Hej!

Jag ska precis påbörja en totalrenovering av en lägenhet. Det är idag en 1,5:a men kommer att bli en mini-2:a efter totalrenoveringen. Lägenheten ligger i ett funkishus med raka linjer och "ren" design både invändigt och utvändigt. Målet är att lägenheten ska bli minimalistik, praktiskt, stilren och snygg med en exklusiv känsla.

Jag tänkte här presentera hur mina planer ser ut för köksbygget och vore väldigt tacksam för lite feedback. Inget är påbörjat än och allt kan fortfarande ändras totalt, eller bara förbättras lite. Jag har kikat lite här i forumet och har sett att ni har massa bra tankar och idéer så jag hoppas att ni orkar läsa igenom mitt inlägg och komma med lite råd och förslag.

Till planen:

Köket är öppet mot matplats och vardagsrum och ska därför vara så minimalistiskt och "osynligt" som möjligt, för att smälta in och inte se så mycket ut som ett kök. Alla väggar blir vita och golvet i mörkt trä. Det blir vita snickerier med grepplist (handtagslöst). Räcker budgeten så kanske det blir högblanka luckor, men antagligen bara "vanligt" vita. Från början hade jag tänkt mig en svart granitskiva med planlimmad häll och fyrkantig disko, men nu har jag börjat överväga en vita skiva, t.ex. Corian. Är det någon som har något förslag på en snygg och gärna billigare lösning så lyssnar jag gärna. Det ska vara en del med enbart bänksåp och på motsatt vägg blir det bara högskåp. Jag bifogar lite bilder som förklarar bättre.

SNICKERIER

För snickerierna har jag fått offerter i liknande prisnivå från tre tillverkare - HTH, Lifa (via Bra Interiör) och Invita. Mellan dessa har jag väldigt svårt att välja en favorit. Någon som har några tankar eller erfarenheter att dela med sig av? Själv hittar jag inga större skillnader på produkterna, är det ingen annan heller som gjort det så kanske jag får jag kanske välja på andra kriterier - vilket märke tycker ni känns mest exklusivt?

Har ni några andra bra förslag på tillverkare med liknande design? (Boffi var favoriten men den prisuppgift jag fick från dem var att det skulle hamna på mellan 400 och 500 tusen, vilket var sisådär 3-4 ggr mer än min budget) :-/

www.hth.se serien heter Straight
www.invita.com serien heter Futura
www.lifa-design.dk serien heter New View

BÄNKSKIVA

Känner ni till någon bra och billig leverantör av granit? Det är 4,2 meter skiva med planlimmad ho och häll, vad kan vara ett rimligt pris för detta? Har hittat priser på mellan 20 tusen (någon sida på nätet som jag inte kommer ihåg vilken det var) till 46 tusen (inklusive fin fyrkantig disko, vilket jag tycker låter lite dyrt). Vill ha helsvart granit.

Är det någon som har erfarenheter av Corian och Sileston att dela med sig av? Är dessa lika hållbara som granit? Kan jag (teortiskt sett) använda dem som skärbräda utan att det blir repigt? Kan det ligga vatten, vin och soja på dem dygnet runt utan att den färgas (vit skiva)? Kan man ställa stekpannan på den utan att den skadas eller missfärgas? Håller den vita färgen mot allt som en bänkskiva kan utsättas för helt enklet?

Laminat har jag tyvärr så dåliga erfaranheter att det inte är ett alternativ. Tittade på kompaktlaminat vilket eventuellt skulle kunna vara ett alternativ, men det känns inte helt rätt på något sätt. Det har inte den exklusiva känsla jag vill åt.


