Instämmer - utan att moralisera - i vad flera andra sagt före mig: Sälj tomten helst obebygd! Om köpet varit förenat med byggtvång: Bygg ett garage! Om kommunens regler är slarvigt formulerade bör detta räcka för att säkra köpet.

Huvudregeln är att man aldrig kan bygga sig ur ekonomiska svårigheter. Undantag kan vara att man kan bygga själv (professionellt fast utan moms och lönebikostnader), eller har motsvarande kontakter (för sannolikt helt olagliga bytesaffärer).

Allt ovan jord är att betrakta som konsumtion. Stora hus är liktydigt med stor konsumtion. Dra inte på er ett vidlyftigt åbäke bara för att "så ska det vara", och "mäklarn tyckte det".
 
Ni som har kommit med svar på min fråga. Stort tack till er. Har sugit åt mig tipsen som en svamp.

Ni andra;
Jag gjorde misstaget att lämna ut lite för mycket info om mig själv och det får jag väl stå för. Fastighetsaffärer med vinst görs säkerligen dagligen i Sverige idag. Men om man har tänkt tanken innan man bygger så får man predikningar.
Vem är det som säger att jag har tummen mitt i handen och inte har några kontakter. Förstår inte varför jag skulle vara annorlunda än någon annan som vill bygga.
Och hur många är det inte som lägger in en bil och lite möbler på huset? Fast det är väl en annan sak....hmmfff....
Har också tänkt på att väldigt många här tycker att bankens ord vinner när dom säger till någon att nej vi tror inte på denna affären eller er ekonomi. Då skall man följa bankens råd. Men aja baja om bankerna och mäklare tror på iden och att man som person gör något bra. Då är inte bankernas ord värt ett dugg. Alla tycker sig veta tusen gånger mer. Mycket konstigt.

Ni som har svar på vad frågan gällde får jättegärna skriva.
Situationen i övrigt, den diskusionen lägger i alla fall jag ner.
 
Jag upprepar vad jag tror är ditt snabbaste klipp:  Om du köpt kommunal tomt och en köparna står på kö är snabbaste sättet att hjälpa någon kila före i kön.  

Ett annat bra sätt att tjäna pengar snabbt är att - om möjligt - klyva tomten.  I princip dubblar du då dina pengar till priset av lantmäteriförrättningen.  

Snabb värdeökning uppstår också om du övertygar byggnadsnämnden att gå med på ökad byggrätt eller ny (ännu mer efterfrågad) markanvändning istället för bostadsändamål.  Men om detta är en vanlig villatomt i detaljplanerat nybyggarkvarter är säkert inget av detta aktuellt.

Om man ändå envisas att sätta spaden i jorden blir det eventuella klippet mera vanskligt.  För att ändå välja något skulle jag rekomendera investering i (bevisbart) låg driftkostnad.  Sjövärme (om du har turen att bo invid ytvatten) är billigare än bergvärme, och ger därför troligen mer än pengarna tillbaka på marknaden för begagnade hus.

En annan idé är att tillskapa uthyrningsmöjligheter.  I t.ex. somliga småstäders centrala idyller (typ Söderköping, Eksjö och Hjo) har folk ingenstans att parkera.  Där finns det en marknad för ett eller flera uthyrningsbara extra garage.
 
Vi har precis byggt färdigt vårt hus och flyttat in i juli, Inte samma upplägg som ni tänkt men vi har funderat rejält på det också eftersom vi ursprungligen hade tänkt behålla en sommarstugetomt vi hade och bygga ett billigt/ekonomiskt hus på vår nuvarande tomt och dessutom en billig sommarstuga på den andra tomten.

Vår erfarenhet är att det finns mer pengar att spara på bra upphandlingar/offerter/kontakter/eget arbete än att jaga billigaste möjligt material till huset. Men för den delen ska man självklart vara prismedveten och tex köpa på VVS på rinkaby rör osv. Bra och rutinerade hantverkare med YRKESSTOLTHET som man lejer på timmar samtidigt som man själv är med och servar dom och hjälper till tror jag ger det bästa värdet/insatt tid om vi säger så. Att tokjaga extrapriser och ränna land och rike runt för någon extra procents rabatt på material ger nog sämre lönsamhet.

