Goddag! Som rubriken lyder funderar vi lite på om vi ska lägga golvet först eller sätta upp innerväggarna först? Golvet är ett furugolv som skall skruvas direkt på reglarna. Vi ser fördelar och nackdelar med båda tillvägagångssätten, men är nyfiken på vad ni har för funderingar.

(Alla reglar är inte på plats än)
 
  • Halvfärdigt rum under renovering med exponerade reglar och avlagt byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Finns det en möjlighet att ni vill öppna upp rummet senare ex. från två sovrum till ett eller öppna upp större mellan ex. vardagsrum och kök? Isåfall skulle jag lägga golvet först.
 
Redigerat:
H hrt skrev:
Finns det en möjlighet att ni vill öppna upp rummet senare ex. från två sovrum till ett eller öppna upp större mellan ex. vardagsrum och kök? Isåfall lägg golvet först.
Det blir väldigt öppet med denna planlösningen som vi kommer bygga nu, så jag tror inte vi kommer att ändra om den. Det finns dessutom få möjligheter till att göra om just det rummet också då kök, elcentral och fiber kommer ivägen.
 
H
N NRW skrev:
Det blir väldigt öppet med denna planlösningen som vi kommer bygga nu, så jag tror inte vi kommer att ändra om den. Det finns dessutom få möjligheter till att göra om just det rummet också då kök, elcentral och fiber kommer ivägen.
Okej. Det korrekta rent byggnadstekniskt finns det folk som här bättre på här, men eftersom det är ett trägolv och inte en typ av matta så bör det väl inte vara några problem att ha det under väggen även om ni i framtiden skulle byta golv.
 
H
En liten fördel med att lägga innan är väl att man ev. slipper klyva brädor på längden för en vägg. Sen är det förvisso inte så mycket arbete. Eftersom golvet skruvas i marken så bör ju inte rörelse i golvet påverkas heller om det är så att ni skruvar i i marken där väggen står.
 
H hrt skrev:
En liten fördel med att lägga innan är väl att man ev. slipper klyva brädor på längden för en vägg. Sen är det förvisso inte så mycket arbete. Eftersom golvet skruvas i marken så bör ju inte rörelse i golvet påverkas heller om det är så att ni skruvar i i marken där väggen står.
Våran största fundering gällande att lägga golvet först det är om man inte låser fast golvet på det sättet? Det ska väl ha en viss rörelsemån för att kunna röra sig?
 
H
Du skrev att golvet skulle skruvas på reglarna så jag tänker att de redan är fast. Ett parkettgolv som behöver rörelsemån skulle jag varit försiktigare med att skruva fast under en vägg.
 
H hrt skrev:
Du skrev att golvet skulle skruvas på reglarna så jag tänker att de redan är fast. Ett parkettgolv som behöver rörelsemån skulle jag varit försiktigare med att skruva fast under en vägg.
Ja det är sant! Det kanske är när man limmar man ha rörelsemån på trägolv.
 
Om du lägger golvet först så är det bra mycket enklare att jobba med väggarna. Du behöver inte balansera på reglarna och bygga.
Ingen vägg hamnar heller i ”luften” om väggen skall vara mellan reglarna.
 
M
Spontant så känns det bättre att lägga golvet först, det kan ju även fungera som en bra bas om ni känner för att lägga parkett eller dylikt i framtiden. Även lättare om ni ska flytta väggar och dörröppningar. Kontrollera dock så att det inte finns ojämnheter, om det gör så kan ni hyvla eller Sala på remsor av tunn board.
Ska ni lägga det självbärande så bör golvet vara minst 20 mm. Annars kan någon typ av skiva vara ett alternativ

Edit:
20mm för 600 c/c för underliggande bjälklag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.