Jag har precis byggt ett garage på tomten och förberedde med ett antal eldragningar. Nu visade det sig att jag inte behövde alla flexslangarna för el och funderar då på att dra ut fiber till garaget i den överblivna. Frågan är om det är möjligt? Det är ett 25mm räfflat kabelrör som jag tänkte använda i så fall. Kan man köpa fiber på rulle (cat5e, cat6?) och dra själv för att förbereda? Sen låta proffs installera mot befintligt fiber i huset. Om det är möjligt tänkte jag förbereda innan tjälen kommer så lika bra att börja undersöka o fråga: vad hade ni gjort?
 
Cat är nätverkskabel, köp färdig kontakterad fiber det är inte så dyrt.
 
Låter lovande! Då antar jag att kabeln måste räcka ända fram till där fibern kommer in i huset för att drt ska funka.

Får den plats i en räfflad 25mm tros?
 
Är det fysisk fiberkabel som du vill dra ut eller är det nätverket som du vill ha ut, dvs det som kommer in i fastigheten? Många benämner sitt bredband som "fibern".
 
Det är en bra fråga. Tanken är att man kanske vill göra om garaget till lägenhet för barnen eller för uthyrning i framtiden. Då behövs "bredband" för tv, surf etc. Men "bredband" kan väl vara i form av nätverkskabel eller fiber. Jag tänker mig att jag med fiber har möjlighet att göra ett separat nätverk och att det är en fördel. Tänker jag rätt?
 
Vad menar du med separat nätverk?
Om du avser att dela din fiberanslutningen i enkla privata nät gör man det oftast i den anslutna routern genom att konfigurera olika separata nätverk.
 
Hej
Tänkte bara fråga hur långt du uppskattar att dragningen är?
Jag ser framför mig att röret är nedgrävt, men sen såg jag att det bara var 25mm dia. Gissar att det då inte rör sig om något gult markör för dessa är väl på 50mm i dia. Men jag kan ha fel.
Mvh
Fredrik
 
Du drar en nätverkskabel till garaget från din router/switch. Fiber grenar man normalt inte ut i enfamiljsfastigheter. Är röret 25 mm invändigt så ska det gå att få i en färdig nätverkskabel men det bästa är att köpa rätt längd från rulle och kontaktera själv.
 
Ok, tackar för detta. Vad får jag för fördelar av att dra fiber jämfört med att dra nätverkskabel då? Det handlar om ca 30m avstånd.
 
Funktionellt vinner du inget på att dra fiber. Nätverkskabel innebär dock en risk att åskan slår sönder nätverksprylarna, hur stor den risken är beror lite på hur åskdrabbat området är. En del verkar aldrig ha problem medan andra får byta grejor stup i ett.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Färdigkontakterad fiber kan du köpa i valfri längd, jag gjorde det till anslutning mellan bostadshus och stall, det blev hur bra som helst. Gjorde detta just av åskskäl, om åskan slår ner minimerar man skadorna.

I ett 25 mm rör får du utan bekymmer plats med en LC-kontakterad fiber. Ett tips är att ta dig tiden för att mäta rörets exakta längd så du inte får en för kort fiberkabel. Dra in ett nytt snöre med dragtråden och mät samtidigt snörets längd. Lägg sen på 2 meter i varje ände, minst, så du inte står där med för kort fiber sen. Ska inte säga att min fiber är spänd som en fiolsträng men det var inte mycket över i min installation, önskar att jag dragit till med minst 1 meter extra i var ände.

Köpte både färdigkontakterad fiber och SFP:er till nätverksutrustningen via FS.com, fick snabb service och det kostar inte mycket där.
https://www.fs.com/de-en/c/fiber-patch-cables-261
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bra tips!
T tompaah7503 skrev:
Färdigkontakterad fiber kan du köpa i valfri längd, jag gjorde det till anslutning mellan bostadshus och stall, det blev hur bra som helst. Gjorde detta just av åskskäl, om åskan slår ner minimerar man skadorna.

I ett 25 mm rör får du utan bekymmer plats med en LC-kontakterad fiber. Ett tips är att ta dig tiden för att mäta rörets exakta längd så du inte får en för kort fiberkabel. Dra in ett nytt snöre med dragtråden och mät samtidigt snörets längd. Lägg sen på 2 meter i varje ände, minst, så du inte står där med för kort fiber sen. Ska inte säga att min fiber är spänd som en fiolsträng men det var inte mycket över i min installation, önskar att jag dragit till med minst 1 meter extra i var ände.

Köpte både färdigkontakterad fiber och SFP:er till nätverksutrustningen via FS.com, fick snabb service och det kostar inte mycket där.
[länk]
Bra tips! Då behöver jag väl en egen router i garaget också. Och visst går det att grena fiber ut till garaget i samma dosa där fibret kommer in i huset? Som ni märker har jag inte stenkoll på detta, vill mest bara förbereda dragning innan tjälen så får jag läsa på under vintern :)
 
Router behöver du inte om du redan har en och tänkte använda den internetuppkopplingen.
Eller ska detta vara en egen?
 
Drar du fiber så lär du behöva en till mediaomvandlare och en till router för du vill väl ha ett trådlöst nät i garaget?
 
Just det. Så då har jag följande två val:

1. Dra fiberkabel som thompaah föreslår. LC-LC, med utmätt längd från husets fiberbox fram till garaget. För visst kopplar man på detta i fiberboxen i huset, eller är det i mediaomvandlaren? Räcker väl sen med en mediaomvandlare i garaget sen med denna approach?

2. Dra nätverkskabel och låta garaget gå på befintlig router. Fast visst behöver jag en signalförstärkare eller dylikt för att få det trådlösa i garaget att funka ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.