Har flytande golv på nedervåningen, betongplatta - cellplast - golvspånskiva.

Golvet knarrar otroligt irriterande när man går på det i samtliga rum och det börjar bli dags att gör något åt det. Har läst trådar på forumet om liknande fall där man brutit upp golvspånet och lagt lumppapp ovanpå cellplasten och sedan nytt golvspån på lumppappen.

Låter som en enkelt lösning som jag väldigt gärna skulle vilja test i ett rum och se vilket resultat det ger. Om resultatet är bra så tänkte jag fortsätta med hela undervåningen.

Nu till frågan. Vad gäller för flytande golv? Är det möjligt att bara byta ut en del av golvspånet (ett rum) eller måste man ta hela det sammanhängande golvet?

Om det är möjligt, hur sammanfogar jag bäst den nya delen med den gamla så att hela golvet hänger ihop igen?
 
Det beror på hur väggarna står.

Om väggarna står stabilt ner på plattan så är rummens golv avskurna från varandra och individuella. Då bör det gå fint att ta ett rum i taget. Men kolla först så att inte golvspånet är hopbundet med angränsande rum via/under dörrtrösklar.

Om väggarna står på det flytande golvet så gissar jag att det blir betydligt svårare att byta.
 
Tack för input!

Alla väggar går ändå ner till plattan så inget är förankrat i golvspånet. Men golven i alla rum är förbundna med varandra under trösklarna så det finns inga individuella golv.

Skulle det vara okej att kapa golven under trösklarna och skapa individuella golv i respektive rum?
 
Det borde gå iom att väggarna är stabilt förankrade.

Det beror på hur golvet är avslutat mot väggarna. Det kan vara så att golvspånet bara ligger ovanpå frigoliten. Då sviktar det lite mer i kanten iom att trycket inte fördelas över ngn stor yta. (Jämför med sängen. När man sätter sig på kanten på madrassen så är det inte lika stabilt/fast som när man ligger ner.)
Det kan ev också vara så att spånet vilar på en fast klack i kanterna för att undvika detta fenomen. Min gissning är dock att detta är mer ovanligt för flytande golvspån.

Så, problemet som uppstår när spånet kapas under tröskeln blir att det är stor risk att det blir mkt svikt. Mkt svikt ger stor risk för knarr. Dörrar (trösklar och golvlister framförallt) kan ge knarr då golvet ideligen kommer att röra på sig ganska mkt när man går genom dörren. Det är också viktigt att golvspånet får rörelsespalter mot alla fasta delar runtom.

Om golvspånet kan läggas fast mot underlaget under tröskeln så vill det till att frigoliten runt dörren har hög bärighet så det inte sviktar för mkt och därmed kan ge upphov till att spånet spricker med tiden.
 
jag har själv lagt om ett par golv på grund av knarr, det viktigast är att kolla så där inte är någon svacka i betongplattan den skall vara helt plan
och återanvänd frigoliten när jag kollade min frigolit så hade den pressas ihop 2mm på 25 års användning
lägg lumppapp på frigoliten
snåla inte med limmet när du limmar spånplattorna
 
Uppskattar din input jättemycket!

Inga klackar i hörnen utan golvspånet ligger direkt på frigoliten.

Förstår problemet men det hade ju varit skönt att slippa göra om golvet på hela våningen. Hörnen blir ju ingen skillnad mot hur det är idag så det är mest vid dörren som jag är orolig för.

Vad menar du med "Om golvspånet kan läggas fast mot underlaget under tröskeln"? Skulle det hjälpa om jag satte en regel i dörröppningen som golvspånet kan vila på just där? Då avlastas frigoliten där.
 
Hur såg dina golv ut tergo? Var golven i alla rum sammanbundna eller har du individuella golv?

Funkade det med lumppapp?
 
mitt hus byggde jag 80-81 jag har individuella golv , jag har en regel under mina väggar som är lika hög som frigoliten (70mm) den finns oxså i dörrhålen så mina spånplattor vilar på den i dörrhålet, alltså spånplattorna slutar mitt dörhållet inga rum är sammanbundna
min hall la jag om 2007 och köket 2009 inga problem ännu
 
T tergo skrev:
mitt hus byggde jag 80-81 jag har individuella golv , jag har en regel under mina väggar som är lika hög som frigoliten (70mm) den finns oxså i dörrhålen så mina spånplattor vilar på den i dörrhålet, alltså spånplattorna slutar mitt dörhållet inga rum är sammanbundna
min hall la jag om 2007 och köket 2009 inga problem ännu
Okej, så du har alltså en ram som håller uppe golvspånet hela vägen runt? Hade ju underlättat.
 
S stalf skrev:
Okej, så du har alltså en ram som håller uppe golvspånet hela vägen runt? Hade ju underlättat.
nej endast i dörrhålen
 
T tergo skrev:
nej endast i dörrhålen
Då förstår jag. Regeln under väggarna är bara synlig under dörrhålen. Tänkte att den var tjockare än väggarna så att man på så sätt fick en ram runt.

Då bör jag ju kunna sätta en regel i dörrhålen och låta golvspånet vila på den och få i princip samma lösning som dig. Har du något på regeln? Lumppapp?

Stort tack för din input!
 
jo jag la lumpapp på reglen
 
Några materialfrågor..

1) Behöver man några särskilda spånskivor när golvet är flytande? Byggmax standard 22mm funkar?

2) Är det någon speciell lumppapp som ska användas?

3) Vilket lim rekommenderas för att limma skivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.