Ni som hävdar att det inte finns okynnesöverklagandet vet inte vad ni skriver om. Det är självklart att alla skall kunna överklaga men det borde vara hårdare krav på en överklagan, att den skall följa vissa riktlinjer och inte bara vara avsedd att krångla till det för motparten. Jag har själv varit med om det när vi skulle bygga till. Då gick vi runt och pratade med alla berörda grannar innan vi skulle bygga. Gjorde justeringar och ändrade hela bygget (även om vi inte alls behövde det enligt detaljplanen) efter deras önskemål. Men ändå var det en kvar som inte ens ville diskutera, just eftersom han inte hade några som helst giltiga skäl. Han sade tom "Det spelar ingen roll vad ni gör, jag kommer överklaga ändå". Dessa typer av överklaganden borde lätt kunna undvikas om det fanns tydliga angivelser på vad det är man faktiskt kan överklaga.

Svar till trådskaparen:
Vi fick startbesked och valde att bygga under överklagandeprocessen. Trots att vi hade all rätt på vår sida så är det en otäck och onödig process som måste genomlidas. För oss tog det ungefär 6 månader att vänta in beslut från överklagande i 2 instanser.
Ett tips för att snabba på är att prata med myndigheterna. Det hjälpte iaf i vårt fall som var glasklart, efter jag hade pratat med Mark- och miljödomstolen så kom beskedet efter 2 dagar. Jag bad aldrig om snabb behandling men bara det faktum att de tar en extra titt på fallet kan ju göra att den hamnar överst i "högen".
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
karlbrutal och 8 till
  • Laddar…
Även vi har "råkat ut" för detta. Vårt bygglov beviljades av kommunen sommaren 2018 varpå det överklagades till Länsstyrelsen, Mark- och miljödomstolen och slutligen Mark- och miljööverdomstolen. Vi fick rätt i alla instanser och lovet vann laga kraft hösten 2019.
Självklart ska det vara möjligt att överklaga myndighetsbeslut. Det är en viktig del av en demokrati. Men jag kan personligen tycka att det är för många instanser. Länsstyrelsen borde man kunna hoppa över (precis som är fallet vid överklagan av detaljplaner), det skulle åtminstone snabba på processen en aning och vi skulle fortfarande ha en rättssäker process.
Dessa okynnesöverklaganden kostar såklart stora pengar både för samhället och för den enskilde.
 
  • Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är det som är en del av demokratin, rätten att överklaga beslut, och det anser jag inte vi ska tumma på. Alla ska ha samma möjlighet, och det ska inte vara kopplat till någon kostnad. Länsstyrelsen kan inte meddela att ett beslut inte är överklagningsbart på grund av okynne, hur skulle den bedömningen göras?
Demokrati!!!!!okynnesanmälningar och okynnes överklagande har inget med demokrati att göra. Att anmäla något är helt ok men att sen få fortsätta överklaga i fyra- fem instanser med samma sak inte ens behöva komma med nya uppgifter utan att det ska kosta en krona. Det är ett jävla slöseri med skattemedel, personal och arbetstid.
 
  • Gilla
karlbrutal och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att det följer detaljplanen är en tolkning som din handläggare (och du) gör. Men det är inte ovanligt att bygglov som "helt följer detaljplanen" visar sig innebära grova avvikelser när de analyseras av högre instans. Det har funnits fall där en bygglovshandläggare har släppt igenom ett bygglov som "höll sig inom detaljplan". Som senare av rätten bedöms vara 3 våningar istället för godkända en våning, och dessutom med 40% större byggyta är vad detaljplanen tillät.

Så det kan vara rätt viktigt att även tolkningen av detaljplanen i förhållande till bygglovsansökan skall kunna överklagas.
Kanske kan tolkas med luddiga DP men vår är gjord 2016 och väldigt tydlig. Står exakta mått på olika hustyper och att komplementbyggnad på högst 40 m2 och med högsta höjd 3 m får placeras 2 m från tomtgränsen. Dessutom förtydligande genom måttsatta ritningar. Så det är ingen tvekan att det följer DP. Länsstyrelsen är ju dessutom den enhet som godkänt kommunens DP. Bostaden och ev Friggebod måste placeras 4,5 m från tomtgräns. Vårt hus ligger drygt 5 m från tomtgränsen.
Utsikt är aldrig en rättighet Hennes växtlighet mäter 7 m på höjden och är väldigt tät. Så hon kan omöjligt se vårt tak.
Jag kan förstå att det inte blir nån fart på byggandet med sådant krångel. Ska tillägga att vår kommun är extremt petiga och långsamma.
 
