Jag har en villa, byggd 2006, med ett enkelt sadeltak med takpannor (betong) på.

Längs ena långsidan har jag alltid haft altan, och för några år sedan byggde jag in en del av altanen med ett uterum. Det snickarna gjorde då var att kapa den utskjutande delen takstolarna och underspikningen där, så att limträbalkar och kanalplasttaket till uterummet kom i lämplig höjd.
För att få tätt mot regnvatten i skarven mellan hustak och uterumstak, lades en blymatta under takpannorna längst ner och ute en bit på uterumstaket.

Tyvärr läcker det in vatten i uterummet ändå, beroende på att det vid kraftigt regn kommer in vatten under takpannorna längre upp. Och detta är inget nytt, man kan se att det runnit vatten länge längs pappen, men då det tidigare rann ner mot takfoten och ner i hängränna, har jag inte noterat detta, då var det inte ett problem. Nu, däremot, rinner det ner i uterummet, vilket är ett problem.
Inget vatten tränger in i husvägg eller något annat.

Så... Jag har varit uppe på taket och lyft på takpannor, och det verkar rinna på ett par ställen. Och det kommer från högt uppifrån. Den ena rännilen går upp bredvid skorstensplåten, den andra någon halvmeter därifrån, upp mot nocken till. Men jag kan inte se några konstigheter, inga glapp mellan pannor, i plåt, vid nockpannor eller den plast som ligger under nockpannorna.

Jag hade gärna anlitat någon som kunde sånt här, men snickare, takläggare och andra närliggande hantverkare i området verkar inte vara så intresserade av ett sånt litet, gissningsvis, arbete.
Jag vill ju ha både felsökning, dvs att de hittar var problemet är, åtgärdsförslag och att de åtgärdar det, då jag inte känner att jag har tid och kunskap att göra det här. Men, som sagt, ingen verkar ha tid eller vilja ta ett sånt litet jobb.

Därför ställer jag frågan här, och jag förstår att det är svårt för andra att gissa, men...

  • Inte ska väl vattnet kunna komma in under takpannorna någonstans?
  • Har någon annan här varit med om liknande, och har en tanke om var det kanske brukar kunna släppa igenom?
  • Har någon tips på hur jag kan gå tillväga för att lokalisera felet? Vattenslang och sedan lyfta på pannor känner jag att jag inte blir klokare av...
  • Känner någon till en hantverkare nära Göteborg som skulle kunna ta ett sånt jobb?
 
harry73
Jag gjorde rent mitt tak under sommaren pga mycket mossa och lavar. Jag la en stege över nocken, så att jag kunde klättra över taket.
Har man mycket mossa på taket, kan den äta upp betongpannorna. Det blir håligheter i pannorna och där kan de börja läcka
Tegelrött tak med mossa och lavar längs nockpannorna och mellan takpannor, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rött tak med mossa och håligheter i betongpannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Att göra rent taket som jag gjorde, ger en bra möjlighet att inspektera taket.
 
Bra tanke. Tack!
Jag har nästan ingen beläggning eller mossa alls på taket, faktiskt. Och när jag varit uppe kan jag inte se några sådana små håligheter, ytskiktet på pannorna ser intakt ut.
Dessutom, vid kraftigt regn kommer det in ganska mycket vatten, det liksom rinner/droppar ner i uterummet. Så det känns som att det borde vara större än några sådana små hål. Tycker jag. :)
 
Ett korrekt lagt tak av betongpannor är i princip 100% tätt oavsett väderlek. Om du har tegelmurad skorsten så undersök ytterligare, då läckage mellan plåt o murverk är både vanligt o svårt att upptäcka. Det är heller inte helt ovanligt att det slår in regn under nockpannorna; ibland kan man se att avståndet mellan den översta bärläkten o nockbrädan är för stort.
 
Det är inte ovanligt att vatten kommer in under takpannor. man bör se dem ungefär som kaklet i badrummet; det är ett slitstarkt ytskikt där det mesta vattnet rinner av, men själva tätskiktet ligger under - i takets fall är det ofta takpapp.

