Myrstacken
Jag är elektriker och och kopplade in en siemens häll i helgen i mitt hus vi bygger nu..
Jag blev hyfsat konfundersam först angående installationsanvisningen den är riktigt dålig så jag förstår att du blir förbryllad..
 
  • Gilla
Skånepöjk och 2 till
  • Laddar…
H
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är elektriker @H-Thomasson... Menar du att jag ger felaktiga råd?
Jag har aldig nämt ditt namn i tråden. Det jag skrev var att ts (tråd skaparen) skulle ringa in en elektriker och inget annat. Därimot så borde borde du också ha givit det rådet om du är elektriker då du vet att hempulare inte för göra eljobb hemma. Bevisligen har ts väldigt låg kundskap om el och därför borde flera varningsklockor har ringt för längesedan hos dig Bo att ts inte ska göra denna elinstallation själv.
 
Och uppenbarligen kan inte du skilja på korrekta och felaktiga råd då du skriver ett sådant inlägg. En hempulare får koppla in en anslutningssladd till en häll om vederbörande har kunskapen och färdigheten, och jag ser inga varningsklockor kring TS kompetens för att ansluta en sladd, dvs dra åt en skruv. Vilka varningsklockor ser du? Det som kräver behörighet är fast anslutning av anslutningskabel till en anslutningsdosa.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är i gott sällskap med ca en miljon andra forummedlemmar som har ställt exakt samma fråga.

Installationsanvisningen är felaktig. Det finns inget korrekt alternativ för Sverige. Jag häpnar... Du bör klaga hos Siemens för nu har de passerat ett lågvattenmärke..
Fråga:

Jag vet att det är fel men bara nyfiken. I bilden, vad är färgen GY som ska kopplas in på ”Nollan”????

Antar att de andra är BlUe, BrowN, BlacK och jorden är uppenbar
Är GY också Green/Yellow??????
 
TT4F TT4F skrev:
Fråga:

Jag vet att det är fel men bara nyfiken. I bilden, vad är färgen GY som ska kopplas in på ”Nollan”????

Antar att de andra är BlUe, BrowN, BlacK och jorden är uppenbar
Är GY också Green/Yellow??????
GY är generellt GreY
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej TS,

Lyckades du lösa detta? Jag har exakt samma häll och följde instruktionerna.
Att koppla ihop den grå (GY) med nollan verkar göra så att säkringen går direkt.

Lyckads du lösa detta med ovan instruktioner?

/Mikael
 
R
M MKC94 skrev:
Hej TS,

Lyckades du lösa detta? Jag har exakt samma häll och följde instruktionerna.
Att koppla ihop den grå (GY) med nollan verkar göra så att säkringen går direkt.

Lyckads du lösa detta med ovan instruktioner?

/Mikael
Du har kapat en två år gammal tråd, inte så stor chans att få ett svar då. Mitt bästa tips är att du startar en ny tråd med så mkt information och bilder som möjligt. Det finns många som bevakar den här forumdelen som är oerhört kunniga. Jag är inte en av dom, men så mkt vet jag att färger på kablage absolut inte går att lita på.
 
  • Gilla
MKC94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.