VITVAROR

Dessa vitvaror har jag fastnat för för att de är snygga, platsbesparande, billiga eller bara verkar bra. Kom gärna med synpunkter. (Vill helst inte blanda märken alltför mycket, Gagganau och Siemens känns okej på något vis då det är samma företag)

Är det någon som vet var jag hittar bättre priser så blir jag överlycklig! :D

Häll: Gaggenau 80 cm induktion 15.400 kr. (Vädligt dyr för mitt kök, men jäg blev förälskad i den lilla styrmagneten)
http://www.gaggenau.se/SE_sv/Cookto...il.do?protocol=*~CI+482&contentId=6831570

Fläkt: Gaggenau 90 cm, den billigaste de hade med den design jag vill ha (Tänkte att det ser fint ut med samma märke på häll och fläkt) - 7040 kr
http://www.gaggenau.se/SE_sv/Ventil...o?protocol=*~AW+540/541&contentId=5402168

Ugn/mikro: Siemens bästa kombinations ugn med både grill micro och varmluft: 10254kr (Har valt kombinationsugn för att spara både plats och pengar. Jag var skeptisk till en början men de jag talat med hävdar att kombinationsugnar ska fungera bra numera.)

Diskmaskin: Helintegrerad. (Jag tycker inte att diskmaskinen känns så viktig att lägga pengar på, men jag kanske är helt ute och cyklar?) Siemens SL65M350EU pris: 7789 kr

Kylfrys: Helintegrerad Siemens KI38VA50 - 9250 kr. Har fått ett pris på en som heter KI38SA50 på 9750 kr på annat håll, är det någon som vet vad som skiljer dessa åt?

Espressomaskin: Är väldigt sugen på siemens Espressomaskin, men tyvärr så kommer den antagligen inte att få plats i min budget :'(

Jag förstår att valet av häll inte känns riktigt passande i denna samling, men tycker ni att det verkar vara vettiga val i övrigt? Något jag borde ändra på?

Sidospår - är det någon som vet var min hittar bästa priser på vitvaror på nätet? Har tittat en del på tretti.se, men hur ser det ut internationellt, finns det ingen superbillig sida utomlands man kan handla ifrån? (Hittade t.ex. ett duschet från Vola för 4.000 i usa, samma set ville de ha drygt 20.000 för på Multifrom i Stockholm)

Fortsättning följer:
 
  • Kksplan_BI_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning:

PLANLÖSNING:

Den delen jag är mest osäker på är om jag har placerat allt på rätt sätt. Jag har försökt ta hänsyn till att jag vill att det ska smälta ihop med övriga lägenheten, att det ska se snyggt ut, vara praktiskt och även försökt få till det med "triangeln" mellan kyl, diskho och spis som jag läst om här på forumet.

Jag har även varit inne på en lösning med en bänkskivor som en "halvö" där högskåpen står nu. Högskåpen har då fått flytta dit bänkskåpen står på skisserna, alltså lite tvärt om mot hur det ser ut nu. Har dock inte fått ihop någon riktigt bra sådan lösning. Jag kanske har för lite plats för att det ska vara möjligt? Vill inte ta upp utrymme från matplats och vardagsrum i onödan.

Väggen som högskåpen står mot - mot vardagsrummet - går att ta bort helt, förutom den stora tjocka väggen längst in. Har övervägt att flytta den 10-20 cm båk mot vardagsrummet för att få mer plats i köket, men det känns kanske lite väl omständigt, eller vad tror ni? Det kanske inte funkar alls med 80 cm mellan bänk och högskåp så att jag helt enkelt måste flytta den?

Från början tänkte jag att bänkskåpen skulle gå hela vägen ut till väggen mott dörrarna till uteplatsen, men när jag var där och mätte så märkte jag att dörrarna började redan ca: 40 cm från väggen, så det skulle bli lite tokigt. Därför blev det lite utan en paniklösning med tvärt avslut på bänkskåpslängan. Förslag på snyggare lösning, någon?

Att jag skippat överskåp beror i första hand på at jag tycker att det blir snyggare utan, att man sedan sparar lite pengar är bara en trevlig (och väl behövd) bonus. Jag tror att jag borde få det att fungera med tallrikar i bänkskåpen, glas i högskåpet bredvid ugnen, och skafferi i samma skåp, under och över ugn samt i bänkskåp. Är det något jag har missat här? "Måste" man ha översköp?