S SuperTuva skrev:
Hej!
Vi har en granne som inte går att resonera med pga en stroke. Ändå ganska ung.
Vi har sökt bygglov, helt planenligt men vi har förstått att hon kommer överklaga till Länsstyrelsen eftersom hon ogillar att vårt komplementbostadshus står längs hennes tomtgräns. Bygghandläggaren känner väl till henne och ska formulera bygglovet väldigt väl inför en ev överklagan.
Vi har talat snällt med henne och hon vet om att hon inte kan få rätt och att det bara fördröjer byggandet. Dessutom trist när vi varit grannar i 25 år och aldrig varit ovänner. Vi ska riva vår sommarstuga och bygga permanenthus. Hon har redan på planeringsstadiet tagit del av planerna och inte haft en endaste invändning.
Min undran är om någon här har varit med om okynnesöverklagande och hur lång tid det tog? Hört någonstans att LS kan meddela att det inte är överklagningsbart och att man handlägger sådant ganska fort???
Man måste införa någon kostnad för personer som bara överklagar för att fördröja processen!
Det låter som att kommunen inte har helt torrt på fötterna, i sin detaljplan.
Alltså att detaljplanen inte följer pbl.( Beroende på när detaljplanen är gjord och vilken pbl som gällde då.)

Om du vill chansa så kan du bygga och låta kommunen stå för kostnader som uppstår på grund av att de gjort fel - men det brukar bli tidsödande och det är inte roligt att bygga ( kanske flytta in) för att behöva riva...

Så om du har möjlighet, avvakta Möd.
 
H HMJ1 skrev:
Förstår inte riktigt din indignation att grannen reagerar att bygga hus på tomtgränsen? Hade du accepterat det? Jag hade inte gjort det. Det är därför det finns regler. Låt processen ha sin gång. Jag skulle inte sätta igång något byggande innan den är klar. Tror nämligen att du förlorar.
Av TS inlägg tycker jag inte det framgår om komplementbyggnader ska ligga i (på) gränsen. Hen skriver i ett inlägg ”vid hennes tomtgräns” senare något om 2 meter. Det kan ha betydelse för utfallet vid en överklagan.

Ligger byggnaden i tomtgräns skulle jag också protestera, och jag kan i det fallet inte riktigt förstå hur byggnadsnämnden resonerar som godkänner det.
 
Viking_J Viking_J skrev:
Jad lider med dig .. förra veckan fick vi också överklagan till Länsstyrelsen för vårt bostadshus.
Huset var för stort, för högt, för fult (vi får bygga 175 kvadrat mer, 1 m högre och vi har en klassisk 2-plansvilla). Hon är även jävlig mot våra andra granner som bygger och där hon uttryckligen har sagt att hon gör allt hon kan för att förlänga byggprocessen så vi får det förjävligt.

Usch vad vi hatar henne allihopa.
Vi tror dock att vi kommer trycka på köpknappen om/när Länsstyrelsen ger oss rätt, oavsett om hon överklagar till högre instanser och om banken godkänner.
Fy katten vår granne är också ratad på gatan. Skild och ensamstående. Bra där att börja bygga om Länsstyrelsen sagt sitt. Tror vi gör detsamma.
 
Ok, okynnesöverklaganden borde avvisas bums. Men vem avgör om ditt överklagande är ett okynnesöverklagande?

Har lite svårt att se att någon annan än den instans som skall döma i frågan skulle kunna göra den bedömningen på ett rättsäkert sätt.

Sedan är det nog så att uppenbara okynnesärenden avgörs snabbare av domstolarna. Jag har personlig erfarenhet från en (typ av) arvstvist. Där överklagade en släkting en åtgärd som boutredningsmannen (utsedd av tingsrätten) gjorde. Först avslog tingsrätten klagomålet, sedan hamnade det i Hovrätten, där rätten tolkade överklagan som ett klagomål i största allmänhet mot boutredningsmannen. Hovrätten skickade tillbaka ärendet till tingsrätten, som skulle avgöra om boutrednigsmannen skulle entledigas. Det beslutet (att låta boutredningsmannen fortsätta) överklagades till Hovrätten som nekade prövningstillstånd. Först då kunde hovrätten titta på den ursprungliga överklagan, och de nekade prövningstillstånd inom 2 dagar.

På sista möjliga dagen överklagades det nekade prövningstillståndet till högsta domstolen. Med en begäran om anstånd med att motivera varför domstolen skulle titta på det. HD konstaterade omgående att det inte angivits något skäl för varför den överklagande ville ha anstånd med att motivera varför rätten skulle ge prövningstillstånd för att pröva det nekade prövningstillståndet från hovrätten, och begärde att få in en motivering för ev. anstånd inom 3 veckor .

Efter den 3 veckors väntan nekade HD prövningstillstånd samma dag.

Så det kan gå ganska snabbt när det saknas substans i överklagandet. Totalt med 2 vändor i tingsrätten 2 vändor i Hovrätten och en runda till HD, så tog ärendet 5 månader, jag hade ärligt talat räknat med 5 år. Kan tilläggas att vi hade ytterligare mer än 10 rundor i rätten innan allt var klart...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Om grannen har någon form av byggnad i form av ett växthus bara en meter ifrån din tomtgräns utan grannemedgivande eller bygglov hade jag försökt be grannen att dra tillbaka sitt överklagande och som gentjänst inte anmäla svartbygget som gör att grannen kommer behöva riva eller flytta sitt växthus. Kanske finns fler svartbyggen i form av plank eller annat grannen har gjort som inte har lov som kan utöva påtryckning.
 
