Ska montera en regel på ett betonggolv. Regeln måste sitta som berget. Har förstått att expanderspik är en bra (den bästa) lösningen.

om jag använder en 8mm expanderspik vilken tjocklek på borr ska jag borra med då? Vad för slags spik ska jag använda? Typ av spik och tjocklek.
 
  • Förpackning med 50 st. expanderspikar på 8 x 110 mm i en plastlåda märkt med storleksinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump visar en 8mm expanderspik från en webbhandel, som kan användas för att fästa reglar på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa vet jag inte, det hade varit betongskruv. Expanderspik brukar inte direkt användas till permanenta lösningar. Huruvida syftet hos dig är att den ska sitta tillfälligt eller inte vet vi ju dock inte.

Men till en 8 mm expanderspik använder du ett 8 mm borr. Det borde även stå på förpackningen, gissningsvis på sidan eller under.
Ang. frågan om typ av spik förstod jag inte riktigt...
 
Expanderspiken ska inte kompletteras med någon ytterligare spik, den klarar jobbet alldeles själv! Personligen föredrar jag expanderbult - sitter 100%
Man kan ju försänka muttern om det inte får ”sticka upp något”
 
C C.Lundin skrev:
Ang. frågan om typ av spik förstod jag inte riktigt...
Tack. När jag fick se expanderspiken uppfattade jag det som en plugg. Den är ju cylinderformad.
 
S Spikrätaren skrev:
Personligen föredrar jag expanderbult - sitter 100%
Tack, typ en sådan. Hur använder man den? Borra, panka ner, skruva fast?
 
  • Expansionsbult med mutter och bricka för montage i betong eller sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O orkaorca skrev:
Tack, typ en sådan. Hur använder man den? Borra, panka ner, skruva fast?
Ja, de användes mycket förr innan betongskruv utvecklades ordentligt. Nuförtiden finns ytterst få anledningar att använda sådana. Kräver samma jobb som för både expanderspik och betongskruv istället för att välja en av dem.
 
C C.Lundin skrev:
Ja, de användes mycket förr innan betongskruv utvecklades ordentligt. Nuförtiden finns ytterst få anledningar att använda sådana. Kräver samma jobb som för både expanderspik och betongskruv istället för att välja en av dem.
Expander är betydligt lättare att montera jämfört med betongskruv om man inte har tillgång till en kraftig mutterdragare.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Expander är betydligt lättare att montera jämfört med betongskruv om man inte har tillgång till en kraftig mutterdragare.
Absolut, och det är ju en av få gånger de faktiskt är en fördel. Men beroende på vad som ska dras åt/monteras fast så kan mutter behöva dras ganska ordentligt också.
Personligen ogillar jag dem starkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.