L lat skrev:
@Sambasunka,
så många fel man kan ha.
1. Galet dyrt att värma ackar med el, kan kosta tusentals kronor.
Enkelt att räkna på, men i värsta fall ~100W/h vid en medeltemp i ack på 40C & 50mm isolering, dvs som ett extra element.
[länk]


2. Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Som du säkert vet så har man sällan ack fulladdade utan de är skiktade. Vid elpanne/värmepumps drift & ackar så brukar man låta ackarna ligga ~5C högre än aktuellt börvärde, då får man en lagom energi/effektbuffert så att värmesystemet snabbt kan reagera på förändringar.
I genomsnitt på året har acken kanske en snitt temp på 40C under uppvärmningssäsong, om man inte använder acken även för vv produktion. Eftersom isolerförlusten under det kalla halvåret, som är den enda tiden då elpannan värmer acken i "onödan" blir alltså en något förhöjd temp i det utrymmet där acken står, vilket ev kan ses som en förlust, om man inte som i mitt fall använder det utrymmet som tvättstuga & alltså torkar tvätt där.

Men du har naturligtvis rätt i att systemverkningsgraden ökar om man kopplar bort ackarna. Tror dock inte att det är avgörande ur kostnadssynpunkt eller komfortsynpunkt.

En enkel energiberäkning kan göras på tex Vattenfalls hemsida.

3. Sen ska vi inte prata om "elementventiler" osv.
En shunts funktion är att blanda till lagom temp på framledningsvattnet.
En radiatorventils funktion är att se till att lagom mängd vatten passerar radiatorn.
En termostatventils funktion är att se till att övertemp inte uppstår i ett rum vid extern energitillförsel (tex solljus, många personer eller användning av utrustning som genererar värme).

Men allt detta vet du naturligtvis eftersom du är i branschen & har koll på läget.
L lat skrev:
@Sambasunka,
så många fel man kan ha.
1. Galet dyrt att värma ackar med el, kan kosta tusentals kronor.
Enkelt att räkna på, men i värsta fall ~100W/h vid en medeltemp i ack på 40C & 50mm isolering, dvs som ett extra element.
[länk]


2. Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Som du säkert vet så har man sällan ack fulladdade utan de är skiktade. Vid elpanne/värmepumps drift & ackar så brukar man låta ackarna ligga ~5C högre än aktuellt börvärde, då får man en lagom energi/effektbuffert så att värmesystemet snabbt kan reagera på förändringar.
I genomsnitt på året har acken kanske en snitt temp på 40C under uppvärmningssäsong, om man inte använder acken även för vv produktion. Eftersom isolerförlusten under det kalla halvåret, som är den enda tiden då elpannan värmer acken i "onödan" blir alltså en något förhöjd temp i det utrymmet där acken står, vilket ev kan ses som en förlust, om man inte som i mitt fall använder det utrymmet som tvättstuga & alltså torkar tvätt där.

Men du har naturligtvis rätt i att systemverkningsgraden ökar om man kopplar bort ackarna. Tror dock inte att det är avgörande ur kostnadssynpunkt eller komfortsynpunkt.

En enkel energiberäkning kan göras på tex Vattenfalls hemsida.

3. Sen ska vi inte prata om "elementventiler" osv.
En shunts funktion är att blanda till lagom temp på framledningsvattnet.
En radiatorventils funktion är att se till att lagom mängd vatten passerar radiatorn.
En termostatventils funktion är att se till att övertemp inte uppstår i ett rum vid extern energitillförsel (tex solljus, många personer eller användning av utrustning som genererar värme).

Men allt detta vet du naturligtvis eftersom du är i branschen & har koll på läget.
L lat skrev:
@Sambasunka,
så många fel man kan ha.
1. Galet dyrt att värma ackar med el, kan kosta tusentals kronor.
Enkelt att räkna på, men i värsta fall ~100W/h vid en medeltemp i ack på 40C & 50mm isolering, dvs som ett extra element.
[länk]


2. Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Som du säkert vet så har man sällan ack fulladdade utan de är skiktade. Vid elpanne/värmepumps drift & ackar så brukar man låta ackarna ligga ~5C högre än aktuellt börvärde, då får man en lagom energi/effektbuffert så att värmesystemet snabbt kan reagera på förändringar.
I genomsnitt på året har acken kanske en snitt temp på 40C under uppvärmningssäsong, om man inte använder acken även för vv produktion. Eftersom isolerförlusten under det kalla halvåret, som är den enda tiden då elpannan värmer acken i "onödan" blir alltså en något förhöjd temp i det utrymmet där acken står, vilket ev kan ses som en förlust, om man inte som i mitt fall använder det utrymmet som tvättstuga & alltså torkar tvätt där.