  • Gilla
karlbrutal och 7 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Av TS inlägg tycker jag inte det framgår om komplementbyggnader ska ligga i (på) gränsen. Hen skriver i ett inlägg ”vid hennes tomtgräns” senare något om 2 meter. Det kan ha betydelse för utfallet vid en överklagan.

Ligger byggnaden i tomtgräns skulle jag också protestera, och jag kan i det fallet inte riktigt förstå hur byggnadsnämnden resonerar som godkänner det.
Det följer DP 2 m från tomtgränsen! Självfallet följer vi DP. Kommunen här är superpetiga och skulle aldrig godkänna avsteg.
Grannen har ett växthus utan bygganmälan som ligger 1,20 m från vår tomtgräns samt en lekstuga byggd på prickmark 90 cm från kommunens mark. Inget bygglov där heller.
MEN jag ville inte diskutera bygglovet utan hur lång tid era eventuella överklagande har tagit.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kan ju få startbesked ändå och börja bygga trots överklagan. Vad är det ni ska bygga nära tomtgräns och hur nära ?
Det stämmer inte. Vi har varit ända upp i Mark o miljö. För att få startbesked krävs giltigt bygglov. Och det blir inte giltigt om det överklagas inom tre veckor. Vårt bygge försenades nästan 1 år.
 
  • Gilla
Xhoza
  • Laddar…
H HMJ1 skrev:
Förstår inte riktigt din indignation att grannen reagerar att bygga hus på tomtgränsen? Hade du accepterat det? Jag hade inte gjort det. Det är därför det finns regler. Låt processen ha sin gång. Jag skulle inte sätta igång något byggande innan den är klar. Tror nämligen att du förlorar.
läs hela inlägget. Grannen överklagar enligt henne enbart för att fördröja. Jag är SÄKER på att vi får rätt.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
K klenodder skrev:
Ni som hävdar att det inte finns okynnesöverklagandet vet inte vad ni skriver om. Det är självklart att alla skall kunna överklaga men det borde vara hårdare krav på en överklagan, att den skall följa vissa riktlinjer och inte bara vara avsedd att krångla till det för motparten. Jag har själv varit med om det när vi skulle bygga till. Då gick vi runt och pratade med alla berörda grannar innan vi skulle bygga. Gjorde justeringar och ändrade hela bygget (även om vi inte alls behövde det enligt detaljplanen) efter deras önskemål. Men ändå var det en kvar som inte ens ville diskutera, just eftersom han inte hade några som helst giltiga skäl. Han sade tom "Det spelar ingen roll vad ni gör, jag kommer överklaga ändå". Dessa typer av överklaganden borde lätt kunna undvikas om det fanns tydliga angivelser på vad det är man faktiskt kan överklaga.

Svar till trådskaparen:
Vi fick startbesked och valde att bygga under överklagandeprocessen. Trots att vi hade all rätt på vår sida så är det en otäck och onödig process som måste genomlidas. För oss tog det ungefär 6 månader att vänta in beslut från överklagande i 2 instanser.
Ett tips för att snabba på är att prata med myndigheterna. Det hjälpte iaf i vårt fall som var glasklart, efter jag hade pratat med Mark- och miljödomstolen så kom beskedet efter 2 dagar. Jag bad aldrig om snabb behandling men bara det faktum att de tar en extra titt på fallet kan ju göra att den hamnar överst i "högen".
Lycka till!
Tack snälla du ❤️ Var enbart tiden jag ville veta. Men många här vill diskutera bygglovet.
Vi ska följa ditt råd och ligga på
 
A annsofian skrev:
Det stämmer inte. Vi har varit ända upp i Mark o miljö. För att få startbesked krävs giltigt bygglov. Och det blir inte giltigt om det överklagas inom tre veckor. Vårt bygge försenades nästan 1 år.
Fel. Vårt bygglov överklagades inom 3 v men vi fick startbesked och började bygga ändå .
 
F Frenyl skrev:
I sådana här inlägg som handlar om tvister så tycker jag att man bör komma ihåg att man själv är part i målet och därför lika gärna själv kan vara "idiotiska grannar" . Frågeställningar om handläggningstider och regelverk är ju rimligt men att ge dem öknamn på det här forumet blir bara beklämmande. Det är ungefär som att på Facebook redovisa skälen till varför man skiljer sig från maken motsv. Det är ju helt omöjligt för läsaren att veta vad som är sant, falskt eller bara subjektiva uppfattningar.
Precis! Att döma av vissa inlägg har man väldigt svårt att tänka sig in i hur andra har det. Bristande empati är vardag. Den typen av idioti kommer garanterat att generera många trådar i framtiden. Forumet är säkrat :D :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.