A
Jag har denna lysrörsarmatur med sladdställ som växtbelysning i förrådet under vintern. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-003025/

H
ittills har jag haft den balanserad liggande mellan ett hyllplan och en tamburmajor och blommorna som stått under på ett bord har varit jättepigga. Detta lysrör är verkligen bra!

Men egentligen skulle jag vilja ha armaturen på ett vridbart och höj- och sänkbart stativ. Om det är vridbart så skulle jag kunna vrida lite på armaturen så att alla blommor får ljus i någon period, istället för att flytta runt blommorna. Det är ganska lågt i tak i förrådet, men monterar man den i taket med medföljande klämmor så kommer den för långt ifrån växterna. Så den skulle behöva kunna sänkas ifall den sattes i taket.

Men jag tänker att man kan montera klämmorna på en bräda istället för i taket. I brädan kunde man sedan sätta linor eller någon stång som gjorde det hela justerbart...

Finns det någon som har en lösning för detta redan?
 
Efter diverse projekt att få till någon snygg upphängning på växtbelysning är jag tillbaka på en billig kedja på lösmeter, krok i taket och lämpligt fäste i lampan. För mig var det primärt att kunna justera höjden snabbt som avgjorde
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Ja, med kedjor och flera krokar smart placerade i taket så skulle det ju gå att svänga 45 grader runt en tänkt horisontell axel genom flytta om upphängningen då och då. Man skulle också kunna tänka sig att kedjorna gled i skenor i taket...

Jag har varit inne på en lösning inspirerad av taklampfläktar, fast jag vill inte kunna snurra ett helt varv och inte heller göra det automatiskt, eftersom det skulle störa grannarna om det gick så snabbt att det blev blinkande sken. T ex hänga brädan med lysröret på en kortare gängad stång med en ögla i taket. Det jag vill är ju att det ska gå ganska trögt att vrida så att lampan stannar i sitt läge och att jag kan vrida omväxlande 45 grader motsols och 45 grader medsols, så att jag kan fördela ljuset rättvist hos blommorna över en tidsperiod.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
En annan väg framåt är ju givetvis att köpa ytterligare en ramp och köra de med fast placering :)

Med växgbelysning inomhus har jag alldrig upplevt att man får för mycket av det goda och får man ev det kan man strypa med hjälp av en timer
 
A
Javisst, jag köpte ytterligare två ramper eftersom det var bra pris. Vid köpet visste jag att det var bra ljus, men jag kunde inte tro att det skulle vara så väldigt bra ljus i rampen som det faktiskt var, så jag trodde också att jag skulle behöva tre stycken. Jag har ju fönster i förrådet och en enda ramp lyser upp hela trädgården när den är igång. Så jag är lite orolig för att jag ska blända grannarna om jag kopplar in ytterligare en ramp. Eller så får jag dra för gardinerna, men då undrar nog grannarna vad jag har för spännande där.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.