Ja speciellt om man bor i Norrland. Här nere i Kalmar är luftvatten mest ekonomiskt. Betydligt mindre investering nästintill samma driftkostnad. Det där med livslängd är nog rätt marginelt vet folk som har 20+år gammla luftvattenpumpar. Bra beprövad kvalitet från början lönar sig nog i bägge fall.
 
Även om det är långt ner till berget tycker jag kostnaden 200 tkr för bergvärme exkl kyla är i högsta laget. Det är bara en mellanstor anläggning som behövs. Hoppas det finns fler offerter att jämföra med. Ett sätt att få fler offerter är att fylla i sina uppgifter och önskemål på t.ex. energioffert.se och värmepump.se.
 
Tre pallar pellets om året i köldhålet Vännäs tycker jag känns bra. Finns det ingen möjlighet att få in en effektiv luftvärmepump till och sedan köra resten av värmen på elpatron om du ledsnat på pellets.
Ettrörssystem är också en nackdel om du ska installera LVVP eller bergvärme.
 
J Josth skrev:
Även om det är långt ner till berget tycker jag kostnaden 200 tkr för bergvärme exkl kyla är i högsta laget. Det är bara en mellanstor anläggning som behövs. Hoppas det finns fler offerter att jämföra med. Ett sätt att få fler offerter är att fylla i sina uppgifter och önskemål på t.ex. energioffert.se och värmepump.se.
Har som sagt inte fått offerterna än, och kommer begära in fler., men visst, 200 är mycket pengar. Vill helst kontakta företagen själv inte gå via de länkar du gav.

G Granström2 skrev:
Tre pallar pellets om året i köldhålet Vännäs tycker jag känns bra. Finns det ingen möjlighet att få in en effektiv luftvärmepump till och sedan köra resten av värmen på elpatron om du ledsnat på pellets.
Ettrörssystem är också en nackdel om du ska installera LVVP eller bergvärme.
Som sagt, med 3 pall per år så har vi inte varmvatten så ofta i och med att systemet verkar tappa effekt väldigt fort. Så har det inte varit tidigare och VVS snubbar som varit här förstår inte varför. Det finns också en luftvärmepump redan, men vi har 2 våningar, redan draget för vattenburen värme, även om det är ett 1 rörs system, högtemp så är det väl vettigast att nyttja det?

Hur stor nackdel är det att ha 1rörs system med llvp och bp?
 
Det beror helt på hur ettrörssystemet är dimensionerat. Finns både högtemp och lågtemp och där i mellan. Lågtemp fungerar bra med värmepump. De senaste värmepumparna klarar också lite högre temperaturer men verkningsgraden sjunker. Högtemp 80/60°C fungerar dåligt med värmepump.
 
Vi valde till slut att avvakta med att byta värmesystemet. Nu har dock frågan åter blivit aktuell och jag sneglar lite på luft/vatten i dagsläget. Min framledningstemperatur är i stort sätt aldrig över 41 grader. Det innebär som jag förstår det ett lågtemp system?

Fördelen är ju lägre installationskostnad samt att det bör gå snabbare. Nackdelen är väl ute-enheten.

Är det någon i norrland/västerbotten som kör med luft/vatten och har några instick att komma med?
 
Ja lågtempererat värmesystem är det om det behövs max 55° framledningstemperatur den kallaste dagen vid DUT/DVUT (Dimensionerande vinterutetemperatur). Vännäs har DVUT -24,3°. DUT/DVUT är viktigt särskilt när man funderar på luftvattenvärmepump. NIBE har t.ex. S2125 som klarar -25° och Daikin Altherma TopGrade som klarar ner till -28°. Bergvärme är egentligen bäst i Norrland men det är inte alltid det går att borra.
 
Redigerat:
Jag vet vad jag hade valt varje dag i veckan, fast det blir dyrare, bvp tystare och bättre effekt, dessutom verkar de ha mindre strul.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.