Jag har satt disko, spis och kylfrys ungefär där det står idag, men det kanske inte alls är nödvändigt? Har inte pratat med byggarna om detta än. Kom hemskt gärna med helt nya förslag på planlösningar! :)


Övrigt:

Känner någon till någon sida på nätet där man kan köpa billiga vitvaror? Jag har kollat lite på tretti.se, men hur ser det ut internationellt, finns det ingen superbillig sida som man kan importera ifrån? Jag hittade till exempel ett Vola-duschset på en sida från USA för 4.000 kr, samma duschset ville de ha över 20.000 :surprised: för på Multiform i Stockholm, så det finns ju helt klart pengar att spara på en del saker iaf.

Är det något mer kul man kan/bör ha i ett kök? (Jag är lite lätt pryltokig, så alla bra eller balla grejer man kan ha vill jag veta mer om)



Ett stort tack på förhand till alla er som orkar läsa igenom detta! Jag blir jättetacksam för alla förslag och tankar ni vill dela med er av!

Mvh
Carl





 
  • Kksplan_BI.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på planlösning:

 
  • Kksplan_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vill bara rekommendera www.sahman.sesom billig leverantör av bänkskiva i svart granit. F ö tycker jag att du skall kolla med fler köksleverantörer, tex JKE-design, Siematic (dyr iofs). Planlösningen ser helt OK ut,men hann inte kolla ordentligt :-/

mvh
TyraMyra
 
80 cm mellan de två delarna känns väldigt trångt, tyvärr. Rekommendationen är 120 cm, vilket innebär att man teoretiskt kan öppna dörrar/lådor på båda sidorna och ändå kunna stå emellan. Som det är nu måste du stå på "rätt" sida när du öppnar högskåpen. Har dock inget bra förslag på hur du skulle ändra planlösningen för att få mer utrymme.

/alacs
 
Hej!

Tack för tipsen!

Sahman verkar ha riktigt bra priser, hur är det med deras kvalitet?

Jag har kollat med ytterligare ca: 10 köktillverkare men det är dessa tre som kvarstår. JKE och Kvik känns lite "billiga". Kvalitet och andrahandsvärde oroar mig vid köp av dessa. Detta är dock bara en uppfatning jag fått utan egentligt saklig grund. Bör jag tänka om?

Multiform tittade jag på men där låg priserna lite högre och de hade alldeles för lång leveranstid. Själva snickerierna kändes inte som att det var någon större skillnad på heller. Siematic gillade jag, men det var ännu dyrare. Är det värt pengarna? Såg/kände inga enorma skillnader.

Jag ska kolla på hur mycket jobb det skulla krävas för att flytta på väggen. Kanske kan försöka backa den 20 cm, tror ni att 1 meter mellan bänk och skåp räcker?

Mvh
Carl



 
Prova att ställ möbler (gärna något som motsvara arbetsdelen och något som motsvarar högskåpen) med en meters mellanrum och känn efter. Öppna skåpdörren, dra ut en imaginär låda, etc. Ta gärna hjälp av någon kompis så du får känslan av hur det blir med fler personer samtidigt.

/alacs
 
Dessutom, kan du inte bära av väggen med balkar, så kan du ta bort den bärande väggen helt? För avskildhetens skull kan du ju sedan sätta upp en vanlig vägg något närmare övriga rummet.

Ingen aning om vad det skulle kosta, men kan ju vara värt att kolla.

