H Hellenbol skrev:
Då var jag inte fel på det (säterstuga = fäbodstuga). Med två avdelningar med spis bör det ha varit två gårdar som delade en stuga, eller två säterstugor i en om man säger så. Har jag aldrig sett här i Värmland. Finns det rester av andra byggnader i närheten? Det bör ju då ha funnits fähus, lada mm. Du skulle kunna kolla i Fornsök om detta är inventerat:
[länk]
Det fans nån typ av fähus? men det är bortom all räddning!
 
  • Sammanfallen träkonstruktion i skogen som tidigare varit ett fähus, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen träbyggnad i skogen, delvis kollapsad, omgiven av träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C Cedabo skrev:
Det fans nån typ av fähus? men det är bortom all räddning!
Det fixar målarn :D
 
  • Haha
  • Gilla
Ellenkaramellen och 5 till
  • Laddar…
Fähuset var lite slitet. Men jag skulle tro att mycket av timret går att återanvända. T.ex för att bygga ett snyggt växthus med timmersockel. Om man tjärar det ordentligt så kan det nog se bra ut trots att timret är väldigt sprucket.
 
  • Gilla
jenhul och 3 till
  • Laddar…
Stockar som du borde kolla upp är syllstockar och dom under fönsterna, men stugan rasar inte bara för att dom är rutten. Och det är ganska så lätt att byta dom själv, panelen på utsidan döljer om det inte blir helt perfekt. Se till att ta ut fönstrerna innan du lyfter stugan. Tillverka innerbåge om du ska använda det på vintern, men byt inte ut fönsterna för då förstörs hela utseendet på stugan.
 
  • Gilla
Cedabo
  • Laddar…
C Cedabo skrev:
Det fans nån typ av fähus? men det är bortom all räddning!
Jag ser en bastu ;)
 
  • Gilla
jenhul och 1 till
  • Laddar…
Stugan ser fin ut. En fäbodstuga med mjölkkammare vid gaveln. Moderniserad i början på 1900-talet men timmerstommen kan ju vara äldre. Med en varsam renovering och ordentligt underhåll så håller den sannolikt många hundra år till.
Fast innan man börjar lägga ned tid och arbete lönar det sig att ta loss någon bräda på utsidan och kontrollera skicket på timret under fönstren och vid knutarna. Att byta någon eller några stockar går bra men ibland träffar man på totalt slutruttnade stommar som har flyttats och återanvänts som fiskestugor eller fäbodstugor och som helt enkelt inte går att rädda eftersom de var genomruttna från första början.


Fähuset är sannolikt kaputt. Har man kreatur i en timrad byggning så brukar timret ruttna inifrån av djurfukten. Enda undantaget är om virket är riktigt bra kärnfura.

Fast det är en sak jag undrar om det där fähuset. Det ser ju ut att vara timrat med hästhuvudknut på rundstock. Det innebär antingen att du är i eller nära Dalarna eller att timran är riktigt gammal. Häromkring brukar det vara 1600-tal då man ser sånt där. Skulle vara intressant att få se mer bilder av den timran av arkeologiska skäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
jenhul och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast det är en sak jag undrar om det där fähuset. Det ser ju ut att vara timrat med hästhuvudknut på rundstock. Det innebär antingen att du är i eller nära Dalarna eller att timran är riktigt gammal. Häromkring brukar det vara 1600-tal då man ser sånt där. Skulle vara intressant att få se mer bilder av den timran av arkeologiska skäl.
Så intressant! torpet finns i Dalarna. Jag ska ta lite fler bilder när jag är på plats. Tack för ditt svar och att du delar med dig av din kunskap!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B Benganbbb skrev:
Jag hade nog pratat med något TV program typ Det sitter i Väggarna eller typ sommar med Ernst.
Så får du det garanterat renoverat och fixat.
Annars är det taket man börjar med och ser till så att det finns vattenavrinning från huset.
Att ta dit Ernst är lika illa som att kasta in en Solstickan i byggnaden. Undvik!
 
  • Haha
  • Gilla
jenhul och 3 till
  • Laddar…
Mja..... det är sannolikt betydligt billigare och mindre arbete att röja upp efter Solstickan än efter Ernst...... men förstörelsen är på samma nivå.
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.