Har en gammal Bosch grön stickspår som är nät ansluten som fungerat bra hur länge som helst, maskinen är alltså gammal. PST50-E 350W.

Vid senaste användning så började maskinen sluta att såga så fort det kommer motstånd, den känns nästan som att motorn "slirar". Den gick från att klara parkettgolv utan problem till att inte ens kunna såga i en pizzakartong.

Är maskinen helt körd eller finns det något trix för att lösa detta?
 

Bästa svaret

Jag skulle inte ägnat en sekund att försöka felsöka och ev laga en dylik sticksåg.

Satt i en liknande problemställning för några år sedan, skaffade en Bosch GST 90 E och det var ju en så totalt annan maskin, precis hur bra som helst - vibrationsfri i stort sett, till att börja med. Väldigt mycket mer exakt och tystare och mycket högre avverkningshastighet.
 
  • Gilla
Savaric och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle inte ägnat en sekund att försöka felsöka och ev laga en dylik sticksåg.

Satt i en liknande problemställning för några år sedan, skaffade en Bosch GST 90 E och det var ju en så totalt annan maskin, precis hur bra som helst - vibrationsfri i stort sett, till att börja med. Väldigt mycket mer exakt och tystare och mycket högre avverkningshastighet.
Misstänkte detta. Detta är mina föräldrars gamla maskin som morsan mest använder när hon lägger golv. Jag tänkte kolla om någon hade lite mer koll på dessa maskiner och om det var något enkelt man kunde fixa så hon slapp köpa ny eller låna min varje gång. Många apparater har små knep tycker jag och brukar sällan vara krångliga att laga, men här känns det som att det inte är lönt att lägga någon tid.

Själv bygger jag inte så ofta och har köpt in mig helt i ryobis maskiner och är nöjd med dem flesta apparater. Helt underbart att ha samma batterier och laddare till hela parken. Sticksågen jag kör med är en R18JS och har mest används till att kapa golv med.

Tack för svar!
 
Gissar att det är kolen som är slut men det är som sagt inte värt att byta.
 
  • Gilla
Savaric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.