Om både ni själva och kommun slår fast att allt försöker detaljplan till 100% utan avvikelser skulle jag börja bygga iaf.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 7 till
  • Laddar…
Blivande grannar här har tyvärr råkat ut för samma sak av ett par andra grannar med ungefär samma märkliga argument. Skillnaden är bara att de som håller på och överklagar är fullt friska, men av någon anledning måste ha någon att ständigt vara sur på.
I början av 2018 sökte de förhandsbesked som överklagades till MMD där de idiotiska grannarna delvis fick rätt tyvärr. Av någon anledning höll MMD med om att en igenväxt väg innan vårt område inte skulle användas så nu måste de bygga en ny väg efter vårt område. Vilket gör att deras trafik kommer gå genom hela området så det blev sämre för alla inblandade inklusive de idiotiska grannarna.
Hösten 2019 (har jag för mig) sökte de och fick bygglov, men även det är nu uppe i MMD. Troligen kommer det överklagas hela vägen till MÖD, men förhoppningsvis får de inte prövningstillstånd där.
Några av anledningarna till överklagan var:
* vill inte bo granne med hästar - det är redan en hästhage där idag
* synd om barnen som inte flyttar hemifrån när de även bygger ett hus med två lägenheter åt barnen - barnen själva vill bo i lägenhetern
* sopbilen orsakar stort slitage - den åker redan till alla befintliga hus så det blir ingen extra körning
* man får inte bygga väg på parkmark - varken Lantmäteriet eller Länsstyrelsen håller med och vägen finns redan både på detaljplanekartan och i verkligheten

Så det är väldigt märkliga argument som inte har med bygglovet att göra och även här är det totalt 1,5-2 fulla A4-sidor med lika märkliga argument. Så tyvärr kan det ta riktigt lång tid, men eftersom ni söker bygglov direkt borde det gå fortare för er.

Jag tycker synd om våra blivande grannar och håller helt med om att överklagandesystemet behöver ändras på något sätt. Att man får betala 500-1000 kr för varje överklagan som man förlorar tror jag skulle funka bra. Det är en så låg avgift att alla borde ha råd eller kunna gå ihop med någon så att de har råd. Samtidigt behöver de inte betala om de får rätt så det bör framförallt vara de som överklagar för överklagandets skull som drabbas mest och därmed borde tänka till efter första instans som de förlorar
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle inte börja bygga innan ärendet slutligen är avgjort, även om det handlar om en grundlös överklagan.

Länsstyrelsen kan inte på egen hand besluta om deras beslut går att överklaga eller inte. Om ett beslut är möjligt att överklaga eller ej regleras i lag eller möjligen förordning.
 
  • Gilla
Snurrespratt och 2 till
  • Laddar…
R
S SpjuteViking skrev:
Jag skulle inte börja bygga innan ärendet slutligen är avgjort, även om det handlar om en grundlös överklagan.

Länsstyrelsen kan inte på egen hand besluta om deras beslut går att överklaga eller inte. Om ett beslut är möjligt att överklaga eller ej regleras i lag eller möjligen förordning.
Helt riktigt, se:
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...-och-byggande/overklaga-kommunens-beslut.html
"Den som inte är nöjd med Länsstyrelsens beslut kan överklaga till mark- och miljödomstolen. Överklagandet lämnas in till Länsstyrelsen som prövar om överklagandet har kommit in i rätt tid innan överklagandet skickas vidare till domstolen.
Överklagande enligt Plan- och bygglagen finns i kapitel 13 på Riksdagens webbexternallink.png"
 
  • Gilla
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
S SuperTuva skrev:
Vi bygger 1 planshus och komplementbostadshus 40 m2 Allt enligt detaljplanen. Det bli 5x8 m längs tomtgränsen som är 26 m. Vi följer detaljplanen precis. Visste inte att man fick startbesked om och när ärendet överklagas. Kommunen här är väldigt petiga och lite ängsliga.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Så detaljplan tilllåter hus närmare än 4,5 till tomtgräns? Prata med handläggaren om startbesked.
I nyare DP kan avståndet planläggas mindre än 4,5 m, men att DP tillåter byggnation i tomtgräns är har jag inte stött på, om det inte rör sig om radhuslängor med tillhörande garage.
 
