Hej

Har lagt ut tre lager cellplast. Men det blev visst lite ojämnt under, bara liiite alltså. När jag står i ett hörn och på några andra ställen så glappar det lite. Jag tror betongen kommer att trycka ned men måste kolla om någon av er vet? Har inte lust att lyfta upp allt igen när jag satt spik i osv. Kan man lägga under i glappet eller gör man det värre?

Någon med erfarenhet?
 
Betongen kommer att bära sig självt över svackan.
 
Betong väger 2.4ton per m3. Gissar att du skall ha 10cm betong på isoleringen. En fot är ca 0.2m2 *2 fötter och du väger ca 80kg....

Kort svar. Yes det är inga problem det där ordnar betongen
 
Super!
 
C
A atomlab skrev:
Betong väger 2.4ton per m3. Gissar att du skall ha 10cm betong på isoleringen. En fot är ca 0.2m2 *2 fötter och du väger ca 80kg....

Kort svar. Yes det är inga problem det där ordnar betongen
Måste vara väldigt stora fötter... ;)

Jag får det till 0,2 x 0,1 x 2 m2, dvs 0,04 m2 för båda fötterna. Det vill säga 80 kg / 0,04 = 2000 kg/m2 i tryck. Om det är 10 cm betong blir det 2400 x 0,1 = 240 kg/m2. Dvs en människa skapar 10 ggr betongens tryck på ytan. Blir alltså ung motsvarande som att ställa en 1-åring på cellplasten.
Så betongen kommer nog snarast bära sig själv över svackan och inte trycka ned cellplasten nämnvärt.
 
  • Gilla
morrekuling och 1 till
  • Laddar…
C cffol skrev:
Måste vara väldigt stora fötter... ;)
Jag får det till 0,2 x 0,1 x 2 m2, dvs 0,04 m2 för båda fötterna. Det vill säga 80 kg / 0,04 = 2000 kg/m2 i tryck. Om det är 10 cm betong blir det 2400 x 0,1 = 240 kg/m2. Dvs en människa skapar 10 ggr betongens tryck på ytan. Blir alltså ung motsvarande som att ställa en 1-åring på cellplasten.
Så betongen kommer nog snarast bära sig själv över svackan och inte trycka ned cellplasten nämnvärt.

Mycket intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.