Hej!
Vi är oerfarna på villamarknaden och är nu i tagen att leta hus! Vi har tittat på ett antal och nu hittat ett som vi fallit för, framför allt läget är perfekt. Det som oroar mig är risken för fukt/mögel. Ingen fuktmätning har gjorts av besktningsmannen. Huset är byggt -65, enplansvilla med källare. Sandjord och självdrag. Träfasad. Ingen dränering är gjord vad vi kan läsa oss till.

Enligt besiktningen finns "ringa bikrobiell påväxt på insidan råspont" på vinden. Det oroar mig inte jättemycket - men det kanske det borde?

Källaren är inredd - det här är mitt lite större orosmoln. Tvättstugan är rejält ofräsch och behöver renoveras, i ena hörnet finns en dusch och där har någon typ av våtrumstapet suttit och släppt rejält, såg inte fräscht ut. Kan man räkna med att det går att få OK även om det är fukt i väggen där? Antar att fukten isåfall kommer inifrån med tanke på duschen. Såg inga tecken på fukt någon annanstans. Maken tyckte att det luktade lite skumt i källaren, men det var ingen tydlig mögellukt, mer en vanlig "källarlukt" enligt mig.

Och en annan fråga - ingen radonmätning har gjorts. Bör man göra en sådan i sin egen besiktning om vi nu skulle köpa?

I övrigt - finns det någon särskild typ av hus som man ska vara exra försiktig med, som ofta medför problem? Krypgrund har jag ju hört talas om till exempel?

Tack för alla råd till en nybörjare!
 
surris
Källare anser jag inte är ett boutrymme utan bara biarea. Med det att säga så ska man vid planering av husköp inte räkna med att man kan bo och sova i källaren.

Angående radon så bör ni säkerställa att det inte är blåbetong och även göra en radonmätning.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Inredd källare är big no no för min del, jag skulle iofs aldrig köpa ett hus med källare alls.
Ska man ha hus med källare så är det inte för att man ska bo där, sen har man givetvis sett till att inget organiskt material finns i väggar och golv utan bara putsade väggar med klinker på golvet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Källare är jättebra under vissa förutsättningar:

- huset beläget högt och på torr mark
- dränering lagd på rätt djup, dvs en bit lägre än grundsulan.
- isolering av väggarna sker på utsidan.
- Inga organiska material mot väggar eller golv.
- golv/väggmaterial som kan transportera fukt, t.ex. kakel, klinker, puts, silikatfärg, kalkfärg.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
När det gäller är inte jag så negativ. Men inredd innebär extra jobb. Det är stor risk att den inte är byggd på rätt sätt.
Men riv ner de gamla väggarna och måla betongen med silikatfärg. Källarlukten är tecken på att saker inte är rätt där nere. Anledningen är väggarna och golv.
Radon tycker jag inte att du behöver oroa dig för.
Mikrobiell påväxt, är svårt att säga något om utan att sett något. Det kan vara absolut ingenting eller lite mer. Troligtvis inget jätte allvarligt.

Krypgrund är ett problem. Men det är bra om man besiktiga den.

När ni går på visning. Använd näsan. Källarlukt är varnings tecken. Framförallt om man känner den på andra ställen än källaren.
Gå gärna med lite tyngre steg, utan överdriva. De ska inte skaka i hyllorna. Det kan innebära problem.
Sen viktigaste, ge f-n i att kolla in möblerna ;)
Kolla in väggar och golv samt tak.
Kolla badrummet. Kolla golvbrunnen.
Sen är det känslan som är viktig.
Gå gärna på många visningar även om ni inte är jätteintresserade på just det huset

Sen tänk på att ni får en ny kompis när ni köper hus, det är huset. Det är en sprallig och busig vän. Som hittar på det mesta skoj (ordet skoj kan diskuteras:D
) Det kan vara översvämning i källaren
Stopp i avloppet i badkaret. Regnar in vid höststormen. Bara roliga saker... Det ända man kan göra är att skratta.
Men å andra sidan har du en vän som håller dig varm och ger dig tak över huvudet. Men det är därför man älskar Villa livet. Det är bra att ha lite pengar undanstoppade. Man lär sig mycket. Va inte rädda för att skaffa villa. Jag älskar det, och det busiga huset.

Men för att citera arga snickaren. Om man inte kan skruva i en skruv ska man inte bo villa...
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Hej. Bor själv i ett liknande hus och rädslan för källare är generellt överdriven. Vi har bla tv-rum och kontor i källaren och det är inga problem. Själv skulle jag aldrig köpa ett enplanshus med platta byggt 1970-1990 typ. Jag anser att risken för fukt i syllarna är högre på dessa hus än problem i källare.

