Morfars regler saknar i praktiken verkan. Samäganderättslagen hindrar nämligen två ägare att köra över den tredje även avtalet förutan. De måste fatta alla beslut i konsensus. Endast en sak överlämnas lagligen åt en ensam delägare att råda över, och det är möjligheten att begära god man och tvångsförsäljning.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Kan väl inte vara från lantmäteriet, det blir ju inget förslag därifrån utan att din mor är vidtalad. Mycket märkligt att två av tre parter skapar ett avtal utan att diskutera innehållet med den tredje parten och därefter önskar underskrift. Antagligen ett sätt att kringgå din morfars avtal
Avtal som skall läsas och undertecknas av samtliga delägare, gällande klyvning etc (lantmäteri-förrättning)

Jag läste igenom och det verkade helt okej

Dock sa jag till henne att inte skriva på om hon ansåg att något annat kändes oklart
 
N najks skrev:
Avtal som skall läsas och undertecknas av samtliga delägare, gällande klyvning etc (lantmäteri-förrättning)
Detta är således ansökan om förrättning? Och ingenting annat? Dubbelkolla med LM-myndigheten, och notera särskilt vad som tidigare nämnts i tråden om ekonomiskt ansvar för uppkomna förrättningskostnade för den händelse att förrättningen fullföljs, alternativt icke fullföljs. Om inget annat avtalas civilt belastar kostnaden den eller de som undertecknar ansökan. Solidariskt.
 
Fy Fan, med sådan släkt behöver man inte fiender!

Min mor var på ett möte med övriga delägare idag

För att ta det från början, för många år sedan satte jag upp ett insynsskydd på altanen här ute (ca 130cm högt) för att få lite privatliv gentemot grannar

Vidare så ökade jag även djupet ca 2m mot för tidigare

Detta har inte varit ett problem alls för grannarna, eftersom det inte ligger i deras blickfång, och inte heller skymmer utsikt åt något håll.

Idag på mötet så sa de i princip "skriver du inte på papper om att det tidigare avtalet om hembud till taxeringsvärde, så får vi ringa byggnadsnämnden som kollar altanen"

Hur ska man ställa sig till detta?

Jag undrar mest hur fan man kan ha denna inställning mot sin egen släkt.. att i stort sett utöva utpressning!

Vi inom vår familj är helt överens om att vi inte har det ringaste intresse av någon annans del av tomten, utan vill bara ha en rättvis delning!

Hur bör vi ställa oss till dessa idag uppkomma krav?

Det är ju lite märkligt att detta kommer upp just nu, men inte har varit ett problem under tidigare år..

Går det att upprätta ett nytt avtal som direkt häver morfars gamla om "taxeringsvärde" men istället lägga till att den samägda marken skall delas i tre lika delar?

Samt att när detta är upprättat så kan det gamla avtalet rivas..

Känns som de inte kan precisera ett syfte med varför det är så extremt viktigt att det gamla avtalet rivas - det skulle ju ändå upphöra vid klyvning - ja delen om taxeringsvärde

Vad som fortfarande står med i morfars avtal är ju det om att alla tre syskon äger en tredjedel var.

Hjälp!
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Den enda hjälp jag kan ge är att "SKRIV INTE PÅ AVTALET".
Det är ett oåterkalleligt beslut, givet att det är lagligt.
Ta hjälp av en jurist eller dylikt då släkten inte kan enas.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Den enda hjälp jag kan ge är att "SKRIV INTE PÅ AVTALET".
Det är ett oåterkalleligt beslut, givet att det är lagligt.
Ta hjälp av en jurist eller dylikt då släkten inte kan enas.
Eftersom de är så ivriga, kan du utgå ifrån att de försöker blåsa er.

Staffan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Idag på mötet så sa de i princip "skriver du inte på papper om att det tidigare avtalet om hembud till taxeringsvärde, så får vi ringa byggnadsnämnden som kollar altanen" Hur ska man ställa sig till detta?
Vad kan hända? Låt dem ringa!
 
N najks skrev:
Idag på mötet så sa de i princip "skriver du inte på papper om att det tidigare avtalet om hembud till taxeringsvärde, så får vi ringa byggnadsnämnden som kollar altanen"
Jag gissar att altanen åtminstone står mer än 4,5 m från nuvarande tomtgräns, så det är väl inget problem där.

"Gör så, om det blir sanktionsavgift så får ju alla nuvarande ägare dela på dem."
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Låt dig inte utpressas. Står er självklart fritt att kontakta byggnadsnämnden, skulle jag svara. Är det ett svartbygge så är det preskriberat efter 10 år.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag gissar att altanen åtminstone står mer än 4,5 m från nuvarande tomtgräns, så det är väl inget problem där.

"Gör så, om det blir sanktionsavgift så får ju alla nuvarande ägare dela på dem."
Ja herregud

Ca 60-70m från ena grannens hus, och ca 15-20m från andra

Vad innebär en sanktionsavgift i detta fall?
 
N najks skrev:
Vad innebär en sanktionsavgift i detta fall?
Att den ytterst betastar ägarkollektivet solidariskt.
Berätta det för de berörda ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Att den ytterst betastar ägarkollektivet solidariskt.
Berätta det för de berörda ... ;)
Och i klartext? :)
 
N najks skrev:
Och i klartext? :)
Att din mor och hennes syskon får dela lika på ev avgift, så det drabbar inte bara din mor, de andra får också betala
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Om man räknar strandskydd på 100m, det innebär väl i praktiken att man utgår från vattnet?

Kan det vara någon skillnad i strandskydd på en fastighets mark från 1950/60 mot för idag?
 
Dessutom skulle jag bli förbannat sugen på att upplysa släktingarna om er nya hobby: högljudda nudist-surströmmingsparties.

När de har visning, precis i tomtgränsen...
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.