  • Gilla
Odur och 1 till
  • Laddar…
För en kompis tog det drygt ett halvår med avslag på överklagan genom alla instanser.
Gissa det blev grannosämja därefter. Och garaget blev byggt exakt som plan/ritning.
Men hujeda mig vad vi spelade på kvällen vid takslagsfesten. Högtalare riktade åt ett vist håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 19 till
  • Laddar…
S SuperTuva skrev:
Hej!
Vi har en granne som inte går att resonera med pga en stroke. Ändå ganska ung.
Vi har sökt bygglov, helt planenligt men vi har förstått att hon kommer överklaga till Länsstyrelsen eftersom hon ogillar att vårt komplementbostadshus står längs hennes tomtgräns. Bygghandläggaren känner väl till henne och ska formulera bygglovet väldigt väl inför en ev överklagan.
Vi har talat snällt med henne och hon vet om att hon inte kan få rätt och att det bara fördröjer byggandet. Dessutom trist när vi varit grannar i 25 år och aldrig varit ovänner. Vi ska riva vår sommarstuga och bygga permanenthus. Hon har redan på planeringsstadiet tagit del av planerna och inte haft en endaste invändning.
Min undran är om någon här har varit med om okynnesöverklagande och hur lång tid det tog? Hört någonstans att LS kan meddela att det inte är överklagningsbart och att man handlägger sådant ganska fort???
Man måste införa någon kostnad för personer som bara överklagar för att fördröja processen!
Det är det som är en del av demokratin, rätten att överklaga beslut, och det anser jag inte vi ska tumma på. Alla ska ha samma möjlighet, och det ska inte vara kopplat till någon kostnad. Länsstyrelsen kan inte meddela att ett beslut inte är överklagningsbart på grund av okynne, hur skulle den bedömningen göras?
 
  • Gilla
  • Arg
Pergoteborg och 18 till
  • Laddar…
S SuperTuva skrev:
Fy vad trist. Konstigt att man tar upp det i MÖD när det är enligt detaljplanen. Kanske därför som vår handläggare ska se till att bygglovet är mycket välmotiverat
Att det följer detaljplanen är en tolkning som din handläggare (och du) gör. Men det är inte ovanligt att bygglov som "helt följer detaljplanen" visar sig innebära grova avvikelser när de analyseras av högre instans. Det har funnits fall där en bygglovshandläggare har släppt igenom ett bygglov som "höll sig inom detaljplan". Som senare av rätten bedöms vara 3 våningar istället för godkända en våning, och dessutom med 40% större byggyta är vad detaljplanen tillät.

Så det kan vara rätt viktigt att även tolkningen av detaljplanen i förhållande till bygglovsansökan skall kunna överklagas.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
Jad lider med dig .. förra veckan fick vi också överklagan till Länsstyrelsen för vårt bostadshus.
Huset var för stort, för högt, för fult (vi får bygga 175 kvadrat mer, 1 m högre och vi har en klassisk 2-plansvilla). Hon är även jävlig mot våra andra granner som bygger och där hon uttryckligen har sagt att hon gör allt hon kan för att förlänga byggprocessen så vi får det förjävligt.

Usch vad vi hatar henne allihopa.
Vi tror dock att vi kommer trycka på köpknappen om/när Länsstyrelsen ger oss rätt, oavsett om hon överklagar till högre instanser och om banken godkänner.
 
  • Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
I sådana här inlägg som handlar om tvister så tycker jag att man bör komma ihåg att man själv är part i målet och därför lika gärna själv kan vara "idiotiska grannar" . Frågeställningar om handläggningstider och regelverk är ju rimligt men att ge dem öknamn på det här forumet blir bara beklämmande. Det är ungefär som att på Facebook redovisa skälen till varför man skiljer sig från maken motsv. Det är ju helt omöjligt för läsaren att veta vad som är sant, falskt eller bara subjektiva uppfattningar.
 
