Krokben
D Dodger skrev:
Fast sitter patronerna för nära botten så kyls de av returvattnet från radiatorkretsen så att de går mer än nödvändigt iaf.
I min tank gick patronerna dygnet runt, värmen steg uppåt i tanken, shunten blandade in mer returvatten eftersom temperaturen var för hög uppe i tanken och returvattnet som strömmade in på elpatronerna kylde ner patronerna som aldrig kom upp i temperatur...
Lite det jag tänkte, drar man av elpatronerna, sätter en elkassett i serie med framledningen och en liten vvb i serie med varmvattenslingan, och bara nyttjar tanken när det eldas. Hon har lika hög elförbrukning på sommaren som vi har på vintern (har värmepump och elpanna).
 
Krokben Krokben skrev:
Svärmor har också två elpatroner i botten på acktanken på 1000 liter. Dåligt isolerat med så det är typ 30 grader i pannrummet fastän hon inte eldar. I sådanna situationer är det bättre att installera en elkasett och en vvb i serie. Pannan och acktank är från Värmebaronen.
Jag installerade en elkassett och en vvb bredvid tanken. Sedan installerade jag en trevägsventil som styrs via en termostat där givaren sitter i tanken, i höjd med tilloppet till radiatorkretsen.
Om jag slutar elda och termostaten känner att temperaturen går under 40 grader så växlar trevägsventilen. Då stängs tanken bort samtidigt som manöverströmmen släpps fram till elkassetten via en rumstermostat.
Elkassetten värmer enbart vattnet som cirkulerar genom radiatorerna och rumstermostaten reglerar värmen i huset.

Väljer jag att elda så växlar trevägsventilen när jag eldat upp tanken till 40 grader. Då börjar vattnet cirkulera genom tanken igen, manöverströmmen till elkassetten bryts och shuntautomatiken på tanken vaknar till liv igen.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
B
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Skylift till sotaren?
 
Cheesen
B byron v2 skrev:
Skylift till sotaren?
Det hjälper tyvärr inte, det är av branskyddsaspekt du ska ha takstege. Om det brinner så hinner kåken brinna ned innan du har hyrt ny skylift.
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Brandkåren har väl oftast en skylift monterad på sin bil.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det hjälper tyvärr inte, det är av branskyddsaspekt du ska ha takstege. Om det brinner så hinner kåken brinna ned innan du har hyrt ny skylift.
Nej
 
V Ville_Vessla skrev:
Brandkåren har väl oftast en skylift monterad på sin bil.
Nej, det finns särskilda höjdfordon. Långt ifrån alla stationer har det. Finns iofs 1 kombinationsfordon i Sverige.
 
Det här är ett kombinationsfordon. Dvs höjdfordon och släckbil i samma. Jag tror att denna är den enda i Sverige, betydligt vanligare i andra länder.
Röd-gul brandbil av typen kombinationsfordon med utskjutbar stege, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den du hänvisar till i artikeln är en hävare och kan närmast jämföras med en skylift. En stegbil är precis som det låter, en bil med en utskjutbar stege på.
 
Staffans2000
D Dodger skrev:
Fast sitter patronerna för nära botten så kyls de av returvattnet från radiatorkretsen så att de går mer än nödvändigt iaf.
I min tank gick patronerna dygnet runt, värmen steg uppåt i tanken, shunten blandade in mer returvatten eftersom temperaturen var för hög uppe i tanken och returvattnet som strömmade in på elpatronerna kylde ner patronerna som aldrig kom upp i temperatur...
Energi är oförstörbar. Så ditt resonemang är felaktigt. Förlusten uppstår i den dåligt isolerade tanken. Ingen annan stans. Det har ingenting att göra med "vatten som kyler elpatronen". Om tankens isolering skulle vara hundraprocentig, kunde den vara hur stor som helst. Utan att elförbrukningen ökade. Element(ärt):D.

