Ska byta (bl a) golv i köket. Där ligger sedan tidigare minst två lager plast/vinyl/whatever-matta som vi tänker avlägsna. Jag kan se att den som installerade köket förra gången hade problem med att golvet inte är helt plant för det är lagt in smala remsor av faner/trä under golvskåpen för att få dem i våg. Det verkar som att golvet är svagt konvext. Det går inte att upptäcka någon ojämnhet med blotta ögat eller bara foten. Kilarna varierar i tjocklek från fem mm och nedåt.

Hur stora ojämnheter/lutningar är praktiskt att acceptera innan man bör ta till våld och flytspackel?
 
FemTummar skrev:
Ska byta (bl a) golv i köket. Där ligger sedan tidigare minst två lager plast/vinyl/whatever-matta som vi tänker avlägsna. Jag kan se att den som installerade köket förra gången hade problem med att golvet inte är helt plant för det är lagt in smala remsor av faner/trä under golvskåpen för att få dem i våg. Det verkar som att golvet är svagt konvext. Det går inte att upptäcka någon ojämnhet med blotta ögat eller bara foten. Kilarna varierar i tjocklek från fem mm och nedåt.

Hur stora ojämnheter/lutningar är praktiskt att acceptera innan man bör ta till våld och flytspackel?
Vilken typ av golv skall du lägga? Trägolv på reglar eller klickgolv av laminat/parkett?

För klickgolv är största avvikelsen 5mm per 2 meter. Du lägger en rätbräda på golvet och mäter höjdskillnaden från golvet till rätbrädan. På Coop Forum säljer dem 2 meters rätbrädor av aluminium för 179kr. Billigaste jag har lyckats hitta.
 
Martin_Blomberg skrev:
Vilken typ av golv skall du lägga? Trägolv på reglar eller klickgolv av laminat/parkett?
För ögonblicket kikar vi på ett vinylgolv från Gerflor; Texline. Har dock inte bestämt oss helt än, försöker fortfarande få reda på mer om ev. nackdelar med ett sånt golv. Vi har både barn och husdjur i huset så det kommer både slitas och slabbas i köket.
 
FemTummar skrev:
För ögonblicket kikar vi på ett vinylgolv från Gerflor; Texline. Har dock inte bestämt oss helt än, försöker fortfarande få reda på mer om ev. nackdelar med ett sånt golv. Vi har både barn och husdjur i huset så det kommer både slitas och slabbas i köket.
Ett vinylgolv som skall läggas direkt på betongen kräver helt plant och jämnt underlag. Framför allt jämnt. Minsta bula/limrest under vinylgolvet (om vi pratar matta och inte klickbara fyrkanter) kommer att synas genom.
 
Tilläggas skall att Texline är förmodligen det "bästa" plastgolvet du kan köpa för "privat" bruk. Helt suverän!! Mattan i sig kräver inte ett plat underlag men var medveten om att även relativt små avvikelser har en tendens att synas i släpljus. Vill du inte flyta kan du pröva att stocka av golvet med ett golvspackel. Iom att mattan har filtbaksida är den inte alls lika känslig mot "småhål" som vanliga plastmattor.
 
Hej
Det var ingen som sa at golvet är isolerande!!
Anders
 
Slitvargen og Ander S, det verkar som att ni har erfarenhet av Texline. Jag har nånstans (minns inte var) sett en uppgift om att vinylgolv tillsammans med ett annat ämne (som jag inte heller minns) kan avge ämnen som är skadliga för småbarn. Vi har en tremånaders baby som tillbringar en god del av sin tid i köket, dvs på golvet, så jag undrar om det ligger nån sanning bakom dessa, synnerliga vaga, påståenden?
 
FemTummar skrev:
Slitvargen og Ander S, det verkar som att ni har erfarenhet av Texline. Jag har nånstans (minns inte var) sett en uppgift om att vinylgolv tillsammans med ett annat ämne (som jag inte heller minns) kan avge ämnen som är skadliga för småbarn. Vi har en tremånaders baby som tillbringar en god del av sin tid i köket, dvs på golvet, så jag undrar om det ligger nån sanning bakom dessa, synnerliga vaga, påståenden?
Mig veterligen uppstår endast problem med emmissioner från lim som utsätts för för hög fuktighetet kombinerat med betong = det man kallar "tvålning" dvs limmet löses upp och avger gaser och en inte angenäm doft (stank). Personligen är jag av den uppfattningen att texline är en av de bättre mattorna, mycket pga sin filtbaksida som både tål och tillåter en viss fuktvandring. Men man har haft fel förr....

Tiläggas skall att, enligt min mening, är det "riskfritt att lägga ex texline som ni tänkt
 
Började dra lite i mattorna (visade sig vara två lager) i helgen och fann att det är spånplattor under dem. Kan nämnda emission bara uppstå på betongunderlag eller 'fungerar' den på organiska material också?
Kan nämna att limmet under den översta mattan kändes fuktigt, lite småslemmigt liksom. Mattan satt dock gott fast.
 
I princip kan emmissioner uppstå även med trä men då är det så fuktigt att trät ruttnar långt innan limmet blir ett problem..., vi pratar en RF över ca 85-90% för att limmet skall kollapsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.