort och jag kommer kunna nyttja en billyft med ändå men vindsförvaringen kommer krympa markant. Allt för att utseende får inte sticka ut för mycket enligt dom som jobbar som byggnadsantikvarie på museet. Så om jag struntar totalt i ett vindsförråd och kör med nockbalk så kommer jag ha tillräcklig höjd om du vill att jag ska ha en flackare vinkel på taket.
 
Ska du ha portarna på gaveln?
Kan du ha stolpar under nocken mitt i garaget?
Isf kör på en nockbalk och en bärlina rakt under och bygg loft på ena halvan bara.
Mellan takfoten och bärlinan.
På andra sidan kör du utan loft.
Takstolar blir inte bra tycker jag.

//AA
 
Jajamän tänkte ha portarna på gaveln.
Jag skulle helst vilja undvika att ha en stolpe i mitten av garaget men jag vill ha ett förråd ovanför så jag tror jag blir tvungen om jag inte väljer en megabalk. Håller med att jag kan bygga loft på ena halvan för att få rätt takhöjd för lyften på andra sidan. Eller menar du att balken under nockbalken för att hålla upp vindsförrådet är överflödig?

Håller med om takstolar inte blir bra och nockbalk blir lättare att räkna på om det håller då färre brädor/limträ behövs för
samma last. Tack för din input saiter.
 
med endast 70 kvadrat yta och två platser för bil och lyft dessutom så hade jag nog personligen skippat tanken på förråd på övervåningen och satsat på takhöjd i hela garaget istället. Då kan man göra takstolar som dimensioneras efter detta och man slipper stolpar inne. Det kan se stort ut när man ritar och man tänker att det går ju bra men när man står där och har kört in en bil så inser man snabbt att det blev trångt ändå.........
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.