Hej

Något har hänt, ingen i hushållet vill kännas vid detta! Oavsett, en spricka i ena hörnet har uppstått. Hällen har utgått, är snart fyra år sedan köket gjordes i ordning. "Glaset" verkar finnas som reservdel för ca 2500. Har hemförsäkring med allrisk så hoppas detta går att ta på försäkringen. Men hur fungerar det rent praktiskt? Anmälan till bolaget men sen då? Ta dit en Siemensgubbe som byter glas som jag får betala och sen få ersättning? Eller är dom bekväma av sig och byter hela hällen trots att det är dyrare? Det borde väl ingå även arbete om det är försäkringsärende eller? Jag har aldrig bytt eller monterat en häll tidigare så dom kan väl inte tycka att jag ska lösa det? Någon som vet hur avancerat det är att byta bara glaset? Någon med erfarenhet med just trasig häll? Länkar till vilken modell vi har nedan

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/EH651FB17E
 
Försäkringsbolaget bör boka så att en reparatör kommer ut. Men spontant så kan jag tänka mig att det är lika bra att bara lägga i en ny häll. Det är bara att lyfta upp hällen och koppla ur elen
 
  • Gilla
A.Bengtsson
  • Laddar…
Tack för svar! Ska givetvis kontakta bolaget på måndag så får vi se.
 
  • Gilla
christer göstasson
  • Laddar…
Nu har jag inte koll på den aktuella hällen, men de jag petat på tidigare så har ”hällen” bara varit ett glaslock med ett gångjärnsfäste samt en kabel för touch-knapparna. Så det *borde* vara en rimligt billig reservdel.
 
Det är enkelt att byta glaset. En Siemens-tekniker för det med förbundna ögon (nästan)
Lyft upp hällen
Skruva loss 12 skruvar och lossa glaset
På med det nya och skruva fast. Allt hamnar precis på rätt plats. Knapparna matchar perfekt.
Du köper glaset här
https://www.siemens-home.bsh-group....are/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0141/

Om ditt försäkringsbolag är smidigt och bra att ha och göra med (samt att du är en ärlig person) kan detta lösas genom att du skickar in ett foto på trasiga delen och pris på reservdelen.
 
Tappade precis en glasburk på min Siemenshäll. I ena kanten sprack en flisa. Hur gick det för er i detta ärende? Var det enkelt att få ut en ny på hemförsäkring? Kom någon ut och tittade?
 
Myrrlagger Myrrlagger skrev:
Tappade precis en glasburk på min Siemenshäll. I ena kanten sprack en flisa. Hur gick det för er i detta ärende? Var det enkelt att få ut en ny på hemförsäkring? Kom någon ut och tittade?
De kollar nog sällan om du använt din försäkring normalt.
Men säg att den kosta 6500 ny..
Och du haft den mindre än 5 år då får du 5000kr typ.
(Självrisk 1500kr).
Har själv inte haft sådan skada utan mer en häll som slutat fungera.
Är det en liten skada, går det kanske ljuga ihop?
 
D Daniel Larsson skrev:
De kollar nog sällan om du använt din försäkring normalt.
Men säg att den kosta 6500 ny..
Och du haft den mindre än 5 år då får du 5000kr typ.
(Självrisk 1500kr).
Har själv inte haft sådan skada utan mer en häll som slutat fungera.
Är det en liten skada, går det kanske ljuga ihop?
Är väl några centimeter som slagits bort samt en spricka som vandrat upp. Den fungerar fortfarande men ser tråkigt ut. Särskilt om man ska sälja lägenheten.
 
Myrrlagger Myrrlagger skrev:
Är väl några centimeter som slagits bort samt en spricka som vandrat upp. Den fungerar fortfarande men ser tråkigt ut. Särskilt om man ska sälja lägenheten.
Ja den lät illa, ring dem imorgon bör gå fint om du har nått större bolag. I värsta fall begär de en bild, så brukar normalt sätt gå rätt fort att kunna köpa ny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.