Kom ihåg att er tid är pengar framförallt om man ser det som att det är tid ni kan slippa låta hantverkarna utföra för 400kr/tim då inser ni hur mycket det egentligen kostar att åka dom där 17milen för 2% extra rabatt på kaklet....

Annars så tror jag ni ska tänka så här att när ni säljer huset om säg 3 år så är det mesta på/i huset lite begagnat ändå, och om det då fanns en liten buckla på kylskåpet så är det ju liksom ingen som tycker det är konstigt oavsett om den fanns där från början! Målade väggar i en del rum eller billiga tapeter är ju heller aldrig något konstigt.

IKEA kök med hyfsade neutrala luckor (Ädel vi? dom har vi i alla fall) och en fräsch laminatköksbänk har nog i stort sett samma värde som ett toppmodernt Balingslöv med rostfria varor dom känns på väg ut om ett par år, Åtminstone i ett budgethus.

Förbereda för kamin :) sätta in den i verkligheten :(=dyrt Grusgångar och grusplan på tomten är lätt att sköta och kostar betydligt mindre än plattor tex. Blommor i stora krukor och något snabbväxande träd/buske är ju aldrig fel.

Plåttak eller betong är det inte många som märker.

Larm för 0kr i installationsavgift från securitas är ju aldrig fel att slänga in på slutet.

Billiga lampor och armaturer från Ikea eller loppis. Plastmatta aller parkett. (Hoppa över laminat för det känns bara billigt och kallt) Plastmatta känns i alla fall mjukt att gå på och inte lika kallt.

Begagnade porslinsvaror och blandare på toaletterna kanske kan vara något.

Försök bygga in några smarta lösningar som gör ert hus unikt jämfört med andra. Tex bra klädkammare, walk in closet, dammsugarskåp dolt i väggen, smarta hyllförvaringar längs snedtaken på övervåningen. sjutväggar/skjutdörrar för att dela av rum eller liknande, tvättnedkast från övervåningen.

Tänk på huset som felxibelt så att det passar både yngre och äldre både med och utan barn i olika åldrar, ett litet kontor i ett förråd kan ju vara bra, uthyrningsrum med egen ingång= altandörr på rätt ställe eller vad det nu kan vara. På så sätt utesluter ni inga köpare oavsett vad dom har för behov.

Men är er tomt att betrakta som ett kanonläge så kan det i vissa aspekter vara bättre att bygga ett mindre hus av lite högre kvalitet som passar lite mognare människor med mer pengar och utflugna barn! Sen ska man då fundera på/förbereda detta hus för att man enkelt ska kunna bygga till det genom att göra bra placering på tomten, planlösning, placering av olika rum osv.

Till sist skit i vad vissa moralnissar säger! Vi har väl alla våra lik i garderoben och hela livet är ett enda stort bananskal där man halkar omkring emellanåt utan både planer och riktning men på något sätt så rör det alltid på sig ;) det är oftast den som går vilse som finner nya vägar.








 
Om man hakar på det där med tomtens läge. Om det nu är ett kanonläge, så kan det vara lite av kapitalförsötring att placera ett billigt hus på den. Det kan vara så att de som är itresserade av att betala mycket för ett bra läge vill ha ett exklusivare hus.

Nu låter det ju som att detta inte är i ett område med höga priser, så det är inte säkert att mitt renonemang håller. Men antag att du fick möjlighet att köpa en tomt på Strandvägen i Djursholm för en miljon, och så "höjer" du värdet genom att slå upp ett Älvsbyhus. Säljer alltihop och högstbjudande bjuder 15 miljoner men räknar av en halv miljon för besväret med att riva huset.
 
