Hej,

Någon gräs- eller ogrässort har börjat ta över stora delar av min gräsmatta. Det fanns ett fåtal fläckar förra året men i år har områdena blivit både fler och större.

Områdena blir extremt täta, gräset (eller om det är ogräs) har i regel bara gröna toppar och undertill är det brunt.

Jag har (för) mycket filt/thatch och har gödslat med mycket NKP.

Är det någon som vet vad detta är och hur jag blir av med det?
Hand som drar i en brun, tät område av gräsmattan, omringad av grönare gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står på gräsmatta med friska gröna toppar och underliggande bruna områden som kan vara ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med områden av grönt gräs och bruna, täta fläckar som kan vara ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känner igen det där! Har samma problem i år, aldrig sett det förut. Väntar med spänning på ett svar.
 
Ser väl ut som mossa?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Nix, mossa känner jag igen :crysmile:. Det är nåt sort gräs, i mitt fall verkar det vara väldigt mycket rötter som liksom verkar ligga ovanpå jorden.
 
Har precis samma på några ställen. Körde med gräsmatteluftare nu och då syns det tydligt.
 
jag spekulerar bara, men det är inte bara så att den har blivit övergödslad och då bildat väldigt grov thatch som gör att gräsets rötter vill upp till ytan?

testa att vara lite elak med en stålräfsa så du räfsar ur det värsta partierna, sen vertikalskär du och slutar gödsla så mycket :)
 
Z zzoink skrev:
jag spekulerar bara, men det är inte bara så att den har blivit övergödslad och då bildat väldigt grov thatch som gör att gräsets rötter vill upp till ytan?

testa att vara lite elak med en stålräfsa så du räfsar ur det värsta partierna, sen vertikalskär du och slutar gödsla så mycket :)
Ja, jag tror du har rätt. Det är förmodligen thatch! Lärdomen är att man kan ”sköta om” gräsmattan lite väl mycket...
 
Japp, så såg min gräsmatta ut i flera år. Vertikalskar i år, toppdressade och stödsådde. Nu är den perfekt. Klipper på 30mm och allt är grönt och fint.
 
Kul att höra @Bart! Dressand du med sand eller dressjord?
 
Vanlig billig dressjord från K-Rauta.
 
  • Gilla
Brogan
  • Laddar…
B bassan skrev:
Hej,

Någon gräs- eller ogrässort har börjat ta över stora delar av min gräsmatta. Det fanns ett fåtal fläckar förra året men i år har områdena blivit både fler och större.

Områdena blir extremt täta, gräset (eller om det är ogräs) har i regel bara gröna toppar och undertill är det brunt.

Jag har (för) mycket filt/thatch och har gödslat med mycket NKP.

Är det någon som vet vad detta är och hur jag blir av med det?
[bild] [bild] [bild]
har du blivit av med detta? Har samma problem. Tycker det äteruppstår snabbt även om jag vertikalskär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.