Staffan
 
  • Gilla
rasse123 och 1 till
  • Laddar…
Har man en dåligt isolerad tank så är det iofs onödigt att värma hela tanken till samma höga temperatur om det går att undvika. Men de extra förlusterna borde inte vara så många hundra kWh per år.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Energi är oförstörbar. Så ditt resonemang är felaktigt. Förlusten uppstår i den dåligt isolerade tanken. Ingen annan stans. Det har ingenting att göra med "vatten som kyler elpatronen". Om tankens isolering skulle vara hundraprocentig, kunde den vara hur stor som helst. Utan att elförbrukningen ökade. Element(ärt):D.

Staffan
Nej, mitt resonemang är inte felaktigt. Om du läser ordentligt så ser du att jag skriver att elpatronerna går mer än nödvändigt, inte att energin försvinner och det var precis vad som var fallet med min tank.
Min rörmokare hade samma resonemang som du och menade att jag inte skulle tjäna något på att montera en separat elkassett och shunta bort tanken, men han erkände efteråt att han hade haft fel när vi jämförde energiförbrukning före och efter.

Mitt problem var att patronerna satt strax ovanför där returvattnet från radiatorerna kom in i tanken, patronerna stod på 60 grader, nedre delen av tanken kom aldrig upp i 60 grader eftersom returvattnet höll lägre temperatur. Värmen steg däremot uppåt i tanken och i övre halvan av tanken kunde det vara 70-80 grader och ändå gick patronerna för fullt i nedre delen av tanken. Det gick t.o.m så långt att elanslutningarna på elpatronerna brändes sönder p.g.a att de gick kontinuerligt.
Så i mitt fall blev det stor skillnad på elräkningen efter att jag byggt om systemet...
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Staffans2000
D Dodger skrev:
Nej, mitt resonemang är inte felaktigt. Om du läser ordentligt så ser du att jag skriver att elpatronerna går mer än nödvändigt, inte att energin försvinner och det var precis vad som var fallet med min tank.
Min rörmokare hade samma resonemang som du och menade att jag inte skulle tjäna något på att montera en separat elkassett och shunta bort tanken, men han erkände efteråt att han hade haft fel när vi jämförde energiförbrukning före och efter.

Mitt problem var att patronerna satt strax ovanför där returvattnet från radiatorerna kom in i tanken, patronerna stod på 60 grader, nedre delen av tanken kom aldrig upp i 60 grader eftersom returvattnet höll lägre temperatur. Värmen steg däremot uppåt i tanken och i övre halvan av tanken kunde det vara 70-80 grader och ändå gick patronerna för fullt i nedre delen av tanken. Det gick t.o.m så långt att elanslutningarna på elpatronerna brändes sönder p.g.a att de gick kontinuerligt.
Så i mitt fall blev det stor skillnad på elräkningen efter att jag byggt om systemet...
Nja.
Var tog då all energi vägen, som du matade in i tanken. Den kan ju som bekant inte försvinna?

Staffan
 
  • Gilla
rasse123 och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja.
Var tog då all energi vägen, som du matade in i tanken. Den kan ju som bekant inte försvinna?

Staffan
Förmodligen i pannrummet via läckage.

Att se det som en förlust eller ej är väl relativt, man kanske kan se det mera som att man ofrivilligt värmer upp en yta ordentligt mycket man inte vill värma upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Såklart.
Någon annan stans finns ju inte. Men om en nio kv. Elpatron, som går konstan, vecka ut och vecka in. Månad efter månad. Genererar väldigt mycket värme. Istället för att lägga ut pengar på utrustning Dodger/TS redan har, är det bättre och billigare, om plats finns, att isolera tanken ordentligt. En åtgärd som även sparar energi vid vedeldning.
Resonemanget om returvattnets kylning av elpatronen är helt ologisk, för det är precis det elpatronen är till för. Oberoende av dennes placering.

Staffan
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.