Idén är faktiskt inte helt vansinnig - jag jämför det med det unga paret som gemensamt hade 800' i studielån och petade in dessa successivt i villan och efter 7 år var dessa lån 'väl begravda'. Sen´ flyttade de till ett dyrare hus ... ::). Men de hade kärva år (hann bli både tripp, trapp och trull dessutom). En chansning är det och valet av billigare typhus som föreslagits här i tråden låter vettigt.
 
Det ni borde göra är att räkna efter exakt, eller så exakt det går, vad det kostar att bygga t.ex. ett Älvsbyhus. Försök sedan att få reda på vad ett färdigt sådant hus är värt via en mäklare eller någon annan som kan priserna i området väl. Är det färdiga huset värt mer än byggkostnaden så finns det potential att tjäna en hacka.

Gör sedan om kalkylen för några olika hustyper. Det är ju inte säkert att det är det billigaste huset som lönar sig mest att bygga.

Ett husbygge tar mycket av ens tid, så en ytterligare aspekt ni borde beakta är vad ni skulle tjäna på att jobba extra dessa timmar istället. Detta är ju "säkra pengar" dessutom.
 
Glöm inte att det kostar pengar att göra iordning tomten efter husbygget. Det borde gå att få fram prisuppgifter i ngn trädgårdstråd.

Just när det gäller tomten tror jag det finns pengar att känna. En väl anlagd "bas" där många ser möjligheter lockar säkert spekulanter.
 
Hur gick det för er, blir det nått husbygge ??! nyfiken !
 
Japp, det blir det. Har dock fått byta signatur när jag bytte e-mail.
Vårt hus vi bodde i sålde vi med lite i vinst. Och resterande skuld ligger nu i ett byggnadskreditiv med 3,9% ränta och vi bor billigt just nu i ett hyrt hus 3km från våran tomt.
Första veckan i oktober levereras ett 1½ hus från Fiskarheden.
Har en kalkyl på 1,7 och förhandsvärderingen vi fått ligger på 2,4.
Har haft många samtal med olika mäklare för att ta reda på vad folk vill ha och kommer främst gå efter det. Har även fullt stöd från banken som känt oss ett tag och tror på vår kalkyl.
Har redan lyckats deala lite och sparat in lite pengar. Haffade killarna som höll på och gjorde iordning området så dom schaktade hela tomten (ca 10 lass). Vi hade även en sluttning på tomten som behövde fyllas ut med ett par lass och detta fixade dom också. Allt detta för en behaglig summa av 9000kr. Dessa skall även göra all annan grävning som skall göras.
Kul att någon hittade min gamla tråd. Bara framtiden kan utvisa vem som har rätt.
 
Som jag ser det så är 1,5 plans billigare att producera och värma upp medan kvadratmeterpriset man får ut vid försäljningar är ungefär densamma på 1 plans.

Sedan är det tyvärr så att det är kosmetika som säljer.
Med kosmetika menar jag fräcka klinker, häftigt kök, moderna golv etc.
Där tror jag att det är sådant som är genomtänkt i designen, med moderna färgskalor och ett utseende som taget ut en heminredningstidning som är det som säljer.
Däremot lägger inte så många husköpare vikt vid smarta, hållbara konstruktionsval eller hur framtida underhållsbehov ser ut.

Tyvärr kan en satsning på ett husbygge vara aningen riskabelt idag med tanke på hur räntenivå och sänkta fastighetsskatter pressar på priserna.
Det finns en uppenbar risk att villamarnadsbubblan kan spricka. Det enda som behövs är ett regeringsskifte eller en höjd räntenivå.
Det spelar också roll i vilken region ni väljer att bygga i. Västkusten är fortfarande expansiv, men frågan är hur länge det håller i sig.
 
En chansning är det. Nästan samma chansning som alla som bygger hus idag. Många bygger utan kontantinsats. I värsta fall får vi bo kvar oc vänta in marknaden för boendekostnaden klarar vi galant.
 