  • Gilla
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Suck... Alla som får ett överklagande mot sig tycker att det är rent okynne och att sådant borde förbjudas. Sedan står man där själv och vill överklaga och tycker man har all rätt i världen...
Man får inse att vi är en del av en gemenskap och att inte alla har exakt samma uppfattning om allt.
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
Vi hade liknande situation där vi ville stycka av halva tomten för att bygga ett nytt hus istället för att antingen bygga om befintligt eller bli tvungna att flytta då vi behövde större hus pga växande barn.

Hade grannar som inte alls ville ha ett hus där och vi hade också detaljplan och rätten på vår sida.
De formulerade att de visste också att vi skulle få beslutet med oss, men ville fördröja processen. Tog oss 1,5 år att få igenom beviljad styckning av tomt, för de gick igenom ända till mark o miljö till de blev nekade att överklaga fler ggr.
Då insåg vi att ett bygglov för huset skulle de processa minst lika lång tid.
Så vi byggde om befintligt hus.
Är nöjda med det, samt har vår styckade tomt klar som värdeökning och ekonomisk buffert.
Och har efter allt fortfarande en helt OK relation med alla grannarna.
Ska tillägga att några andra grannar även skrev och lyckönskade oss till kommunen. :)
Ni behöver ju inte söka två ggr som vi. Utan bara sista för själva bygglovet.
Inte alla som driver frågan så här långt som för oss.
 
Viking_J Viking_J skrev:
Jad lider med dig .. förra veckan fick vi också överklagan till Länsstyrelsen för vårt bostadshus.
Huset var för stort, för högt, för fult (vi får bygga 175 kvadrat mer, 1 m högre och vi har en klassisk 2-plansvilla). Hon är även jävlig mot våra andra granner som bygger och där hon uttryckligen har sagt att hon gör allt hon kan för att förlänga byggprocessen så vi får det förjävligt.

Usch vad vi hatar henne allihopa.
Vi tror dock att vi kommer trycka på köpknappen om/när Länsstyrelsen ger oss rätt, oavsett om hon överklagar till högre instanser och om banken godkänner.
Låter precis som den senaste boken jag läst :) https://www.bokus.com/bok/978917629...MIqrXkt5PX6wIVUBV7Ch2npw5PEAQYAiABEgIzCvD_BwE
 
F Frenyl skrev:
I sådana här inlägg som handlar om tvister så tycker jag att man bör komma ihåg att man själv är part i målet och därför lika gärna själv kan vara "idiotiska grannar" . Frågeställningar om handläggningstider och regelverk är ju rimligt men att ge dem öknamn på det här forumet blir bara beklämmande. Det är ungefär som att på Facebook redovisa skälen till varför man skiljer sig från maken motsv. Det är ju helt omöjligt för läsaren att veta vad som är sant, falskt eller bara subjektiva uppfattningar.
Jag har inte ens träffat vår granne, och hon gör allt för att göra livet jävligt för oss, hahah!
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
S SuperTuva skrev:
Hej!
Vi har en granne som inte går att resonera med pga en stroke. Ändå ganska ung.
Vi har sökt bygglov, helt planenligt men vi har förstått att hon kommer överklaga till Länsstyrelsen eftersom hon ogillar att vårt komplementbostadshus står längs hennes tomtgräns. Bygghandläggaren känner väl till henne och ska formulera bygglovet väldigt väl inför en ev överklagan.
Vi har talat snällt med henne och hon vet om att hon inte kan få rätt och att det bara fördröjer byggandet. Dessutom trist när vi varit grannar i 25 år och aldrig varit ovänner. Vi ska riva vår sommarstuga och bygga permanenthus. Hon har redan på planeringsstadiet tagit del av planerna och inte haft en endaste invändning.
Min undran är om någon här har varit med om okynnesöverklagande och hur lång tid det tog? Hört någonstans att LS kan meddela att det inte är överklagningsbart och att man handlägger sådant ganska fort???
Man måste införa någon kostnad för personer som bara överklagar för att fördröja processen!
Förstår inte riktigt din indignation att grannen reagerar att bygga hus på tomtgränsen? Hade du accepterat det? Jag hade inte gjort det. Det är därför det finns regler. Låt processen ha sin gång. Jag skulle inte sätta igång något byggande innan den är klar. Tror nämligen att du förlorar.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.