Det man borde gjort var att lägga den där "blyplåten" inte bara under takpannorna, utan under takpappen.
 
  • Gilla
Kvarna vid sjön och 2 till
  • Laddar…
Att det kommer lite vatten under tegelpannor är helt normalt, under korrekt lagda betongpannor kommer inget vatten bortsett ifrån storm plus ösregn!
 
B b8q skrev:
Det är inte ovanligt att vatten kommer in under takpannor. man bör se dem ungefär som kaklet i badrummet; det är ett slitstarkt ytskikt där det mesta vattnet rinner av, men själva tätskiktet ligger under - i takets fall är det ofta takpapp.

Det man borde gjort var att lägga den där "blyplåten" inte bara under takpannorna, utan under takpappen.

Detta har jag hört från annan källa också. Så då kanske det är som du säger, jag får leva med något rinnande vatten på takpappen vid kraftigt regn, och åtgärda det nere vid övergången takfot/uterumstak.
 
S Spikrätaren skrev:
Ett korrekt lagt tak av betongpannor är i princip 100% tätt oavsett väderlek. Om du har tegelmurad skorsten så undersök ytterligare, då läckage mellan plåt o murverk är både vanligt o svårt att upptäcka. Det är heller inte helt ovanligt att det slår in regn under nockpannorna; ibland kan man se att avståndet mellan den översta bärläkten o nockbrädan är för stort.

Det är en plåtskorsten i detta fallet. Men kanske är det då trots allt rimligt att det kommer vatten under pannorna ibland. Jag tror jag tar det vidare där.
 
surris
sennen sennen skrev:
Detta har jag hört från annan källa också. Så då kanske det är som du säger, jag får leva med något rinnande vatten på takpappen vid kraftigt regn, och åtgärda det nere vid övergången takfot/uterumstak.
Tror mer på att åtgärda övergången mellan befintligt tak och uterummet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ta en slang och spruta upp vatten på taket och se var det läcker. Börja nedifrån.
 
Det finns halv-flytande tjära man kan lappa tackpapp med borde gå att använda för att täta mellan takpappen och blyplåten också.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
saas2813 saas2813 skrev:
Det finns halv-flytande tjära man kan lappa tackpapp med borde gå att använda för att täta mellan takpappen och blyplåten också.
Blymattan ligger inte mot takpappen. Det är väl det som är problemet. Den ligger högre upp, ovanför de nedersta två takpanneraderna, och innanför tredje raden. Så vatten som rinner på pannorna hamnar på blymattan. Men vatten som rinner på takpappen hamnar under blymattan.

Annars är jag helt med.
 
Blymattan ligger inte mot takpappen.
Låter som att du behöver få tillbaka något slags hängränna igen :(
Som andra har sagt, du kan inte förvänta dig att hålla vatten borta från takpappen, det är den som är tätskiktet så även om du hittar problemet just nu, kan du förvänta dig att det kommer igen.
Det kan också vara anledningen till att hantverkare inte vill ta i saken, om de förväntar sig att du inte kan bli nöjd med det de gjort.
 
saas2813 saas2813 skrev:
Låter som att du behöver få tillbaka något slags hängränna igen :(
Som andra har sagt, du kan inte förvänta dig att hålla vatten borta från takpappen, det är den som är tätskiktet så även om du hittar problemet just nu, kan du förvänta dig att det kommer igen.
Det kan också vara anledningen till att hantverkare inte vill ta i saken, om de förväntar sig att du inte kan bli nöjd med det de gjort.
Jag kommer absolut bli nöjd, bara vi kommer fram till en bra lösning. Jag begär ju inte livstids garanti. :)
Men nu har jag faktiskt fått tag i en duktig snickare som är inne på samma linje som i tråden, dvs att vatten kommer kunna förekomma på pappen, och att vi ska försöka se till att det inte kommer ner i uterummet utan ut på uterumstaket istället.

Jag behövde nog förstå och acceptera att vatten kan förekomma under takpannorna, och det har denna tråden med svaren hjälpt mig med. (y)
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.