/alacs
 
Hej, Sahmans har god kvalité, nackdel är att man får ombesörja transport själv, de hjälper dig att lasta och emballera skivan rätt.
JKE är definitivt inte "billig kvalité" i kökssammanhang, de har dessutom mkt bra kunskap om corian och silestone, de arbetar kanske med mer internationella märken som tex Fischer&Paykel på vitvaror (urläcker design)

Siematic är de handtagslösa kökens "kung", de var bland de första som började med det, för ca 30år sedan. Absolut komprisslös hög design och funktion, värt att lägga pengar på. [smiley=thumbsup.gif]

Lycka till
TyraMyra
 
Vi valde mellan någon sorts vit corian och granit när vi nu håller på att bestämma köket.
Tyvärr så är en vita corian ganska känslig för värme, ex kan man inte ställa en varm gryta direkt på diskbänken då det blir fula gula märken. Sen så var det en annan sak också, det var dyrt, mycket dyrt, vår köksplanerare trodde runt 120000 jämfört med ca 45000 för den svarta graniten 500x120x4

...men det är snyggt ;D
 
Carl Sthlm skrev:
Multiform tittade jag på men där låg priserna lite högre och de hade alldeles för lång leveranstid. Själva snickerierna kändes inte som att det var någon större skillnad på heller. Siematic gillade jag, men det var ännu dyrare. Är det värt pengarna? Såg/kände inga enorma skillnader.
Multiform är definitivt värt pengarna! Jag lovar dig att du inte blir missnöjd utan lycklig!  :) Jag har valt vitt Multiform greppslöst. Med svart granit och Corian på köksön.

Corian verkar väldigt tåligt. Vi fick några provskivor som vi misshandlade kraftigt en helg med kokheta kastruller, vinfläckar, använde som skärbräda etc. Det blev inte ett endaste märke förrän vi tog en sådan där gasbrännare och höll mot plattan. Men till och med då så tog det ett tag innan det blev något.

Vad gäller mått så har vi 1.20 mellan kökslänga och ö + 1.20 mellan ö och ugn/kyl/frys-länga. Det är gott om plats. Man skulle nog ha kunnat ha lite mindre om det var ont om utrymme (vilket vi inte har  ;)). Vi har Siemens på alla vitvaror. Tror vi har den kombinerade ugnen du talar om + en vanlig ugn. Tror även vi har den kyl/frysen du talar om. De är verkligen helschyssta!

Här är ett smakprov (inte riktigt klart på bilderna):

831k_k_1157054635.jpgmatplats5_1159207565.jpg102_0213_img_1158105255.jpg
k_ks_1_1152964837.jpg831franke1_1157054710.jpg
 
Vi har 90 cm i passagen mellan våra bänkar. Ugnen och kylen står mittemot varandra. Med högskåp är det på gränsen, skulle inte ha smalare, med arbetsbänkar känns det luftigare. 120 cm är norm för nybyggen tror jag.
Ang att ha ugnen i högskåp tycker jag du gör rätt, det blir väldigt varmt framför inbyggnadsugnar, inte kul att ha dem i bänkskåp och stå framför.
Det blir snyggt med granit i ditt kök, men tänk på att välja en tyst diskmaskin, du har ganska öppet.
 
Hej!

Tack så mycket för alla tips och idéer. Jag har haft så fruktansvärt mycket att stå i att jag har inte hunnit svara förrän nu. Trodde att jag skulle ha tid att planera medan hantverkarna rev det gamla köket, slet bort det gamla laminatgolvet och arkiverade de urtjusga fejk-tegelväggarna  :-/

Men ikke, det kom 4 hantverkare istället för 1, som jag hade räknat med, och det som jag trodde skulle ta en vecka var klart på en dag. Dessutom visade det sig att ekparketten, under laminatgolven, som skulle slipas och oljas jättesnyggt mörkmörka var ett betonggolv. Kaos.

Jaja, i vilket fall: Har efter era kloka råd kommit fram till att det blir ännu en vägg som får falla i lägenheten till förmån för mer svängrum mellan högskåp och bänkskåp. Jag får stjäla 20 cm från vardagsrummet så att jag iaf får 1 meter att röra mig på, det borde jag ju klara mig på tycker jag.

Planlösningen är visseligen ännu inte helt spikad, och där skulle jag verkligen vilja ha förslag. Är lite besviken på köksföretagen som inte visat någon större kreativitet på detta område. Jag tror att det ambitiösaste någon av de dryga 5 tillverkarna jag talat närmare med gjort var att byta ett 60-skåp till ett 80-skåp, eller hur det nu var. Kanske var det mitt fel då jag från början i alla dessa samtal presenterade min egen plan, varpå de kanske inte ansåg det vara nödvändigt att gnugga geniknölarna, vad vet jag.

