hejsan,

har tilläggsisolerat fasaden på fritidshuset men blir lite förvånad nu när 50mm isoleringen är oskyddad..
ska man sätta en regel längst ner som isoleringen ska vila på?
uppbyggnad är såhär
vindskydd, fasadskiva 50mm, 28x70 läkt, fasad.. musband kan jag typ fästa mellan läkten men det spelar väl föga roll när fasadskivans bott är helt öppen?

grejen är den att jag hörde möss i väggen igår kväll vilket jag inte gjort på 3 år, börjar fundera om jag gjort något allvarligt fel.

tacksam för all hjälp jag kan få!
 
A
Dick Karlsson Dick Karlsson skrev:
ska man sätta en regel längst ner som isoleringen ska vila på?
Ja,det brukar man göra,för att det inte ska bli ett drag underifrån genom isoleringen,en breddning av syllen sas.
 
  • Gilla
Dick Karlsson
  • Laddar…
Jag tilläggsisolerade utanpå befintlig fasad utan luftspalt, vad sätter man för regel längst ner då? Finns inga 50mm reglar såvitt jag har sett?

Tacksam för råd och tips, mvh
 
Hur ser det ut i nederkant av fasadpanelen? Hur mycket sticker panelen nedanför isoleringen?
 
  • Gilla
Dick Karlsson
  • Laddar…
Fasadbrädan slutar där tilläggsisolering (isover 50mm fasadskiva slutar) dessa två går längre ner än syllen på vissa ställen där altan inte är byggt runt huset så kan enkelt ta bort en fasadbräda och kapa till och sätta något för isoleringen, vet dock inte vad jag ska sätta. Mvh
 
Har du ingen dropplåt längst ner?
 
Hej, ingen dropplåt. Jag anlitade ingen firma så jag vet inte riktigt vad man behöver men spika fasad är busenkelt och har inte riktigt ekonomi för att låta snickare göra jobb åt mig, nu har jag glömt saker i mitt spikande och vänt mig hit för att få rätt råd så jag kan göra det rätt.

Vart får man tag i dropplåt,hur ser den ut och hur monteras den / alternativt vad är det för regel man ska ha längst ner som skyddar isoleringen. Antar att regel / dropplåt ungefär håller samma syfte.

Nu har jag fått musproblem på vinden vilket jag inte haft tidigare och de känns som de beror på att jag har missat detta skydd längst ner, får jag bara rätt info så kan jag gå vidare.

Må gott,
Mvh
 
Plåten ska monteras före isoleringen. Isover har bra arbetsanvisningar för sina produkter.

Illustration av vattenavledare monterad ovanför en byggnads sockel, intill ISOVER fasadskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Känns inte de lite skumt att droppbleck ska skruvas dit först och sen lägger man isolering 10-15mm över detta? Då kommer mössen in där ändå, såvida inte man avslutar fasaden längre ner?

Kan jag eftermomtera ett block för skydd? Hur stoppar jag mössen komma in?

Gärna billig och bra lösning ifall du har, bränt ekonomin till fasaden
 
  • Gilla
larsd
  • Laddar…
Jag gjorde precis samma jobb för nått år sedan. Satte ett droppbleck längst ner som jag fick en plåtis att tillverka, och sedan satte jag den nedersta spikregeln kant i kant med isoleringens avslut. Ett musband på spikregeln som gick mot droppblecket så blev det både mustätt och ventilerat.

Du kan låta isoleringen ligga öppen nedåt, det går bra, det blåser inte in i den enligt instruktionen från isover, men ett droppbleck ska ta hand om eventuellt slagregn som letar sig in i isoleringen, och musbandet som går mot blecket ska hindra mössen.
 
Såhär gjorde vi, enligt montageanvisning från Paroc. Vi använde deras 45mm klimatskiva.

Handritad skiss som visar montering av Paroc klimatskiva med isolering, regel och musband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rauken_72
  • Laddar…
Dick Karlsson Dick Karlsson skrev:
Kan jag eftermomtera ett block för skydd? Hur stoppar jag mössen komma in?

Gärna billig och bra lösning ifall du har, bränt ekonomin till fasaden
Beroende på hur det set ut kan du kanske sätta två musband mot varandra, ett från syllen och ett från fasaden, så de möts i mitten? Annars går det nog att beställa nått från lokala plåtslageriet. Du vill ha öppningar i det för ventilationen och för att släppa ut vatten men inte så stora att mössen kommer in. 6mm vill jag minnas man säger en mus kan ta sig genom. Kanske går det att hitta något hålband med lagom små hål som är tillräckligt brett? Eller montera en läkt med musband åt båda sidorna, och fästa upp den under isoleringen på något sätt?
 
Hej,

Tror jag får köpa någon regel och klyva 50mm och fästa den under isoleringen och på denna montera musband för ventilationen.

Tror ni detta kan funka?
Vill undvika plåtslagare då ekonomin inte är på topp, måste bara klura ut hur tusan jag ska fästa regeln.
Då skyddar jag isoleringen och har nånstans att fästa musbandet.

Jag hör dem gnaga varje kväll nu och börjar bli orolig att de ska föröka sig och bli ett stort problem!
Mvh
 
Det låter som en bra plan. Om det inte går att fästa regeln i väggen bakom så kanske det går att fästa den i fasadbrädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.