O
M MetteKson skrev:
Är det bygglov eller anmälan du pratar om? Anmälan (attefallsbyggnad) kräver godkännande av berörd granne om det är mindre än 4,5 m från fastighetsgränsen. I bygglov beslutar byggnadsnämnden om det är lämpligt eller inte, grannen hörs i processen, men har inte vetorätt (men det är självklart positivt om hen inte har några invändningar).

Ni har inte möjlighet att skjuta in garaget lite mer in på er fastighet? Tänk på att du ska kunna underhålla byggnaden utan att behöva beträda grannens tomt. En framtida granne kan grymta om du t ex behöver måla fasaden (eller ha synpunkter om du under byggtiden råkar komma över på fel sida gränsen).
Nu vet vi visserligen inte om det är inom eller utanför detaljplanerat område men rör det sig om en äldre byggnadsplan, stadsplan eller t. ex. avstyckningsplan så kanske kommunen planerat att höra den just berörda grannen om det är fråga om BS 39 §. Detta om gällande plan saknar bestämmelser om avstånd. Om nu kommunen ansett, eller kommer anse, att det finns särskilda skäl för just denna placering pga. topgrafin eller exempelvis prickmark så är det beroende av att den berörda grannen inte har någon negativt synpunkt och ger sitt medgivande. Om grannen inte gör det behöver kommunen istället pröva om förutsättningar finns för att hantera placeringen nära gräns som t. ex. en liten avvikelse. Då blir det avsevärt svårare att få igenom önskad placering av garaget 50 cm från fastighetsgränsen eftersom utrymmet och möjligheterna vad gäller liten avvikelse minskat sett till den rättspraxis som utvecklats på senare år. Grannen i detta fall kan därmed ha rätt stor påverkan på utgången i ansökan.
 
Jag hade verkligen försökt få nuvarande granne att skriva på så fort som möjligt. Säg att ni behöver komma igång med bygget snabbt etc.

Om grannen börjar fundera över påverkan på sitt eget hus värde så påtala att det nog är bättre att ni river och bygger nytt än att ni behöver "renovera" ett fallfärdigt garage.
 
J jurkeller skrev:
Bygglovsenheten säger att det är OK om grannen godkänner det
Här undrar jag om det kan finnas ett missförstånd.

Bygglovsenheten kan inte rimligen garantera i förväg att de kan bevilja ett bygge så nära tomtgränsen. Framförallt inte innan det finns ritningar på vad som skall byggas. Att "ersätta" ett garage betyder för många av oss att man bygger ett lika stort garage, lika högt osv. Men vilket fasadmaterial, hur många fönster?

För andra kan det vara självklart att "ersätta" betyder ett nytt garage med mina behov av idag tillgodosedda. Kanske ett trippelgarage med stor verkstadsdel, och tillräckligt höjd för att kunna ha en lift.

Och allt där emellan.

Kan det vara så att handläggaren som gav "garantin" tänkte på ett bygglovsfritt bygge enligt attefallsreglerna? För då räcker det med att grannen ger sitt medgivande, och att man håller sig inom attefallsreglerna för storlek höjd osv.

Men i förhållande till ursprungsfrågan, så gäller samma sak. Har grannen bara godkänt bygget (med ritningar som definierar vad det är han godkänner och placering osv. Då gäller det även om det kommer en annan ägare. Det som jag tror är en gråzon, är hur länge grannemedgivandet gäller. Om jag ex. inte påbörjar bygget på 3 år, gäller det fortfarande då? Jag vet inte.
 
J jurkeller skrev:
Garaget är helt ruttet och hela plattan sprucken. Sorry om otydligt beskrivet, jag kommer försöka få nuvarande granne att vara schyst och skriva på innan han säljer och då få laga kraft på bygglov och om det är som "Hempularen" säger är jag safe för framtida ägares eventuella motstånd.
Jag har en bekant som rev hela huset men pallade upp takstolarna så att de stod kvar under tiden att ett nytt hus med identiska mått byggdes under (inklusive ny grund). Sedan togs takstolarna bort och ett nytt tak lades på plats. Allt enligt överenskommelse med bygglovsenheten (de guidade dem genom processen så att det skulle gå snabbt då man vid en renovering hittade kraftiga skador i syll och grund).

Jag vet även andra som lyft taket och byggd helt nytt under (de bytte dock inte ut takkonstruktionen, men lade ny takbeläggning).
 
H hempularen skrev:
Här undrar jag om det kan finnas ett missförstånd.

Bygglovsenheten kan inte rimligen garantera i förväg att de kan bevilja ett bygge så nära tomtgränsen. Framförallt inte innan det finns ritningar på vad som skall byggas. Att "ersätta" ett garage betyder för många av oss att man bygger ett lika stort garage, lika högt osv. Men vilket fasadmaterial, hur många fönster?

För andra kan det vara självklart att "ersätta" betyder ett nytt garage med mina behov av idag tillgodosedda. Kanske ett trippelgarage med stor verkstadsdel, och tillräckligt höjd för att kunna ha en lift.

Och allt där emellan.

Kan det vara så att handläggaren som gav "garantin" tänkte på ett bygglovsfritt bygge enligt attefallsreglerna? För då räcker det med att grannen ger sitt medgivande, och att man håller sig inom attefallsreglerna för storlek höjd osv.

Men i förhållande till ursprungsfrågan, så gäller samma sak. Har grannen bara godkänt bygget (med ritningar som definierar vad det är han godkänner och placering osv. Då gäller det även om det kommer en annan ägare. Det som jag tror är en gråzon, är hur länge grannemedgivandet gäller. Om jag ex. inte påbörjar bygget på 3 år, gäller det fortfarande då? Jag vet inte.
Jag blev också fundersam över ”löftet” att bygglov kan ges om grannen skriver på.

I ett bygglov hörs grannen (får brev med ritningar från kommunen). Sen har hen viss tid (står i brevet) att svara inom. Har grannen inget emot bygget behöver hen inte svara, då anses det som medgivande när tidsfristen gått ut. Ingenstans behöver grannen skriva på.

Rör det sig om attefall däremot är det grannen som ska godkänna (helst skriftligt och på ritningar). Där lägger sig inte kommunen i placeringen utan det är upp till dig att ha koll på grannen.

Beviljas bygglov eller startbesked (attefall) ska åtgärden påbörjas inom två år, annars förfaller de och måste sökas på nytt. Då gäller samma procedur igen med hörande av grannar etc.
 
O oxöga skrev:
Nu vet vi visserligen inte om det är inom eller utanför detaljplanerat område men rör det sig om en äldre byggnadsplan, stadsplan eller t. ex. avstyckningsplan så kanske kommunen planerat att höra den just berörda grannen om det är fråga om BS 39 §. Detta om gällande plan saknar bestämmelser om avstånd. Om nu kommunen ansett, eller kommer anse, att det finns särskilda skäl för just denna placering pga. topgrafin eller exempelvis prickmark så är det beroende av att den berörda grannen inte har någon negativt synpunkt och ger sitt medgivande. Om grannen inte gör det behöver kommunen istället pröva om förutsättningar finns för att hantera placeringen nära gräns som t. ex. en liten avvikelse. Då blir det avsevärt svårare att få igenom önskad placering av garaget 50 cm från fastighetsgränsen eftersom utrymmet och möjligheterna vad gäller liten avvikelse minskat sett till den rättspraxis som utvecklats på senare år. Grannen i detta fall kan därmed ha rätt stor påverkan på utgången i ansökan.
Så kan det vara, jag tänkte inte på den aspekten när jag skrev mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.