hej,

Jag ska ta ner innertaket i ett fritidshus från -74. Det är ett platt tak med

Takpapp
Råspont
Luftspalt
Isolering (20 cm)
Bärläkt (glespanel)
Någon form av papp
Gips

Jag ska dra en del el i taket och måste alltså ta ner den där svarta pappen.

Frågor:

Ska jag istället för pappen plasta in taket?

Vad har pappen för funktion?

Moderna hus är ju inplastade. Tappar man funktionen av inplastningen om inte hela huset görs tätt. Jag kommer inte ha möjlighet att plasta in ytterväggarna.
 
Rickard.
Papp användes istället för plast av samma funktion innan plast blev standard och i ditt fall kanske dom valde papp över plast då dom kallställt på vintrarna.

Har du inga problem med konstruktionen hade jag försökt lite försiktigt ta ner och sätta tillbaka det eller om det inte går köpt en rulle YAM tror dom ligger på en dryg hundring.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack Rickard,

Osäkert om jag har problem med konstruktionen. Ska börja riva takpapp på måndag och då kan jag inspektera råsponten.

Nu ligger pappen mellan bärläkt och gips borde den inte ligga mellan takstol och bärläkt?
 
Rickard.
Bärlekt är glespanel?

Normalt brukar plast monteras mot takstol så man slipper göra hål för el och dyl. men jag tycker väl inte du behöver göra om för det.
 
Sorry jag är själv lite förvirrad av bärläkt och glespanelen. Ska ta ner gipsen i veckan och får då kika exakt vad det är som gipsen är fäst i.

Men om jag förstår dig rätt så ska jag sätta upp plast alt papp?

Och det är bättre att sätta upp det än att strunta i det även om huset inte blir helt tätt.
 
Rickard.
Har du inga problem så sätt upp papp, man ska inte ändra något som fungerar.

Plast brukar inte rekomenderas i byggnader som kallställs.
 
Framöver kommer byggnaden hålla minst 13-15 grader året om
 
Rickard.
Min rekommendation står kvar, fuktbelastningen är extremt liten i ett fritidshus och då tycker jag det är bättre om det inte är helt tätt och kan "andas" lite.
 
Mm det kommer ju kunna andas ”lite” där innerväggarna är skruvade upp i taket. Jag kommer ju plasta varje rum var för sig.
 
Vad är definitionen av ett fritidshus egentligen. Huset är 80 m2 och kommer användas varje helg året om och säker 20 veckor som permanentboende.
 
Sådär nu ska innertaket upp och jag ska sätta upp ny papp där jag tagit ner den gamla. Rör sig om ca 20-25 m2.

Jag har sedan gammal en rulle vindpapp ac350 från byggmax.

https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...NBjdFZ8Ya8ru9EG32TgcLJYnyWzgSOscaAhw5EALw_wcB

Den är inte på något sätt lik den gamla pappen som satt i taket. Den gamla är kanske dubbelt så tjock och mycket fetare. Den har givit en del tjäravtryck där den suttit.

Finns det olika funktioner för olika typer av vindpapp?

hjälp mig att komma vidare med vilken papp jag ska sätta i taket.
 
I ditt fall hade jag valt att montera en ångbroms.
 
Ok kan du utveckla det?

finns ju inte en chans att den kommer ens bli lite tät. Väggarna i huset är resta efter att Råsponten i taket är satt.
 
Ok, och du ska avsluta med att gipsa på råsponten(?). Isf finns ingen anledning till fuktspärr, det är för sent nu. Men moderna färger är så täta att dom i praktiken fungera som fuktspärr om du nu tänkt måla innertaken. Man kan ju då också foga bakom taklisten.
 
Det sitter råspont i taket. Råsponten är spikad i takstolarna. Takytan är 80 m2. På 60 m2 sitter det en lite tjockare papp av tjära (ej takpapp). Jag undrar vad jag ska sätta på de 20m2 där jag idag inte har någon papp. Jag tog ner den befintliga pappen för att kunna dra om en del el.

jag kommer ha huntonit som innertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.