Hej planerar att installera ftx i vinter. Eftersom jag har allergi mot bland annat damm, så skull jag vilja ha ett högt flöde men ljudlöst. Har sett hos mina vänner som har ftx har lika mycket flygande partiklar som jag.
Skull man kunna öka på luft cirkulationen genom att lägga till utsug i tex vardagsrummet och koppla in det röret i filterbox och sedan i det inkommande röret på ftx aggregatet? Eller skull ni gjort ett separat system som cirkulerar luften i huset?
 
Hej, Värmeåtervinningsaggregatet måste nog leva sitt liv och kompletteras med luftrenare , typ blueair classic 405
 
  • Gilla
danielnorr
  • Laddar…
Utan att vara venttekniker tänker jag att det hänger på aggregatet vilket flöde du kan ha, och det hänger på injusteringen hur mycket luftväxling du får. Om du ska ha högt luftflöde men tyst behöver du grövre rör, annars måste luften röra sig snabbare vilket kan skapa ljud. Har du ett större aggregat kan det jobba på lägre (tystare) varv. Är du frikostig med ljuddämpare borde dessa saker ordna sig.

Det går säkert att dra extra frånluft till utvalda rum. Möjligen kan det bli svårare att trimma in systemet om du har många frånluftsdon men då är vi inne på saker som jag inte kan.
 
  • Gilla
danielnorr
  • Laddar…
FTX aggregat finns ingen supportad lösning att rena tilluften med en gång till , utan det inbyggda filter som alltid finns i uteluftens anslutning till FTX för att skydda aggregatet och ge damm/pollenfri friskluft. Finns även filter i frånluften till FTX att skydda aggregatet att skita igen.

Husets renhet på luft får man fixa på annat sätt med städning och luftrenare om man vill. Visst man kan bygga nått HEPA filterlösning med fläktar och filter samt ljuddämpare för cirkulationen men vad hjälper det om man inte städar regelbundet. Då yr ju skiten omkring i alla fall i ännu högre grad.
 
  • Gilla
danielnorr och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för alla svar
Får kanske släppa "optimerings" tankarna. Känns som att det är injusteringen som kommer att vara svårt.
Skulle dock vara smidigt att bara att ha ett system att hålla koll på. Än hur mycket vi städar så räcker det att nån hoppar i soffan så ser man äckel dammet sväva när solen ligger på.☹️
 
Bättre att då ställa en luftrenare där, och en skinnsoffa dammar mindre när det hoppas runt.

För FTX och höga flöden är det bra med grövre diameter på rören, ljuddämpare och att se tillatt välja ett aggregat som har riktigt tysta fläktar vid det aktuella flödet
 
D danielnorr skrev:
Än hur mycket vi städar så räcker det att nån hoppar i soffan så ser man äckel dammet sväva när solen ligger på.☹️
Lösningen är ju självklar: Byt soffa!
FTX-systemet skulle ju bara innebära att ni drar runt dammet från era gamla sunkiga möbler i hela bostaden, tills det sugs ut i frånluften i kök och våtrum.
 
Nu är inte det nån luftrenare eller ftx, men en robotdammsugare gör underverk!
Låt den gå varje natt och du blir förvånad över hur mycket damm och skit den suger upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.