Men du har naturligtvis rätt i att systemverkningsgraden ökar om man kopplar bort ackarna. Tror dock inte att det är avgörande ur kostnadssynpunkt eller komfortsynpunkt.

En enkel energiberäkning kan göras på tex Vattenfalls hemsida.

3. Sen ska vi inte prata om "elementventiler" osv.
En shunts funktion är att blanda till lagom temp på framledningsvattnet.
En radiatorventils funktion är att se till att lagom mängd vatten passerar radiatorn.
En termostatventils funktion är att se till att övertemp inte uppstår i ett rum vid extern energitillförsel (tex solljus, många personer eller användning av utrustning som genererar värme).

Men allt detta vet du naturligtvis eftersom du är i branschen & har koll på läget.

Du kan ha ganska så mycket fel du också...

Jag hade en 9kW elpatron i ack-tank (Strömsnäspannan). En vinter tvingades jag köra enbart med den p.g.a krångel med vedpannan. Patronen sitter rätt långt ner i tanken och det shuntade vattnet tas ut på ca 3/4 höjd av tanken.

Upptäckte efter ett tag att det kalla returvattnet från radiatorerna som strömmade in i botten på tanken kylde elpatronen så att den gick i princip kontinuerligt. Kopplade till en kWh-räknare och kunde då konstatera att elpatronen gick dygnet runt, vilket även elräkningarna tydligt visade.

Monterade då en elkassett på sidan av ack-tanken + en växelventil som gjorde att ack-tanken stängdes bort när huset värmdes med elkassetten. Elkassetten styrdes via en rumstermostat och det var alltså endast vattnet som cirkulerade genom radiatorerna som passerade genom elkassetten.

Resultatet? En jämn och fin temperatur enligt vad jag ställt in på rumstermostaten, elkassetten gick kortare stunder då och då (enligt kWh-räknaren) samtidigt som elräkningen sjönk med ca 1400-1500kr/månad.
Besparingen är ju lite svårt att jämföra eftersom temperaturen varierar över månaderna men det var ju betydligt kallare efter att jag byggt om mitt system, så jag tror säkert att besparingen var ännu större....
 
Har man en elpatron i en ack så bör den sitta ganska högt, då får man en fin skiktning, vilket är nåt man alltid eftersträvar i en ack.
Elpatron i botten/långt ned kan nästan betraktas som felmontage.
Jag gissar att din ack har en 2" anslutning även relativt högt upp?
Om så och du satte elpatronen där så hade du inte behövt nån elkassett.
Jag förutsätter att du har nån form av automatshunt? De flesta går att komplettera med rumsgivare för förbättrad funktion.

Det där med att shuntvattnet tas ut på 3/4 höjd beror antar jag på att acken är försedd med en varmvattenberedare och då prioriterar man att få ut varmvatten.
Om man istället ansluter shuntvattnet på ett uttag högt upp på acken och toppvärmer varmvattnet i en elberedare så kan man få en bättre funktion och man behöver inte ha acken igång alls på sommaren.

Så det som du betraktar som att jag har fel är i själva verket en inte genomtänkt installation hos dig.:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Joak och 3 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Resultatet? En jämn och fin temperatur enligt vad jag ställt in på rumstermostaten, elkassetten gick kortare stunder då och då (enligt kWh-räknaren) samtidigt som elräkningen sjönk med ca 1400-1500kr/månad
Vart tog dom där extra 1500 kilowattimmarna vägen då? Du kan inte sluta mata in så mycket energi i värmesystemet utan att det blir mycket kallare någonstans.
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Har man en elpatron i en ack så bör den sitta ganska högt, då får man en fin skiktning, vilket är nåt man alltid eftersträvar i en ack.
Elpatron i botten/långt ned kan nästan betraktas som felmontage.
Jag gissar att din ack har en 2" anslutning även relativt högt upp?
Om så och du satte elpatronen där så hade du inte behövt nån elkassett.
Jag förutsätter att du har nån form av automatshunt? De flesta går att komplettera med rumsgivare för förbättrad funktion.

