Vi kommer inom kort påbörja renovering av vinden (ca 80m2). Då det blir mycket snedtak är det givetvis intressant att försöka komma ner i tjocklek på isoleringen.

Jag har läst lite om isoleringsskivor av märket Kingspan som verkar finnas i olika tjocklekar. Är detta ett lämpligt alternativ för att förbättra takhöjden? Förändrar detta typ av skivor något annat i själva konstruktionen?

Arbetet kommer utföras av hantverkare men behöver veta huruvida Kingspan är att fördra här.
 
Absolut. Det kostar dock en halvförmögenhet men vill man komma ner i bygghöjd så är det riktigt fint. Man tätar med fogskum mot takbjälkarna
 
Vad borde jag komma undan med i tjocklek i det fall Kingspan används? Behövs fortfarande masonit mot luftspalt samt plastring innanför skivorna?
 
Jag kom ner till totalbygghöjd på 235mm + spik och bärläkt för att uppnå Boverkets regler om u-värde.

Valde dock att sätta 170+35 rockwool +50 kingspan dvs totalhöjden + spik och bärläkt blir 355mm. Så 120mm kan man "tjäna"

Men då är u-värdet dessutom bättre med bara kingspan.
 
Tack. Jag bor i klimatzon 3.

Men monteringsmässigt hur sätter du det. Sätter du Kingspan direkt mot yttertaket utan luftspalt? Är det sedan tunnare skivor som läggs i lager för att undvika köldbryggor?
 
Vi kör också Kingspan skivor på vår vind som byggts om till boyta. Monterades av hantverkare så har inte 100% koll men om jag inte minns fel så hade vi 120mm takstol att leka med och valde att inte bygga på dom för att hålla det så tunt och billigt som möjligt och valde därför så tunna som 90mm Kingspan skivor. Bor i Skåne så inga problem att värma upp ändå.

Vår konstruktör tyckte att man absolut skulle ha luftspalt, byggs direkt av skivorna som monteras med distanser mot råsponten i kanterna, så behövs inte ytterligare panel för att bygga luftspalten. Sen borde man kanske ha mer än våra 30 mm egentligen om det ska följa eventuella riktlinjer som kanske finns??

När det gäller ångspärr så kanske man kan tycka det är overkill eftersom man skummar fast skivorna så blir teoretiskt tätt. Men takstolarna rör sig och krymper/sväller med fukt och temperatur så skummet lär spricka tänker jag. Så vi körde plast.
 
Tackar för svar.

Har fått från snickaren att de räknat på 15cm Kingspan, vilket då skulle motsvara ca 30cm vanlig isolering. Då huset är äldre och vi är boende i Västergötland är min fundering om man kanske kunde gå ner mot 10cm Kingspan istället. Viss gör det något på priset, men de där centimeter man tjänar känns i sammanhanget värdefullt.

Hittade en arbetsbeskrivning för Kingspan. Den verkar prata om luftspalt i vart fall (bild 8)
https://www.kingspan.com/se/sv-se/p...onsinstruktioner/arbetsanvisning-vindsutrymme
 
Gruvanna
A AndreasGu skrev:
Har fått från snickaren att de räknat på 15cm Kingspan, vilket då skulle motsvara ca 30cm vanlig isolering. Då huset är äldre och vi är boende i Västergötland är min fundering om man kanske kunde gå ner mot 10cm Kingspan istället. Viss gör det något på priset, men de där centimeter man tjänar känns i sammanhanget värdefullt.

Hittade en arbetsbeskrivning för Kingspan. Den verkar prata om luftspalt i vart fall (bild 8)
[länk]
Hur gick det?
Jag håller på med nästan exakt samma. Vind på ca 70kvm. Takbjälkarna är 15,5 cm så jag tänkte ha en 8cm+5cm Kingspan plattor + lite luftspalt.
Hur gjorde du med monteringen?
Hade ni skum som fog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.