Putsat grundmuren nu i två omgångar. Gick på med filtning igår och det blev väll helt ok resultat.

Ser dock idag att det är några smågrejjer som inte är helt 100. Skulle väll kunna leva med det men frågan är om man kan gå över ytan igen med nått finlir utan att behöva lägga på 3mm överallt! RIsken är ju att det bara blir samma resultat igen så om så är fallet skippar jag nog det och nöjer mig

Förövrigt putsat med C-bruk 0-3 bruk som enligt anvisning har minsta putstjocklek 3mm

tyckte även det va ganska hopplöst att filta och få det sådär jämt och snyggt som man ser på youtube :) Kommer ju upp nått litet korn då och då och "river sönder" fina ytan
 
Du har för lite bruk på för den ballasten, då rullar kornen mot underlaget och det blir så kallade rosor. 0-3 betyder att kornen är upp till 3 mm så man måste ha minst en cm på för att putsa ordentligt med så grovt bruk.
Eftersom du kört c-bruk så kan du köpa en Weber 135 och dra på med stål för att sedan filta så blir det mycket bättre.
C är dock för hydrauliskt och svagt för att ha på en grund men eftersom det redan är gjort så är det bara att köra vidare och hoppas det håller.
Då håller säkert en bra stund ändå men med bruk så ska t.ex en bra puts hålla i minst 50 år så det kommer hålla betydligt kortare än så men kan ändå sitta upp till 20 år även om det är "fel" bruk.
 
  • Gilla
Chompa och 1 till
  • Laddar…
C är valt för att det är gammal puts bakom (80-tal) och rekomendationen va då att det är säkrast att gå på C så man inte lägger på ett starkare... Oavsett så är ju bruket på plats och om jag får göra om detta moment om 20 år så är det ett senare problem...

Åter till "rosorna" jag har putsat 1cm ganska exakt så det beror inte på att bruket är för tunt.
Jag har filtat ytan som det är nu men är det ok att gå på med Weberts 135a direkt på denna yta då? Det finns inte risk att det blir för tunt lager på vissa ställen ?
 
Nej, den 135 är till för tunna påslag och lämpar sig bra att dra på och den är väldigt lätt att filta.
Ang att filta så försök inte att dra ihop för stora hål, då är det bättre du drar på en lite bit bruk där du behöver.
Sen är det ganska noga att vara på det när det är precis rätt, om du filtar för tidigt så följer det med filten och det blir ett vacuum mellan filt och vägg och den suger fast på väggen. Om du gör för sent när det nästan är vitt blir det blanka fläckar och väldigt ojämn yta.

När det är precis rätt doppar du filten i vatten i början sen behöver du inte vattnet så mycket mer mer än att dra av bruket lite då och då.
 
Ok! Tack för värdefull info. Men det låter ju inte helt lätt det du beskriver dock... Kan du ge ett humm om vilken tid vi snackar . Jag har filtat efter ca 2h nu och det har känts bra till att börja med men märker att man "hinner ikapp" det man putsat (går ju fortare att filta än att putsa)

Om jag förstår proceduren rätt så:
1. Ytan som den är är ok, filtad 0-3 så jag vattnar bara
2. "dra på med stål" typ att "bredspackla" väggen med webers 135
3. Vänta (enligt min giss) 2h och börja filta

VIll bara vara lite övertydligt eftersom det är ett sånnt jäkla jobb så man vill ju inte göra fel..
 
Vattna innan men inte precis innan, spruta allt och gå och blanda bruk så är det bra när det är klart.
Det kommer torka snabbare nu men det låter som du har koll på det.
En sådan här är ett stål men vill du inte köpa går det att spackla på också men jobbigare då en spackel inte kan hålla lika mycket bruk samtidigt.
https://www.google.com/search?q=glä...Ag&biw=360&bih=616&dpr=2#imgrc=4OKAjFobxEH_NM
 
En sådan har jag så det är lungt :)
 
Lite nojjig bara att den nu relativt fina putsen blir sämre. Man ska ju inte flytta den när man filtar så är det inte risk att man inte får det helt plant.

När ja la på senaste lagret satte jag trälister för att få ett rakt och fint "plan" men det låter inte som jag ska göra det nu utan bara låta finputsen följa underlaget och fylla i där skavanker på några enstaka mm
 
Men lägger du på detta på "frihand" eller bör man sätta typ 2mm list att dra av mot... känns ju snudd på omöjligt iof så jag får väll helt enkelt testa
 
Ingen list bara dra på det, är underlaget rakt med lister blir detta samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.