Hej,

Jag funderar på möjligheten att höja innertaket i vårat vardagsrum. Innertakhöjden är idag 2,4m. Huset är från 70-talet och har ramverkstakstolar som på bilden.
Teknisk ritning av en takstol med dimensioner och vinklar, avsedd för huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs vinden är förberedd för att inredas. Jag tänker mig att jag sätter det nya taket ca 1,5 meter högre än det gamla. Och takstolarna får bli synliga. Takstolarna sitter på 120cm. Så det blir ca 6 takstolar som ska tas fram. Underramen tänker jag mig att man klär in i en låda.

Idag ligger det regla mellan takstolarna som är tänkt som en del av framtida golvbjälklag. Dessa borde man väl kunna ta bort om det ändå inte ska vara något bjälklag?

Det känns som att det här borde vara görbart med en rimlig arbetsinsats/kostnad. Eller är det något viktigt jag missar här? Vardagsrummet i fråga har ändå renoveringsbehov. Bland annat måste gipsskivorna i innertaket bytas ut. Så att renovera befintlig konstruktion är ju ändå en del jobb.

Vinden är inredningsbar. Men i praktiken blir det ändå väldigt låg takhöjd där uppe om man skulle inreda vinden. Dessutom tror jag att man skulle behöva se över bjälklaget om den här delen av vinden skulle inredas.
 
  • Gilla
Anto Salic
  • Laddar…
Jag är tveksam till att detta kan bli bra. Finns det inte en hjärtvägg som underramen vilar på och som är i vägen? Om vi bortser från en eventuell hjärtvägg skulle jag beställa nya takstolar, utan underram men med en nedflyttad hanbjälke (det kan kräva att vissa delar görs i limträ), som placeras mellan de befintliga takstolarna. Därefter kan du ta bort hanbjälkar, stödben och underram på de befintliga men låta överramarna sitta kvar.
 
Hmmm, det känns ju som en hel del extrajobb. Och nya takstolar är ju inte gratis. Och hur gör man med den murade fasaden på gaveln?

det finns en hjärtvägg som går in en bit i det vardagsrummet. Resten är helt öppet från yttervägg till yttervägg.
 
Takstolarna på gavlarna rör du inte. Spännvidd och snözon är viktiga parametrar. Visst blir det dyrare, men det är ingen mening med att lägga pengar på något som inte blir bra. Det blir ännu dyrare.
 
Det måste undersökas på plats med originalritningar av yrkeskunnig innan arbetet påbörjas. Spontat tror jag det ska fungera. Man fäster kraftiga reglar bägge sidor om takstolarna vid den nya takhöjden som därmed blir nya hanbjälkar. Därifrån fäster man fackverksreglar mot det befintliga hanbandet.
 
Jag håller med om att inget är så dyrt som det som nästan är bra.

Men det där med nya takstolar. Det innebär ju att jag måste väck med innertak i köket och en entrehall och en toalett. I dessa utrymmen vill jag ju inte ha högre takhöjd. Dessa utrymmen ligger alltså på andra sidan hjärtväggen.

Här hade an ju behövt en planskiss för att kunna förklara. Men jag tycker det låter som ett väldigt stort ingrepp att byta takstolar över ca halva huset. Istället för att bara höja upp innertaket över ett rum. Det här vardagsrummet är i vinkel. En halvan är öppen från yttervägg till yttervägg. Den tredje väggen är husets gavel. Den andra halvan avgränsas med hjärtväggen. Och på andra sidan hjärtväggen ligger kök, hall och toalett.
 
S Spikrätaren skrev:
Det måste undersökas på plats med originalritningar av yrkeskunnig innan arbetet påbörjas. Spontat tror jag det ska fungera. Man fäster kraftiga reglar bägge sidor om takstolarna vid den nya takhöjden som därmed blir nya hanbjälkar. Därifrån fäster man fackverksreglar mot det befintliga hanbandet.
Varför nya fackverksreglar om man har kvar takstolarnas underramar? Dessa får bli synliga alltså.
 
Jag är med dig; kanske är dom överflödiga men om du avlägsnar stödbenen kommer dom göra viss nytta. Främst att ta upp sidokrafter.
 
Stödbenen ska jag inte ta bort. Även de blir synliga. Underramen borde man kunna klä i gips och målar vita. Stödbenen laserar jag svarta. Eller något sådant. Takstolen har bara ett stödben på vardera sida.

Takstolarna är rejält byggda i rediga virkesdimensioner. Inga spikbläck och sådant. De synliga stödbenen tror jag går att få estetiskt ok. Dessutom är de ju inte så höga. De sitter ju ganska långt ut på takstolen. Säg att de är ca 1m höga.
 
Ok, det verkar som att ditt tänkta ingrepp medför en starkare konstruktion än innan med tanke på det ytterligare hanbandet. Men en genomgång med fackkunnig känns ändå som ett första steg.
Hängslen o livrem...
 
Absolut. Det är klart att man måste anlita någon som kika på det hela innan. Jag antar att det krävs bygglov också. Det här ligger troligtvis några år fram i tiden. Men det är ju kul att fundera och spekulera
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.