Jo, just det, jag blev uppringd av en försäljare av Caelssons kök som hade sett mitt spam-mail  :-[ som terroriserat ca: 50 oskyldiga leverantörer med massa frågor om kök och priser. I vilket fall föreslog han att jag bara skulle ha två lådor på höjden på bänkskåpen för att få en ännu mer minimalistisk look. Det var då en låda inuti den övre av dessa. Samma lösning såg jag hos Siematic, men då med endast en jättehög låda med flera mindre inuti. Snyggt tycker jag, och lättlurad som man är så kändes det direkt som en lite lyxig lösning eftersom jag sett den hos Siematic, och vänta här,  när jag tänker närmare på det även hos Boffi.   :surprised: ::) MÅSTE HA!

Vad tror ni om denna tvålådslösning? Kanske blir riktigt snygg. Någon som känner till något om Claesson som tillverkare, gör de bra kök?

Alacs, det var en spännande idé med att försöka bli av med den bärande väggen helt, men efter att ha funderat lite så tror jag att jag skippar det faktiskt. Delvis för att det känns som ett väldigt stort (läs dyrt) projekt och delvis för att jag helt enkelt inte orkar planera om hela köket och övriga lägenheten som nu på gott och (kanske mest) ont har kretsat runt denna jätteklump mitt i lägeheten.

Jag kommer för övrigt att skapa en tråd i lämplig del av forumet om hur jag tänkt med lägenheten i övrigt. Kanske kan vara bra att veta för att kuna ge goda råd om köket. Jag säger till här direkt när tråden publiceras.

TyraMyra, jag kanske var lite väl snabb att dömma ut JKE, kollade nog bara snabbt på deras hemsida och fick lite IKEA-känsla :-/ (jobbar delvis med IT, så det kanske är en yrkesskada).

Shanmans vet jag inte om jag vågar mig på efter de skräsckhistorier jag hört om att hantera och montera granitskivan utan proffshjälp. Eller borde man våga det?

Har faktiskt fått ett ruskigt bra pris på granit från Långtbortistan via en kontakt på plats. Där använder man vanligvis gropar i sanden som diskho så jag tvivlar på att de kan montera den ho och den häll jag vill ha ordentligt. Skulle man som alternativ kunna beställa skivan i rätt mått därifrån, sedan låta någon på hemmaplan såga ut hålen och slipa till lite eller vad tror ni om det? Det kanske är mest arbetet med skivan som kostar?

Kollad på fisherpaykel.com och hittade en del balla produkter. Gillade diskmaskinslådorna och de kanske skulle passa i mitt kök? Eller är de svindyra? Något att ha? Någon som vet? Såg även en skön jättekyl/frys där (vore det opassande att kalla det för en "amerka-fet kylfrys) :-X? Den kändes däremot inte lika lämpad för min lgh. Seimatic är ju en favorit efter att ha varit där och tafsat lite på grejerna, men tyvärr så var plånboken mindre tänd på idén. Är övertygad om att det är värt pengarna om man har dem.

Tack för alla tankar om Corian, alltid skönt att höra det från någon som inte tjänar pengar när de lyckats förklara hur fantastiskt något är. Jag ska få ett pris på en Corianskiva imorgon. Jag tror desvärre att det är en nedlagd idé redan innan jag sett prislappen då jag förstått att det knappast kommer att vara lika optimalt för bankkontot som för bänkskåpen.  :(

