Puts är ju generellt sett dyrare vid bygget men är det någon som gjort den intressanta jämförelsen om underhållskostnaderna och om man tjänar in det vid försäljningen?

En träfasad måste man i en 10 års period måla kanske 3 ggr. Frågan är om kostnaderna för detta inte uppgår till den extra räntekostnaden för en putsfasad???

Är inte putshus högre värderade?

Är jag helt ute och cyklar?

 
Den jämförelsen är svår att göra men man kan ju försöka.
Om man antar att den ökade räntekostnaden för putsfasad är ca 5000 kr per år och att trähuset behöver målas om vart 10:e år för en kostnad av ca 50000 kr (om man köper in jobbet) så går det ungefär jämt ut. Då har jag i och för sig inte tagit hänsyn till underhållskostnaderna för putsfasaden men om man bygger nytt kan man kanske välja att bortse från den kostnaden eftersom det antagligen blir nästa ägare till huset som drabbas av den.

Nybyggda hus med putsfasad är säkert värderade högre än hus med träfasad. Jag gissar dock att det inte är så stor skillnad på begagnade hus. Innan vi bestämde oss för att bygga nytt tittade vi i flera år på begagnade hus och jag kan inte minnas att det var någon jättestor skillnad i pris på puts eller träfasad.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.