Husfasad med kombination av gul tegel och cederpanel, och markarbete inför verandabygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med tegelfasad och ny cederpanel, byggnadsställningar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med gul tegelfasad och ny cederfasad, otillgänglig veranda, tom tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi bygger ut och om ett hus från 1959 med gul tegelfasad. Utbyggnaderna har cederfasad, se bilder. Vi tänker göra en liten veranda, c:a 2x4 m på entrésidan, till höger om burspråksutbyggnaden. Till vänster om burspråket finns entrén med en veranda vid sidan.

Hus från 1959 med kombination av gul tegelfasad och ny cederfasad på utbyggnad med burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utbyggnad på ett hus från 1959 med kombination av gul tegel och cederfasad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom ska vi göra en större veranda mot baksidan. Verandorna kommer att tillverkas i trä (tryck?). Nu undrar jag om nån har idéer på vilken sorts räcke vi ska satsa på - trä, metall, rostfritt? De två mindre verandorna på framsidan vetter mot en villagata med begränsad trafik men den ligger hyfsat nära huset. Den större har sydläge mot en mindre tjärn.

Som framgår av bilderna har huset nästan blivit uppdelat i en ursprunglig del med tegelfasad och en ny del med cederpanel.

Tacksam för trevliga inspel - Vi hörs!

Mvh

//Lars
 
  • Hus från 1959 med kombinerad gul tegel- och brun cederträfasad samt en påbörjad träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vad ska man säga! ett hus som man inte blir riktigt klok på. Men läckert val av fasad som bryter rejält, men ändå utdraget sammanhängande med strukturen på teglet. hade det varit andra stolpar vid entrén så hade jag absolut sagt JÄRN! Utan förbehåll och då svartmålat och i ganska enkelt utförande. Gärna i den stilen som var populärt på 40-50talet. Med lite svajande organiska former och då självfallet i riktigt smide med en lite kraftigare lejdare. Och med det så förenar man det nya med det gamla på ett för mig spännande sätt. Men med de vita stolparna så.... -kanske om man målar de i annan färg? Eller går runt med smidet på utsidan så att de får bli lite visuellt dominerande mot de vita stolparna.
Och valet av tegeltak med levande färgskalor är också rätt.
Ska man bygga till så antingen gör man så att det inte märks eller så bryter man rejält. Och det har ni lyckats med på ett genomtänkt sätt.(y)
 
  • Gilla
Larchr
  • Laddar…
Ni har fått till det riktigt snyggt!

Jag hade nog fortsatt med vita trästolpar. Går det att sätta ceder utan skyddande tak så kanske det blir snyggt att fortsätta med det materialet. Förstår även tankarna på smide som föregående inlägg nämner.
 
  • Gilla
Larchr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.