Kör själv en Bosch DMF10ZOOM. Använder den inte jättemycket men den är ovärderlig när man borrar bland elledningarna. Jag tror att det kallas multidetektor men jag är inte säker.
 
Pratade med en kille på en ventilationsfirma och dom ansåg att verktyg i prisklassen 10.000kr inte gav 100% säkra resultat när det gällde ingjutna vattenrör tex.
 
Regelsökare heter det hos Jula, reagerar på trä, metall och ström= 249:- Om det sedan funkar är kanske en annan femma ;D
 
Eller så kan man göra som rörkrökaren som drog ny varm o kallvatten till badrum på övervån. hos mig , bara borra hål och pula i rören .
Att han borrade av elledn. o vp-rör bekymrade honom inte , gick tydligen bra att
montera klart utan belysning i badrummet , sen stack han iväg utan att lämna nåt
meddelande om blundern .

mvh/så
 
Jo så kan det gå. Enklare var det förr, då man kunde "tänka" sig var elledningarna gick, då allt låg i ett mönster. Idag medger eu-reglerna, kortaste vägen. ;D
Men sitter det en dosa upptill på väggen och sedan en strömbytare och nedtill ett vägguttag, så kan man nog vara tämligen säker på att där löper ett rör emellan dessa ;D ;D
 
Jag har någon liten billig metall/ledningssökare (köpt på Clas i Sjön eller något liknande), och den är visserligen pålitlig när sakerna ligger ytligt men när de är lite djupare missar den en stor del av gångerna.
 
Annars har Metabo en borrmaskin som omedelbart stannar om man möter något spänningsförande eller jordat. Kan vara en bra grej.
 
Jag köpte min på diytools.com (och en massa annat. Beställ alltid innan du frågar respektive ;)).
 
saturnus2 skrev:
Jo så kan det gå. Enklare var det förr, då man kunde "tänka" sig var elledningarna gick, då allt låg i ett mönster. Idag medger eu-reglerna, kortaste vägen. ;D
Men sitter det en dosa upptill på väggen och sedan en strömbytare och nedtill ett vägguttag, så kan man nog vara tämligen säker på att där löper ett rör emellan dessa ;D ;D
Det stämmer inte!

Reglerna säger att du ska dra rör/slang vinkelrätt och följa taklist/golvlist i möjligaste mån.
Dvs vägar som man kan misstänka att det går rör/ledningar.
I tak får du dra tvärs över rummet
Endast om du drar kabel mellan dosorna får du dra den kors och tvärs, men då får den bara sitta fast i dosorna.
Tanken med det är att kabeln ska "flexa" undan om det kommer något genom väggen.
Då måste man även ha spikskydd när man går igenom reglar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.