Hejsan!

Vår kolonistuga är 5x4 m samt har även en inbyggd veranda om 5x1.7 m. Takstolarna går parallellt med 4 meters väggen.

Nu har vi uptäckt att taket buktar inåt ganska så mycket, kollar man med vattenpass skiljer det 5 cm mellan mitt på taket och taket vid ytterväggarna. Är detta normalt?

Till saken hör att vi har till hälften rivit en innervägg, reglad med 45x45 och med 12 mm gipsskivor på båda sidorna. Väggen är 2.4 m och löper parallellt med taknocken. Baserat på info vi läst oss till borde denna vägg inte vara bärande eftersom den är såpass tunn samt att den inte ligger direkt över en golvbjälke och verkar vara ditsatt någon gång på 80-90 talet (stugan är byggd -63).

Men nu när vi upptäckte hur mycket taket buktar inåt blev vi osäkra, kan den vara bärande trots allt???
 
Stick upp huvudet på vinden och se vilken typ av stolar du har, samt kolla dimensionen på underram, på mindre byggnader används det ibland det material man har, inte vad man skulle ha...;)
 
Tack för svaret! ska göra detta snarast möjligt. Det är nog byggt av vad som råkade finnas till hands, det stämmer:surprised:
 
Du menar att taknocken är 5 cm lägre på mitten än vid gavlarna? Med 4 meters spännvidd på takstolarna brukar det inte behövas några bärande melanväggar. Det hänger dock på takstolarnas typ och virkesdimensioner, vilken snözon ni befinner er i samt vad ni har på vinden. Utan mer detaljerad information är det svårt att ge bra förklaringar. Men 5 cm är alldeles för mycket på ett så litet hus.
 
Tack för svaret!
Ja det buktar betänkligt:( På vinden finns isolering och några skidor, inget annat, ska upp och kolla nästa gång jag är ute. Jag antar att takstolarna är för klena men det har hållit sen 60 talet så lär väl inte braka ihop imorgon förhoppningsvis...
Jag återkommer med mer info!
 
Ta gärna något foto.
 
Absolut, tack för hjälpen!
 
Min erfarenhet om kollenistugor är det oftast inte är byggda efter konsten alla regler. Inte helt omöjligt att mittenväggen åtminstone varit stöttande åt för klent dimensionerad takstolar,
 
Kan det vara endast innertaket som "hänger" och inte själva takstolarna?
 
T topmount skrev:
Min erfarenhet om kollenistugor är det oftast inte är byggda efter konsten alla regler. Inte helt omöjligt att mittenväggen åtminstone varit stöttande åt för klent dimensionerad takstolar,
Ja absolut så kan det vara dock så gick det att såga igenom reglarna, sågen nöp inte fast så det är ju ett tecken på att den inte bär tyngd. Men resterna av den får stå kvar till vi vet lite mer. Det står en murstock mitt i rummet också vilket jag glömde att skriva så det kanske är den som håller upp det tillsammans med väggen.
 
Victoriös Victoriös skrev:
Kan det vara endast innertaket som "hänger" och inte själva takstolarna?
Hmm svårt att säga, det är panel i taket, den verkade sitta fast bra vad vi kunde se iaf, men det är ju också en möjlighet att det är den som hänger lite, tack för inputen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.