Hej, hej, ny på forumet!
Jag och sambon har hittat en tomt med ett ruckel ;D på, som vi tänkte köpa.

Jag ska förklara: den aktuella tomten heter 1:9, vi vill köpa hela. Mannen som enligt skattemyndigheten äger tomten, äger ytterligare två tomter som ligger i närheten, men som inte gränsar till "vår" tomt. Nu undrar vi- behöver man göra en avstyckning även fast vi vill köpa hela tomten??? Alla vi pratat med (privatpersoner) säger olika... Att man behöver göra en avstyckning då det handlar om att köpa en DEL av en tomt, det fattar jag, men i det här fallet?

Så som JAG tror att det går till är följande: vi upprättar ett köpeavtal där säljaren överlåter äganderätten av nämnd tomt till oss, mot köpeskilling. Sedan ansöker vi om lagfart för tomten. Klart.

Har jag missuppfattat? Behöver man ändå göra en avstyckning? I sådana fall- varför? ???
 
Taaaaaack Kurre!!!!! ;D Äntligen ett svar, och äntligen det svar vi ville ha! Vi tyckte det lät himla orimligt det där med avstyckningen.... Precis som du säger- tomten finns ju redan! Vi håller nu som bäst på att etablera kontakt med ägaren (en drygt 80-årig farbror), så att vi åtminstone hinner "täppa till" rucklet innan vintern. Farbrorns alla 3 fastigheter är tillsammans på 14 000 m2 och är taxerade till 30 000:- Vår tomt står för knappt hälften av ytan, och torde sålunda inte motsvara mer än 10-15 000:- i taxeringsvärde. Rucklet har inget taxeringsvärde alls. Vi hoppas på att få köpa för just taxeringsvärdet, och kunna lägga pengarna på rustning istället! ;)

Tack än en gång för ditt svar Kurre!
 
Bob_the_builder
Ruckel skrev:
Har jag missuppfattat? Behöver man ändå göra en avstyckning? I sådana fall- varför? ???
Näpp. Solklart fall. ;D
 
;D ;D ;D ;D ;D
Hjortron? Fniss, näe så farligt är det inte! Visst låter det härligt billigt?! Detta är faktiskt på Gotland, men ligger långt in på södra delen av ön. Dvs, ingen strand så långt ögat når. Det finns grannar åt båda håll, just utom synhåll, så HELT ute i hejcon bacon är det inte! Själva trädgården ligger upphöjt och bakom/nedanför huset breder gammal ängsmark ut sig! Vi ska ha det som sommarvistelse, med enkel standard, men s*tan i gatan vad mycket som ska göras! Tyvärr har nån snott alla fönster, så det får vi börja med att sätta in nya...

Det är så spännande det här projektet, och vi har bestämt att inte inviga bekantskapskretsen i våra planer förrän det verkliga arbetet nästa sommar har kommit igång. Vi vet nämligen hur det kan låta från det hållet... hrm. >:(

Nä, inga hjortron här inte, men rabbisar finns redan på gården och ett bisamhälle har slagit sig ner i fönsterkarmen till ett av sovrumsfönstren... :-/
 
Vår tomt har styckats av från en större tomt. Säljaren hade pantbrev på hela fastigheten före avstyckningen. När avstyckningen var klar och vi köpte ena halvan var säljaren tvungen att "döda" sina pantbrev och ta nya på sin halva för att vi skulle kunna ta pantbrev på vår halva.
Om er blivande tomt inte gränsar till säljarens andra fastigheter spelar det kanske ingen roll för er.
 
Om en avstyckning eller inte behövs beror på om tomterna har samma fastighetsbeteckning eller inte, dvs fastighet är inte att likställa med tomt juridiskt sett. En fastighet kan bestå av flera markområden som inte behöver vara sammanhängande. Enklaste sättet att kolla om det behövs en avstyckning eller inte är således att kontrollera att markområdet har en egen unik fastighetsbeteckning som gäller enbart berört område. (detta kan man enkelt kontrollera genom att kontakta lantmäteriet)

Vad gäller inteckningar (pantbrev) som finns uttagna i stamfastigheten så måste de relaxeras från avstyckningslotten eftersom man annars inte kan belåna fastigheten (stamfastighet och styckningslott är då samintecknade). Att man måste relaxera inteckningarna beror på att man måste bryta betalningsansvarskedjan vid en eventuell utmätning.

 
Hej, hej, och tack för alla svar!

Vi väntar på svar från mannen som äger tomten! vi skickade ett brev till honom i torsdags, och skrev att han skulle tänka på saken och att vi ringer ikväll om inte han har hört av sig innan dess! Så vi får väl se hur det går.............. man förbereder sig på det värsta, men hoppas på det bästa!

Tomten vi vill köpa heter 1:9 och de andra två som mannen äger heter 1:15 och 1:16 enligt skattemyndighetens fastighetstaxering och ekonomiska kartan. Så det borde ju inte föreligga någon avtyckningsprobematik? Om det hade tagits ut pantbrev på fastigheten - hade skatte-mänskan sett det då?

/Rucklarna
 
HALLÅ!!!
Hjälp oss nu! Vi har pratat med farbrorn som enligt fastighetstaxeringen äger tomten. Han säger dock att tomten redan har sålts - FÖR 23 år sedan!!! Men de som köpte huset har inte gjort ett smack med det sedan dess, förutom att lägga på ett tak. Han är jättebesviken och ville att huset skulle renoveras, och har försökt få tag på människorna många gånger utan att lyckas. Men det verkar ju som att lagfart aldrig ansökts av de "nya" ägarna! Enligt ordlistan här på sajten så ska lagfart ansökas inom tre månader efter upprättande av köpehandling! Betyder detta att köpet är ogiltigt? Att farbrorn kan göra vad han vill med det? Han står alltså fortfarande som ägare till tomten (i fastighetstaxeringen på skattemyndigheten) och har skattat för den i alla dessa år.

Har helt för mig att jag har läst om det här med lagfart och vad som händer om man inte ansöker om det i tid, men jag kan absolut inte hitta det nu! HJÄÄÄLP!!

Hur kollar man??
/desperata Rucklare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.