Det där med att shuntvattnet tas ut på 3/4 höjd beror antar jag på att acken är försedd med en varmvattenberedare och då prioriterar man att få ut varmvatten.
Om man istället ansluter shuntvattnet på ett uttag högt upp på acken och toppvärmer varmvattnet i en elberedare så kan man få en bättre funktion och man behöver inte ha acken igång alls på sommaren.

Så det som du betraktar som att jag har fel är i själva verket en inte genomtänkt installation hos dig.:thinking:
Och där har du fel igen...
Det finns inget 2” uttag högre upp på tanken och shunten sitter i det högsta uttaget ämnat för shunt i tanken.

Shuntautomatik har jag med både ute- och inomhusgivare och på sommaren har jag elberedare så då används inte tanken alls...
 
Magnus E K
mickesundström skrev:
klarar man inte att fixa en enkel stege på ett tak med eller utan hjälp kanske man istället ska fundera på alternativa boendeformer istället för att elda med eldningsförbud
Det är ju inte bara ett tak utan ett eternittak. Kan visa sig vara ett dödligt misstag att få för mycket närkontakt med ett sådant.
 
D Dodger skrev:
Och där har du fel igen...
Det finns inget 2” uttag högre upp på tanken och shunten sitter i det högsta uttaget ämnat för shunt i tanken.
.
Vad heter tanken/pannan, även typbeteckning?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kan visa sig vara ett dödligt misstag att få för mycket närkontakt med ett sådant.
Ska vara bra mycket damm då, eller syftar du på nåt annat?
 
Ja, det må jag säga var en märklig utformning.
Den avviker rätt mycket ifrån alla andra på deras hemsida, de verkar kommit på bättre tankar nu.

Det borde ju finnas ett kopplingsschema som visar hur de tänkt.

Hävdar fortfarande att det jag skrev tidigare är rätt, men att det inte verkar gå att göra med denna konstruktion.
 
L lat skrev:
Ja, det må jag säga var en märklig utformning.
Den avviker rätt mycket ifrån alla andra på deras hemsida, de verkar kommit på bättre tankar nu.

Det borde ju finnas ett kopplingsschema som visar hur de tänkt.

Hävdar fortfarande att det jag skrev tidigare är rätt, men att det inte verkar gå att göra med denna konstruktion.
Att den avviker har säkert med att göra att den är gammal (2006) och har utgått ur sortimentet.
Måhända har de tänkt om och konstruerat på ett annat sätt nu.
Då kan vi ju säga att vi båda hade rätt då, du med ditt resonemang och jag eftersom jag kunde spara el genom att koppla förbi tanken:D
 
Måste vara hjärnsläpp från n strömnäspannans håll. Har själv en sådan på två uttag för patron och har såklart den på översta, 2010 model.
 
Krokben
G guggen skrev:
Måste vara hjärnsläpp från n strömnäspannans håll. Har själv en sådan på två uttag för patron och har såklart den på översta, 2010 model.
Svärmor har också två elpatroner i botten på acktanken på 1000 liter. Dåligt isolerat med så det är typ 30 grader i pannrummet fastän hon inte eldar. I sådanna situationer är det bättre att installera en elkasett och en vvb i serie. Pannan och acktank är från Värmebaronen.
 
Staffans2000
Krokben Krokben skrev:
Svärmor har också två elpatroner i botten på acktanken på 1000 liter. Dåligt isolerat med så det är typ 30 grader i pannrummet fastän hon inte eldar. I sådanna situationer är det bättre att installera en elkasett och en vvb i serie. Pannan och acktank är från Värmebaronen.
Eller isolera tanken bättre.

Staffan
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller isolera tanken bättre.

Staffan
Så sant som det är sagt!
Om man vill kombinera det med vedeldningen blir det dock knökigt, allt vatten är ju redan 60 grader så då kör man ju stor del el ändå.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller isolera tanken bättre.

Staffan
Fast sitter patronerna för nära botten så kyls de av returvattnet från radiatorkretsen så att de går mer än nödvändigt iaf.
I min tank gick patronerna dygnet runt, värmen steg uppåt i tanken, shunten blandade in mer returvatten eftersom temperaturen var för hög uppe i tanken och returvattnet som strömmade in på elpatronerna kylde ner patronerna som aldrig kom upp i temperatur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.