Vinkylen är något som jag varit väldigt sugen på till och från. Det känns faktiskt väldigt lyxigt av någon anledning, även om jag tvivlar på att den skulle göra någon enorm skillnad för min samling på 3 flarror rödtjut i 60-kronorsklassen och den där vita vinaren som ligger och väntar på helgens trevligheter. Appropå det, är det kyl för både rött och vitt och i så fall hur fungerar det, finns det olika zooner i kylen? Rödvin bör väl ligga strax under rumstemperatur och vita viner en bit över kylskåpstemperatur (generellt sett) med lite variationer även inom färgerna? Eller är jag helt ute och cyklar? Har själv alltid kört vitt i kylen och rött i vinstället. Har inte varit förunnad en riktig vinkällare sedan det glada 80 talet då jag var alldeles för ung för att njuta av drycken. Njuta är väl en definitionsfråga iofs. I vilket fall så har jag lagt de planerna på hyllan då det både känns som att det kostar mer än det smakar, både i pengar och den yta det tar.

f.f.
 
fortättning:

Nej, i så fall lutar det snarare åt en inbyggd espressomaskin. Den skulle faktiskt både varan fin för ögat, ge lite exklusivitet och vara väldigt väl använd i mitt kök. Jag är ingen stor kaffedrickare alls, men finns det en espressomaskin inom räckhåll så tackar jag inte nej. En sådan vill jag ha.

Rico, jag har för avsikt att sälja lägenheten inom 1 till 3 år. Skulle någon vilja slänga ut köket och bygga nytt redan då skulle skulle jag bli mycket besviken. Jag är relativt ung (26) och räknar med att flytta till något större så fort jag får tillfälle. Jag bor med min flickvän som pluggar och därför har lite svårt att bidra till lägenhetsköp på ett par år framöver, men sedan blir det nog flytt. Jag vill att det jag gör med lägenheten ska vara/kännas exklusivt, både för att passa i min egen smak, såklart, men lika mycket för att folk betalar bra för exklusivt renoverade lägenheter i Stockholm, just nu iaf, och det verkar som att de ofta betalar mer än vad det kanske skulle ha kostat att renovera själv. Det där är ju något som man kan spekulera sig trött i, men iaf, det är vad jag tror. Därför vill jag att allt ska "kännas rätt" och "exklusivt" även för så många andra som möjligt. Hade jag kunnat göra det helt efter egen smak utan minsta tanke på att någon annan skulle vilja bo där en vacker dag så hade det nog blivit lite mer extremt på sina sätt, men det vet ej fåglarna om ens jag hade trivts där då.  ;)

Kaifas, grattis! Det där ser ut att bli ett grymt snyygt kök. Ser lite ut som vad jag vill bygga, om än i lite större format. Jätteskönt att höra att kylfrysen är bra, har varit lite orolig för den. Jag har för mig att det inte fanns mycket att välja på för helintegrering i hos Siemens, så det är säkert samma. Min avfrostar tydligen inte automatiskt, det besvärar mig lite. Vad jag förstått så hade de ingen som gjorde det heller. Är det samma som du har så blir säkert jag också nöjd. Har din avfrostning så - var hittade du den och vad gick den på? Kul att du gillar ugnen också, hoppas bara att den inte blir för liten bara. Inte för att jag gör storbak varje dag, men man vet ju aldrig, flickvännen kanske vill baka lite bröd och komma med frukost på sängen ibland, hehe, in my dreams.  ::)

Men du, Kaifas, att du inte har ont om plats är ju en sak, men skulle du inte haft samma Gagganau-spis som jag ska ha? Har du testat den? Det är en helt annan grej va... ;-)

Jaha, då var man redan igång med att jämföra kök här då ja. Kaifas, glöm inte att det inte är storleken som räknas... RicoRider, kände du till någon leverantör av de där diamatbeströdda bänkskivorna?  ;D

 ...äh, du vinner Kaifas!  :p

Skämt åsido, låter som att vi har liknande smak, kul, jag lyssnar gärna mer på dina erfarenheter. Vilka leverantörer kikade du på innan du valde Multiform? Vad var det som fick dig att välja dem? Hur länge fick du vänta på leverans från Multiform? Har du renoverat hela lägenheten eller bara köket?