Och fiskarheden gör ju fina hus av mycket bättre kvalitét än Älvsbyhus! Verkligen ett stort lycka till med ert byggprojekt!
 
För att bedöma denna situtation krävs givetvis objektiva fakta. Så som frågan är ställd förundras jag över den fasta uppfattning många skribenter har.

Det finns något som kallas för Tobins Q vad gäller fastighten, det är ett realtionstal för vad ett nyproducerad fastighet på orten är värd jämfört med vad priset på vad en gammal fastighet på orten är värd.

De flesta kommuner, förutom storstäderna och i viss mån kranskommunerna, har en negativ Tobins Q, dvs det är direkt olönsamt att bygga nytt. Skillnaden i en kommun kan givetvis vara stor, dvs i en kommun med negativ Tobins Q, kan det ändå finnas attraktiva lägen där det är lönsamt att bygga.

Jag har även förstått frågeställaren att den vinst som de uppskattar är att komma ur blancolånen. Den fördelen, som jag skulle välja att kalla den, har tydligen stor möjlighet att uppfyllas i och med att banken är positiva.

Dock är det en helt annan fråga att bedöma utgången av en eventuell byggnation när inga andra sakomständigheter framgår. Mitt råd till frågeställaren får därför vara att gör fullständigt ärliga kalkyler baserade på objektiva fakta. Försäljningspriser är offentliga. Observera dock att det krävs ett visst antal för att överhuvudtaget kalla det medelpris. I många kommuner är antalet försäljningar för få för att man skall kunna ange ett medelpris.

Jag lutar nog att vara väldigt försiktig, då tomtpriset antyder både vad gäller kommunens attraktionsförmåga och tomten.

Jag har själv en tomt med ett mycket attraktivt läge i en mindre kommun, men är dock fortfarande mycket skeptiskt till att bygga där pga av ex lågt Tobins Q, detta trots att fastighetspriserna tillhör den kommun vars priser stigit mest procentuellt senaste åren.

Lycka till!

Vad gäller att sälja tomten står detta sannolikt föreskrivet i första köpehandlingen vad som gäller. Sannolikt är det förenat med vite att sälja tomten i förtid, dock inget definivt förbud mer än att vitet skall betalas ut till kommunen. Men på en tomt för 80 k bör vitet inte överstiga tomtpriset, så om det är möjligt att sälja tomten för mer än 160 k bör detta vara ett realistiskt alternativ.
 
Intressant detta med Tobins Q. Har suttit och tittat och föjlt detta området närmare åtminstone de fem senaste åren. Visste inte att det fanns ett ord för de siffror jag försökt få fram.
Problemet i denna lilla stad är både enligt mig och mäklaren att det knappt gjorts några nybyggen då kommunen länge nästan vägrat släppa till mark.
Är uppväxt där och utan att överdriva så har det nog byggts ungefär 10 villor på 10år och ett av dessa har sålts. Det huset hade inte ens färdigställd trädgård trots att huset var ett par år. Huset låg i ett sämmre område och har minimal tomt. Alltså inte alls jämförbart och ändå uppe i de rätta summorna. Det sitter ofta lappar om hus sökes och endast ett par hus till försäljning varje år.
Jag och många med mig tror på idé då vi hela livet umgåtts i dessa områden och sett hur svårt det varit att få tag på bra boende här. Dock finns ju en oro nu när räntor är på väg upp men om marknaden stannar utav så får vi väl bo där.
Vitet om vi skulle sålt tomten var 100000kr.

Har ovan även fått bra tips jag tackar för det och även för lyckönskningarna.

Lite kul sak som hände för ett tag sedan. Satt och åt lunch så satt de högsta hönsen från ett av sveriges ledande lite dyrare hustillverkare som även har köpt upp 10 tomter där och pratade om detta nya området. En kommentar kändes bra att höra;
"Hade jag varit yngre hade jag inte tvekat. Då hade jag byggt ett hus där enbart för att sälja med god vinst."
Det ger ju inga garantier med det kändes bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.