A
Vill värma min framtida pool med fjärrvärme och skulle behöva dra ut vatten från radiatorkretsen ca 15m ut i trädgården (till stället där det är tänkt att vara maskinrum för pool, en nedgrävd låda i marken). Jag har en genomföring i plattan på huset som kommer ut ca 1m ner i marken där kulverten är tänkt att börja. Men vad ska jag använda för att få ut radiatorvattnet? Det finns ju en risk att det fryser på vintern då poolen är avstängd och ingen värme kommer gå i kulverten. Antar att PEM slang inte är optimalt då det kommer vara 45-50 grader på vattnet som går ut.

Jag kan försöka lösa någon form av dränering av den så jag kan tömma den vintertid, men allt jag hittar är baserat på att det ska gå värme i under vintern.

I änden där pooltekniken är finns det risk att det fryser, så även om jag lägger kulverten djup ner i marken finns en risk i "slutet" av den.

Jag skulle kunna ändra och dra in pooltekniken i huset och då slippa kulverten, men det ställer till en massa andra problem som jag helst skulle slippa.
 
Växlare i båda ändar och glykolfyllt system?
 
A
Det kanske skulle kunna fungera, vad ska man använda för växlare inne (radiator vatten till radiatorvatten med glykol)?
 
Nån form av plattväxlare...det finns små smidiga att köpa som har bra effekt. Rörfirmor har garanterat ...
 
C
kodrod skrev:
radiator vatten till radiatorvatten
Förmodligen är det inte rimligt att växla mot radiatorkretsen. Det kommer att sabba regleringen av inomhustemperaturen och radiatorkretsen kan kanske inte ens leverera den effekt som behövs.
 
C cpalm skrev:
Förmodligen är det inte rimligt att växla mot radiatorkretsen. Det kommer att sabba regleringen av inomhustemperaturen och radiatorkretsen kan kanske inte ens leverera den effekt som behövs.
Ja bra poäng där ...tänkte inte så långt men det kanske går att styra en till shunt , det gör det på min värmepump
 
A
C cpalm skrev:
Förmodligen är det inte rimligt att växla mot radiatorkretsen. Det kommer att sabba regleringen av inomhustemperaturen och radiatorkretsen kan kanske inte ens leverera den effekt som behövs.
Har pratat med fjärrvärme leverantören som föreslår att man gör så. Så det ska tydligen fungera, dom kommer ut och ändrar i styren till fjärrvärmen och så får man en brytare för sommar och vinterdrift. Nackdelen är att man inte får någon styrning av värmen inne när man kör den i poolläge, men förhoppningsvis behövs den inte under sommaren. Effekten ska räcka till, dom kunde inte svara på exakt hur mycket det ger men sa att det är mycket mer effekt än vad en dyr värmepump klarar.
 
A
P Per Mattsson skrev:
Nån form av plattväxlare...det finns små smidiga att köpa som har bra effekt. Rörfirmor har garanterat ...
Ska kolla upp det, tack.
 
C
kodrod skrev:
Så det ska tydligen fungera, dom kommer ut och ändrar i styren till fjärrvärmen och så får man en brytare för sommar och vinterdrift.
Aha, en manuell antingen-eller-lösning. Inte det mest eleganta alternativet, men det borde ju funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.