Hejduk, min tyska är lite ringrostig, eller rättare sagt, jag fattar inte ett ord, kan man göra liknande kap där med andra vitvaror där också eller är det just vinkylen som är billig? Vill väldigt gärna hitta en internationell sida med bra priser på vitvaror. Mycket annat till lägenheten har jag märkt att man får till halva priset på nätet om man letar internaionellt.



Ingen som har ett bättre förslag på planlösning? :-/




 
Vilka långa inlägg du skriver  :D.

två lådor på höjden på bänkskåpen för att få en ännu mer minimalistisk look. Det var då en låda inuti den övre av dessa. Samma lösning såg jag hos Siematic, men då med endast en jättehög låda med flera mindre inuti
Jag ser inte detta framför mig .... lådor inuti en större låda???? Kan du förklara?

Har faktiskt fått ett ruskigt bra pris på granit från Långtbortistan via en kontakt på plats. Där använder man vanligvis gropar i sanden som diskho så jag tvivlar på att de kan montera den ho och den häll jag vill ha ordentligt.
[smiley=lolk.gif] Dagens skratt  :).

Jag ska få ett pris på en Corianskiva imorgon. Jag tror desvärre att det är en nedlagd idé redan innan jag sett prislappen då jag förstått att det knappast kommer att vara lika optimalt för bankkontot som för bänkskåpen.
Det är dyrare än granit...men inte så himla mycket dyrare faktiskt. Håller en tumme att du fått ett bra pris!

Vinkylen är något som jag varit väldigt sugen på till och från.
Andra bygger "walk-in closets" men vi håller på att bygga ett "walk-in skafferi" med kombinerad vinkällare. Vi tar den gamla jungfrukammaren och gör om den helt. Kommer att bli hur bra som helst!!  :). Vinkyl verkar onödigt ifall du inte kommer att använda den tycker jag.

Jag vill att det jag gör med lägenheten ska vara/kännas exklusivt, både för att passa i min egen smak, såklart, men lika mycket för att folk betalar bra för exklusivt renoverade lägenheter i Stockholm, just nu iaf, och det verkar som att de ofta betalar mer än vad det kanske skulle ha kostat att renovera själv
Du gör helt rätt! Det går finemang att "dress the bride" i storstadsregionerna! Har flera konkreta exempel på det.

Har din avfrostning så - var hittade du den och vad gick den på?
Vet ej  :-[. Skall kolla upp  :)
Men du, Kaifas, att du inte har ont om plats är ju en sak, men skulle du inte haft samma Gagganau-spis som jag ska ha? Har du testat den?
Vad jag förstår så görs Gaggenau på samma fabrik som Siemens och har samma ingående prylar. "Experter" säger att det inte är speciellt stor skillnad förutom varumärket då. Det räcker som argument för mig  [smiley=happy.gif] :)

Vilka leverantörer kikade du på innan du valde Multiform?
Mobalpa + några till som jag har förträngt  [smiley=rolleyes.gif]. Och sedan Multiform som jag föll för direkt  [smiley=2vrolijk_08.gif]

Vad var det som fick dig att välja dem?
En vansinnigt proffsig konsult som jag fick förtroende för direkt, samt ett kök som är ett otroligt gediget danskt hantverk. Dansk möbelkonst! Vi har nu följts åt under hela resan. Jag var alltså inte bara intresserad av köksstommar och dörrar utan ville även åt state-of-the-art "kökskunskap". Multiform hade båda komponenterna. Det fanns ingen annan av de som jag tittade på som kunde erbjuda detta på denna proffsiga nivå.

Hur länge fick du vänta på leverans från Multiform?
Kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att leveranstiderna har ökat betydligt sedan jag fick mitt kök. Det är väldigt stor efterfrågan på deras kök just nu.

Har du renoverat hela lägenheten eller bara köket?  
Jag har totalrenoverat en hel sekelskifteslägenhet. Blåst ut rubbet. Flyttat kök och byggt nytt spa där det gamla köket var. Ett jättejobb...men väl värt alla pengar och all energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.