Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L Röd elvinsch av modellen HGS 800 MINISIZE ELECTRIC ROPEHOIST, med tekniska specifikationer och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om impedans blir ett problem på den sträckan. Annars ser jag inga problem med att koppla ihop 4 st 50-meters kablar.
Alternativt beställer du 200 meter lämplig kabel (lite tjockare tråd) och skruvar kontakter i ändarna.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 2 till
  • Laddar…
Elbutik.se säljer RDOE 3G2,5 för 22 kr/m. Det blir en förbannat dyr förlängningskabel men den borde fungera som önskat.
 
  • Gilla
Mtorn och 1 till
  • Laddar…
Kanske smidigare att köpa ett elverk.
 
  • Gilla
Donn och 44 till
  • Laddar…
Tror nog att att bästa är ett enkelt elverk typ biltema på 3kw i baklucka på bilen. Misstänker att kabeln blir dyrare då man bör gå upp minst till 2.5 mm2
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Jag hade kört på elverk. Det går ju även att hyra om du inte vill köpa ett eget.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Det borde väl räcka med 2,5 mm kabel, 170 löpmeter och vanliga kontakter i ändarna. Någon som vill avråda från sådan variant?
 
O ortlala skrev:
Det borde väl räcka med 2,5 mm kabel, 170 löpmeter och vanliga kontakter i ändarna. Någon som vill avråda från sådan variant?
Vet inte hur det blir med utlösingsvillkor, men det kanske någon mer bevandrad kan svara på. Kostnaden för 170 m kabel lär hamna ungefär som ett litet elverk. Du lär behöva något att rulla upp kabeln på också. 170 meter blir ganska otympligt att handskas med annars.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
För att ge ett bra svar krävs mer information. 170 meter är ganska långt och det kan bli utmaningar med utlösningsvilkoret (vid en kortslutning ska säkringen utlösa snabbt nog för att förhindra skada)
har huset det ska anslutas till jordfelsbrytare så blir det lättare men jag har inte beräkningarna i huvudet för att rakt av säga om 2.5 mm räcker
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Tack för alla tips. Jag tänkte undvika elverk. Gör det någon skillnad på säkerhet om man istället för vanlig kabel med 3 ledare tar en 5 ledar kabel med 3fas koppling och avslutar i byggelcentral där vinschen kopplas in.
 
tommib
Nej, inte mer än att det blir dyrare pga de extra ledarna och att de kontaktdon en lite enklare sväljer tillräckligt grov kabel.

Frågan har diskuterats förut. Ladda ner Eldim och mata in uppgifterna så får du se om 2,5 kvmm räcker. Jag tror inte det.

Elverk är en bättre lösning. Eller handvinsch med bra utväxling.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
hade strul med en 3x 1.5mm2 25m förlängning till en liten kompressor (biltema) på 1hk som vägrade startade pga för låg startström, stod bara o morrade. Så 170m låter orimligt och vad väger denna härva kabel (2,5mm2) jmf med elverk och om det ej funkar så står man med stans längsta förlängning
 
Hej
Jg vet att det inte var det du frågade men har du övervägt handvevad vinsch? Låter som en bra lösning. Med rätt utväxling blir det inte tungt. Kanske kan du rigga nåt med en skruvdragare för när du måste veva in mycket wire utan last.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
tommib
Eller en 12 V vinsch för ATV och ett batteri.
 
  • Gilla
lob och 18 till
  • Laddar…
Den här hade jag köpt alla dagar i veckan. Du kommer kunna sälja den för exakt samma summa om 10 år när du inte vill ha den längre. Eller kanske mer beroende på inflationen.

Atlas Copco P3000 portabelt elverk i gul och svart med priset visas på en bild från en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ha 170 meter kabel som du ska böka med jmf med en grej du kan köra på skottkärran och sälja på en kvart på blocket känns som en enkel sak att ta beslut om.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.