A anis16 skrev:
De som inte vaknat på morgonen med sågspån/flytspackeldamm/glasfiber i sängen har banne mig inte renoverat hus...
Då kan man lika gärna säga att den som inte har murbruk inetsat i händerna har minsann aldrig byggt eller renoverat. När du lappar till någon på kinden ska det kännas som en stor sten som viner genom vindens kalla bris.


Jag duschar och sköter hygienen och drar inte in skit i bingen. Skitklädena hängs av på egen hängare.
 
T
Bjor Bjor skrev:
1 1/2 år var snabb och sparade säkert en massa pengar istället för att anlita till allt En hantvärkare kostar mycket mer i timmen än vad vanligt folk känar i timmen. Kan kosta 4 gånger så mycket. Finns mycket pengar i att byggs hus själv.

Själv tar jag det lugna byggsättet, 6 år och inte klar än. Och då renoverar jag bara ett torp. Gör allt själv, inte sågar upp reglar och liknande, men jag hyvlar, tillverkar fönster och sådant.
Men viss är det stora pengar, blir ännu större om man vill ha lite specialbyggt eller ritade detaljer, när man är proffs själv så ser man att det är mycket amatörer även ute i byggsvängen , vore en mardröm o leja o sedan upptäcka att man betalar även för sådana till fullt pris. bara förhandla allt material till ett hus bygge är stora pengar, mer än en årslön i rabatter , det ger man oxå iväg ifall man lejer bort. skilde drygt 300 tusen på dyraste offerten från den billigaste med exakt samma märke på materialet.

Det häger mest på psyket om du orkar bygga allt själv, samt kunskap så man kan varje moment , bara få upp takstolar själv, samt enorma balkar, kan man göra styrare och monterar vinklarna innan kran kommer monteras dom lätt själv.
Många stod sedan frågande, hur fan har du monterat allt detta själv? även erfarna snickare, när det är så enkelt som att beställa en mobilkran istället för en kran på lastbil som många gör , i själva verket är mobilkranen billigare och snabbare och mer exakt i sina lyft , och detta vet sällan en vanlig snickare om.

Du gör helt rätt, bygg själv om du har kunskapen
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Känner samma sak för dom som jämrar sig över hur jobbiga deras renoveringar är när dom själva inte gör något utan betalar entreprenörer för arbetet. Förstår din frustration.
 
D Dulingen skrev:
Känner samma sak för dom som jämrar sig över hur jobbiga deras renoveringar är när dom själva inte gör något utan betalar entreprenörer för arbetet. Förstår din frustration.
Det var skitjobbigt när de renoverade i min lägenhet. 2 månader med slangar ner i sovrum, hall, badrum och 40 grader.
Jag var helt slut och kunde inte skita hemma på 2 veckor när de tog bort toastolen som stod löst på en pall i "badrummet"
De jävlarna berättade inte att det fanns toa och dusch i källaren heller så man fick ju åka hem till föräldrarna.

Så jo renoveringar kan vara jobbiga även om man inte gör något själv.
 
  • Gilla
anis16 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var skitjobbigt när de renoverade i min lägenhet. 2 månader med slangar ner i sovrum, hall, badrum och 40 grader.
Jag var helt slut och kunde inte skita hemma på 2 veckor när de tog bort toastolen som stod löst på en pall i "badrummet"
De jävlarna berättade inte att det fanns toa och dusch i källaren heller så man fick ju åka hem till föräldrarna.

Så jo renoveringar kan vara jobbiga även om man inte gör något själv.
Du skulle haft en sådan här då. Ungefär som ett dass.
 
  • Portabelt toalettställ med svart ram och grön sopsäck, blå avloppsslang till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Du skulle haft en sådan här då. Ungefär som ett dass.
Hade hängt den färsk och färdig på vd:ns dörr varje morgon bara för att visa hur mycket jag ogillade den fula fisken =)
 
E ICANiklas skrev:
Så du vill med det säga att du stör dig lite mer specifikt på dom säger att de byggt hus själv? Snarare än TS som är lite mer generell i sin irritation? :thinking::crysmile:

:crysmile:(y)
 
Sittställning
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Jag fattar !
 
Jag har INTE byggt hus, så de timmar jag lagt i detta projekt är naturligtvis inga RIKTIGA timmar. Har man flyttat i ett nytt hus är naturligtvis ALLTING färdigt inne. Det krävs inte heller någon ARBETE att fixa en tomt. Alla byggen av kataloghus är NATURLIGTVIS precis lika. Att bara köpa ett hus kan väll inte vara svårare än att köpa en gurka.....
(Huset jag hade innan renoverades BARA så det räknas inte heller.)
 
  • Haha
a_c
  • Laddar…
H hallonkräm skrev:
Jag har INTE byggt hus, så de timmar jag lagt i detta projekt är naturligtvis inga RIKTIGA timmar. Har man flyttat i ett nytt hus är naturligtvis ALLTING färdigt inne. Det krävs inte heller någon ARBETE att fixa en tomt. Alla byggen av kataloghus är NATURLIGTVIS precis lika. Att bara köpa ett hus kan väll inte vara svårare än att köpa en gurka.....
(Huset jag hade innan renoverades BARA så det räknas inte heller.)
Jag tror inte någon här påstår det du nu påstår. Men kan vara delaktig i bygget eller bygga huset själv "jag har byggt ett hus" Det är det diskussionen handlar om och inte dina löjliga påståenden.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
H hallonkräm skrev:
Jag har INTE byggt hus, så de timmar jag lagt i detta projekt är naturligtvis inga RIKTIGA timmar. Har man flyttat i ett nytt hus är naturligtvis ALLTING färdigt inne. Det krävs inte heller någon ARBETE att fixa en tomt. Alla byggen av kataloghus är NATURLIGTVIS precis lika. Att bara köpa ett hus kan väll inte vara svårare än att köpa en gurka.....
(Huset jag hade innan renoverades BARA så det räknas inte heller.)

Haha allt eller inget !?
 
T
F Fixarpappa skrev:
:crysmile:(y)
tror mer man ska summera upp , man uppskattar något man byggt själv mycket mer än något man bara köpt , sedan vem eller vad som gjort det möjligt har mindre betydelse .utan känslan av att ha något unikt och eget skapat får en högre och bättre mening , en egen historia, det är därför man bygger själv.
 
Sittställning
T Takläggare skrev:
tror mer man ska summera upp , man uppskattar något man byggt själv mycket mer än något man bara köpt , sedan vem eller vad som gjort det möjligt har mindre betydelse .utan känslan av att ha något unikt och eget skapat får en högre och bättre mening , en egen historia, det är därför man bygger själv.
Vetefan, antingen har man byggt, varit delaktig eller vara tryckt på köp knappen.

Graden av stolthet bör vara proportionerlig med graden av involvering.

....enligt mig
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.