Är lite tveksam var den här tråden egentligen skall placeras, men eftersom det handlar om ett köksbord börjar jag här.....

Vi är i begrepp att köpa ett eliptiskt köksbord till vårt nya hus och undrar därför om det finns några enkla tumregler kring hur nära väggarna man kan placera bordet utan att det upplevs trångt. Elipsen mäter 2840x1100 och kan alltså grovt jämföras med ett rektangulärt bord med ungefär samma (längd x bredd) mått. Hur stor matplats borde alltså krävas om bordet skall få plats?
 
Ämnar du ha stolar runt om, dvs. även på 'kortsidorna', så skulle jag säga att minst en meter fritt runt om behövs för att kunna dra ut stol och sitta bekvämt, kan gå med något mindre (tror rek. brukar vara ca. 70-80 cm bakåt för stolen), men man vill ju ogärna ha stolsryggen mot väggen och dessutom bör man ju kunna passera runt bordet även om det sitter folk vid det.

Så jag skulle säga gärna åtminstone 5m. x 3,3 m. matrum, går kanske att 'knapra' lite på måtten om man väldigt gärna vill ha just det bordet ;), men inte särskilt mycket, det ska kanske rymmas något annat också i rummet.
Dessutom med ett såpass stort bord så blir ju intrycket trångt om man sas. använder 'skohorn' för att få in det.


MVH//Christina.

*EDIT* Har kikat på ritningen på Onsalavilans hemsida, om ni har en matplats som den i visningshuset, så bör det gå bra tycker jag :), det är ju gott om luft runt om ;)
 
Tack Christina, hoppas Du har rätt (vår matplats är identisk med den i visningshuset).....

Eftersom väggarna på bordets långsidor inte är till tak (halvhöga väggar) tror jag inte det kommer kännas "instängt". Skohorn kommer alltså inte att behövas. Vidare tror jag att bordets eliptiska form gör att man får lite mer utrymmer relativt ett rektangulärt bord. Aningen mer iaf.......

Om bordet varit rektangulärt hade frigången varit ca 86,5cm i bredd och 113cm i längd, men i och med elipsen tror jag det känns 'luftigare'.
 
Det finns en grundregel från 50-talets standardiseringar som fortfarande fungerar bra:
en sittande vid bord = 80cm
en sittande vid bord + passage bakom för en person = 100cm
en sittande vid bord + arbetsyta för en person bakom = 120cm

Finns att läsa iboken "Bygga kök" från ICA bokförlag
 
Det skall jag lägga på minnet.

I takt med att människan blir fetare borde kanske det vara dags för en uppdatering ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.