V VCM skrev:
Just det. Så då har jag följande två val:

1. Dra fiberkabel som thompaah föreslår. LC-LC, med utmätt längd från husets fiberbox fram till garaget. För visst kopplar man på detta i fiberboxen i huset, eller är det i mediaomvandlaren? Räcker väl sen med en mediaomvandlare i garaget sen med denna approach?

2. Dra nätverkskabel och låta garaget gå på befintlig router. Fast visst behöver jag en signalförstärkare eller dylikt för att få det trådlösa i garaget att funka ändå?
Det är ingen skillnad i funktion på alt 1 och 2 beroende på fiber eller kopparkabel.
Med fiber måste det till mediaomvandlare i båda ändar av fibern för att koppla den elektriskt till något, tex router, wifi-accesspunkt eller dator.

I båda fallen behöver du i första hand ansluta ditt garage efter routern på ditt lokala hemmanätverk.

Men det finns många lösningar. Beroende på operatör kan du eventuellt ha, få eller få köpa till fler IP-adresser. Då går det att koppla in en router till operatörens fiber/mediafördelare.
Risken är dock stor att bara en av två routrar inkopplade till fiber/mediaomvandlare fungerar åt gången.
 
V VCM skrev:
Just det. Så då har jag följande två val:

1. Dra fiberkabel som thompaah föreslår. LC-LC, med utmätt längd från husets fiberbox fram till garaget. För visst kopplar man på detta i fiberboxen i huset, eller är det i mediaomvandlaren? Räcker väl sen med en mediaomvandlare i garaget sen med denna approach?

2. Dra nätverkskabel och låta garaget gå på befintlig router. Fast visst behöver jag en signalförstärkare eller dylikt för att få det trådlösa i garaget att funka ändå?
Jag ser ingen anledning till fiberkabel nu i första hand då det inte är någon extra fiber duct dragen fram till fastigheten, dvs det är ingen separat bredbandsanslutning/abonnemang. Så från inkommande fiber så finns mediaconverter som med vanlig nätverkskabel går in i routern. Routern har sedan flera LAN-portar och det är här ni vill koppla in garaget. Om ni vill gå över till fiber (mediaconv.- fiber- mediaconv) eller gå vidare med vanlig cat-5e/cat-6 nätverkskabel har ingen betydelse för funktionaliteten och det finns enklare åskskydd som kan sättas in på båda sidor av nätverkskabeln. Exempel https://www.dustinhome.se/product/5011092495/eth-sp-g2-ethernet-surge-protector

Visst att (LAN) fibern är robustare om åska är problem men med tanke på skillnad på kostnaden och ingen skillnad i funktionalitet så skulle jag köra cat5e/CAT6 med skydd.
 
Många fibernät är byggda med extra fiber fram. I en del kan man få separata abonnemang aktiverade på den extra fibern. Det kostar förstås en slant då man får betala för den extra utrustningen i stationen.
 
P petersv skrev:
Många fibernät är byggda med extra fiber fram. I en del kan man få separata abonnemang aktiverade på den extra fibern. Det kostar förstås en slant då man får betala för den extra utrustningen i stationen.
Jag var nog för snabb att utesluta det men låter som på frågorna från TS att det är första hand förlängning av LAN det gäller och inte en ny anslutning.

Angående förlängning av trådlösa nätverket så finns det mesh nätverk som använder trådat nätverket som bakplan. Om TS använder det så blir det sömlös övergång om man flyttar sig mellan hus o garage vilket är trevligt.
 
A anis16 skrev:
Jag var nog för snabb att utesluta det men låter som på frågorna från TS att det är första hand förlängning av LAN det gäller och inte en ny anslutning.

Angående förlängning av trådlösa nätverket så finns det mesh nätverk som använder trådat nätverket som bakplan. Om TS använder det så blir det sömlös övergång om man flyttar sig mellan hus o garage vilket är trevligt.
Du har rätt, förlängning av LAN duger nog bra. Har i och för sig tänkt att framtidssäkra garaget för nätverk, men det låter lite krångligt med mediakoverter-fiber-mediakonverter. Så förhoppningsvis duger vanlig Cat5e/Cat6.

Inomhus kör vi ett meshnätverk, TP Link Deco. Skulle ju eventuellt funka att förlänga det ut till garaget, men det känns mer framtidssäkrat att dra ut kabel!
 
Dra båda om möjligt när du ändå håller på.
 
V VCM skrev:
det låter lite krångligt med mediakoverter-fiber-mediakonverter.
Rena mediekonvertrar hör dåtiden till tycker jag. De fanns i klasar i serverhallar och patchrack, var det inte mediakonvertern som var trasig så var det nätaggregatet som hade gått.

Idag kan man använda switchar som förutom vanliga portar för kopparkabel (RJ45, cat5/6 mfl) också har en eller flera platser för fiberanslutning. Finns rätt billiga sådana om man vill, ex.vis MikroTik Routerboard RB260GS med fem vanliga nätverksuttag och en SFP-plats för fiberanslutning.
MikroTik Routerboard RB260GS-switch med fem RJ45-portar och en SFP-plats för fiberanslutning från två vinklar.

En sån här i var ände av fibern så har du fem portar till vid varje plats.
Vill du lägga lite mer pengar så se till att du har en switch som också klarar av att leverera ström i uttagen, PoE, så kan du koppla dina wifi-accesspunkter och kameror till switchen. Himla praktiskt.
 
Det används mediakonvertrar till allt möjligt.
Dom är rätt billiga idag.
Dock lite onöndigt för hemmabruk då det finns switchar och routrar med sfp slot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.