Det är ganska basic med källare. Se till att ha värme på året om och att ventilerna är öppna. Något som kan ställa till det i dessa hus är just självdraget som byggde på en oljepanna i källaren som skulle ordna draget ut genom skorstenen. Många har numera bytt uppvärmning till något elbaserat som luft/vatten eller bergvärme. Det gör att det inte blir samma drag och ventilation samt utebliven spillvärme i källaren. Därför är värme och ventilation viktigt.

Riv ut allt organiskt som träpaneler och tapeter. Lägg gärna klinker på golvet eller ett ventilerat trägolv. Isolering bör göras utvändigt i samband med dränering. Vi dränerade om vårt hus direkt när vi köpte det och det hade nog inte behövts med facit i hand. Vi var unga och alla sa att vi "mååste" dränera om. Tyvärr lyssnade vi och det var säkert bra, men inte så tvunget som alla sa.

Vi hade också en anmärkning på vår vind vid besiktningen. Dock kom jag på efter ett tag när jag rev ner innerväggar att det inte var mögel på vinden utan cementfläckar. Hos oss är alla innerväggar och en del av takstolarna byggda av de gamla formbrädorna som användes vid gjutningen av bjälklaget.

Annars är ett tips att kolla tätning på vindsluckan och att kontrollera ventilationen på vinden.

Var inte rädd för källare. Tvärtom se det som en möjlighet istället genom att inreda och sköta källaren på rätt vis.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Alla som inte har källare varnar för källare. Om huset står i sandjord behöver man inte oroa sig för dräneringen, marken är ju självdränerande. Har själv ett hus med källare och den extra ytan man får är guld värd. Husen från 60- och 70-talet har ofta rum tänkta för boende eller hobbyverksamhet. I äldre hus har källaren i regel låg takhöjd och är i regel bara tänkt för nytta, inte nöje.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
B Byggdjuret skrev:
När det gäller är inte jag så negativ. Men inredd innebär extra jobb. Det är stor risk att den inte är byggd på rätt sätt.
Men riv ner de gamla väggarna och måla betongen med silikatfärg. Källarlukten är tecken på att saker inte är rätt där nere. Anledningen är väggarna och golv.
Radon tycker jag inte att du behöver oroa dig för.
Mikrobiell påväxt, är svårt att säga något om utan att sett något. Det kan vara absolut ingenting eller lite mer. Troligtvis inget jätte allvarligt.

Krypgrund är ett problem. Men det är bra om man besiktiga den.

När ni går på visning. Använd näsan. Källarlukt är varnings tecken. Framförallt om man känner den på andra ställen än källaren.
Gå gärna med lite tyngre steg, utan överdriva. De ska inte skaka i hyllorna. Det kan innebära problem.
Sen viktigaste, ge f-n i att kolla in möblerna ;)
Kolla in väggar och golv samt tak.
Kolla badrummet. Kolla golvbrunnen.
Sen är det känslan som är viktig.
Gå gärna på många visningar även om ni inte är jätteintresserade på just det huset

Sen tänk på att ni får en ny kompis när ni köper hus, det är huset. Det är en sprallig och busig vän. Som hittar på det mesta skoj (ordet skoj kan diskuteras:D
) Det kan vara översvämning i källaren
Stopp i avloppet i badkaret. Regnar in vid höststormen. Bara roliga saker... Det ända man kan göra är att skratta.
Men å andra sidan har du en vän som håller dig varm och ger dig tak över huvudet. Men det är därför man älskar Villa livet. Det är bra att ha lite pengar undanstoppade. Man lär sig mycket. Va inte rädda för att skaffa villa. Jag älskar det, och det busiga huset.

Men för att citera arga snickaren. Om man inte kan skruva i en skruv ska man inte bo villa...
Jag har aldrig, aldrig, varit i en källare i ett bostadshus som inte luktar källare. Men den lukten är i min mening annorlunda än fuktig/möglig källare. Jag tycker källare luktar gott och kommer jag ner i en källare som inte luktar gott är det absolut något fel.
 
Jag bor i ett lite äldre hus (1925) än du men med källare. Vi nyttjar inte källaren som bostadsyta men det är ju helt suveränt utrymme för lagring, pumprum, pannrum osv som man inte kanske vill ha i markplan i anslutning till bostadsutrymmen.

Men som sagt, se till att inte ha organiskt material mot golv/väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.