Hej!
Jag har ett befintligt förråd som hänger ihop med min carport. Förrådsdelen är på gjuten platta men nu vill jag bygga ut och förlänga förrådet med ca 10 kvm vilket skall vara isolerat och med värme. Marken där utbyggnaden skall ske är plan och består av jord och lera (gammal åker) och ligger i Södra Bohuslän. Jag funderar på om jag skall gräva ut för att fortsätta med platta eller om jag skall trycka ned plintar med träbjälklag. Jag vill göra allt jobb själv.

Vad hade ni som kan rekommenderat?
(Tänker: jobb, pris, funktion)

Befintliga förrådet ser ut ungefär så här (lånad bild):
 
  • Vit förrådsbyggnad med anslutande carport på gjuten platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt platta på mark om du redan har det. Kommer man åt med rännan på betongbil så man kan gjuta utan pump?
 
Ok, tack!
Tveksamt om man kommer åt med betongbil med ränna. Hur lång är en ränna?
Jag hade dock tänkt att gjuta själv med blandare för att spara pengar. Är 10 kvm mycket att gjuta själv?
 
C combato skrev:
Ok, tack!
Tveksamt om man kommer åt med betongbil med ränna. Hur lång är en ränna?
Jag hade dock tänkt att gjuta själv med blandare för att spara pengar. Är 10 kvm mycket att gjuta själv?
10 kvm = blir strax över 1 kubikmeter vid 10cm tjock platta och djupare kanter vilket betyder i runda slängar 2 ton betong.

Kör du blandare så var gärna 2 pers. Du kommer ju behöva 350-500kg cement + ballast(sand/grus) och det kommer bli en hel arbetsdag. Kan du komma åt kör med betongbil och ränna istället.
 
En ränna är 9m. Om betongbilen kan stå med bakdelen till.

Står den 90grader så räcker rännan bara ca 7,5m.
 
Har varit passiv ett tag då jag varit och opererats. Nu tillbaka för att fortsätta planerna :)
Jag är helt novis på detta men vill lära mig och göra det själv. Lite frågor nedan:

  • Hur djupt skall jag gräva ut?
  • Skall jag först lägga duk mot leran/jorden och sedan makadam?
  • Vilken storlek på makadam skall jag ha och hur många centimeter skall jag fylla?
  • Måste jag padda makadam?
  • Skall jag ha något finare grus längst upp innan jag sätter ut kantelementen?
  • Hur lägger man cellplasten inne på plattan? Om jag använder 100mm block, skall man då lägga dem i två lager om lott?
  • Hur många armeringsnät behövs? Distans emellan?
  • Hur tätt emellan skall man sätta kantbalksarmeringen?
Försöker få mig en uppfattning vad som behövs för att räkna ihop total kostnad för plattan.
Överväger fortfarande om det är lättare och billigare att köra plintar och träbjälklag...
:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.