Hej!
Jag är på jakt efter sk fyrledsmekanismer. Gångjärnstillverkarna verkar gilla att hålla sig till de enklaste lösningarna.
Vi vill ha en smidig, lättöverskådlig förvaring under sängarna. Rummet medger inte vanliga lådor som man skjuter ut då utrymmet runtom sängarna är starkt begränsat. Vi vill mao göra sängstommarna öppningsbara uppåt, lite likt en låda med öppningsbart lock. Sängarna står emot en vägg med huvudändan och mot garderober där man annars skulle ha nattduksbord.

Någon som har tips på vart jag kan köpa fyrledsmekanismer eller har något namn (gärna i Skåne) på någon duktig plåt/svetsmakare som kan lösa en sådan konstruktion?

Nedan ser ni mycket enkel idéskiss om texten var otydlig.

Tacksam för all hjälp och tips! Säng2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog förklara lite bättre hur du har tänkt att det där ska fungera.
 
Ser klockrent ut!
Prova er fram med lite enkla plattjärn för att få fram rätt geometrier, och använd rejäla gasdämpare så kommer det fungera förträffligt.

Jag skulle nog själv delat sängen på mitten med rejäla reglar och pianogångjärn och bara utnyttjat halva utrymmet.
Varför då? Jo, längst in kommer ni tröttna på att leta runt då det blir oergonomiskt att nå.

Men i övrigt rätt tänkt tycker jag.
Eller varför inte nöja er med en tredjedel av utrymmet och köp sängar med elmotorer inuti.
 
tack till er!
Nyfniken: ska återkomma med tydligare beskrivning v tillfälle.


tänkte testa på en modell av lite kartongremsor i skala tillsammans med lite häftstift för ledpunkterna.

-än mer avancerat gångjärn skulle kunna vara ett som skjuter upp säng(arna) i våg, så att ev prylar och täcken/böcker/grejjs inte hamnar i en hög bredvid.
Några teorier om sådant? Är väl bara att lägga till ytterliggare en ledarm någonstans? (bara ja...)

-jag tror ändå på översiktligheten eftersom utrymmet kommer innehålla ganska mycket grejjs. Ska använda de två gamla sängramarna vi har (2x singel, 90cm bredd). Mycket bra virke i dem!

-gasdämpare har jag fått tag i redan modell långa på Feltema (ja ni vet vad de heter igentligen ;)
tror det blir lite labbande med gasfjädern eftersom vikten på själva sängramen ju kommer att variera om där ligger inte-vad-vet-jag, på den. Men jag tror lite 'död'läge för gasfjädern är bra så de plötsligt inte kickar upp sängen oavsiktligt.

-har sett enkla leder någon gång i form av popnit-lösning. Kan det stämma?

Verkar som om det inte finns riktiga standard-mekanismer att få tag i. Får väl bli händig hemma helt enkelt...
 
Feltema=Bilbuttericks.

Kolla på en takluckestege och lär, en sådan man sätter i taket för att nå vinden.
 
  • Gilla
designine
  • Laddar…
  • Gilla
designine
  • Laddar…
Wch: klokt! ska forskas...finns väl lite olika lösningar. Har du några varumärlken på lut som tillverkar dito?
Cem: tack för länkar! finns en del minst sagt. grymt gött att bara 'browsa' gångjärn =)
 
D designine skrev:
tack till er!
Nyfniken: ska återkomma med tydligare beskrivning v tillfälle.


tänkte testa på en modell av lite kartongremsor i skala tillsammans med lite häftstift för ledpunkterna.

-än mer avancerat gångjärn skulle kunna vara ett som skjuter upp säng(arna) i våg, så att ev prylar och täcken/böcker/grejjs inte hamnar i en hög bredvid.
Några teorier om sådant? Är väl bara att lägga till ytterliggare en ledarm någonstans? (bara ja...)

-jag tror ändå på översiktligheten eftersom utrymmet kommer innehålla ganska mycket grejjs. Ska använda de två gamla sängramarna vi har (2x singel, 90cm bredd). Mycket bra virke i dem!

-gasdämpare har jag fått tag i redan modell långa på Feltema (ja ni vet vad de heter igentligen ;)
tror det blir lite labbande med gasfjädern eftersom vikten på själva sängramen ju kommer att variera om där ligger inte-vad-vet-jag, på den. Men jag tror lite 'död'läge för gasfjädern är bra så de plötsligt inte kickar upp sängen oavsiktligt.

-har sett enkla leder någon gång i form av popnit-lösning. Kan det stämma?

Verkar som om det inte finns riktiga standard-mekanismer att få tag i. Får väl bli händig hemma helt enkelt...

Hej,

Vill bygga samma lösning, hittade du någon som kunde leverera fyrledsmekanism, hittar bara amerikanska produkter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.