Hej

Jag har köpt en ny villa grind för in och utpassage för bil.
man kan öppna grinden via fjärrkontroll finns även en input i kontrollen för potential fri slutning som jag vill använda till öppning via någon app eller liknande.

I min dröm värld finns det ett enkelt internet uppkopplat impulsrelä som gör en potential fri slutning men jag har inte hittat något sådant.

min tanke för var att köra plejd relä och deras gateway men då måste jag dels köpa plejd + gateway för 1500kr och ett till relä för att få slutningen potential fri.
och om jag fattat deras app rätt så är det på eller av man väljer och går inte att fixa en inpuls så man måste klicka på och av för att öppna sen på och av för att stänga och det kan vara krångligt för vissa i hemmet?

Till min fråga, Någon som vet ett relä jag kan använda? vill inte ha gsm relä då jag har fiberuppkopling i huset och inte vill ha ett till abonumang att hålla koll på.
 
Vad är det för grind? Bild
 
Om jag tolkar din beskrivning rätt så borde en Shelly 1 fixa biffen. Den ansluts till WiFi, har potentialfri reläutgång som kan konfigureras till att ge en kort puls och går att styra via app.
 
A alfista skrev:
Om jag tolkar din beskrivning rätt så borde en Shelly 1 fixa biffen. Den ansluts till WiFi, har potentialfri reläutgång som kan konfigureras till att ge en kort puls och går att styra via app.
Kan jag nå den via internet eller bara lokalt på mitt egna nät?
 
tommib
Via internet om du använder deras molntjänst.

Säkerhetsimplikationerna av detta låter jag vara osagda men om grinden inte är säkerhetskritisk så är det nog lugnt.
 
tommib tommib skrev:
Via internet om du använder deras molntjänst.

Säkerhetsimplikationerna av detta låter jag vara osagda men om grinden inte är säkerhetskritisk så är det nog lugnt.
Hur fungerar molntjänsten? krånglar den mycket eller går den som tåget? är den gratis eller måste man betala en avgift varje månad?
 
tommib
Ingen koll, jag kör VPN så min telefon är alltid på det "lokala" nätverket om jag så önskar.
 
tommib
Ja, det är den.

Har som sagt inte testat molntjänsten men Shelly får oftast väldigt bra betyg i hemautomationskretsar. De är väldigt flexibla små puckar.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är den.

Har som sagt inte testat molntjänsten men Shelly får oftast väldigt bra betyg i hemautomationskretsar. De är väldigt flexibla små puckar.
Åker och köper en på Kjell imorgon låter kanon :)

Är ni säkra på att den kan levera en slutning utan någon ström, alltså potential fri ? Annars köper jag ett relä med
 
Den du länkade till dvs Shelly 1 är helt säkert så som du önskar med potentialfri slutande kontakt.
 
Jag kör med en brytare/relä från Sonoff som är inställd på impulsläge (1s) för kortslutning av fjärrkontrollen. Har även tagit ur batteriet från fjärren och ersatt med "riktig" strömkälla. Har fungerat helt felfritt sedan installationen för 2-3 år sedan.
Det är denna: https://www.styrahem.se/p/408/strombrytare-paav-wifi-4-kanaler-pro
Verkar ha utgått, men nyare variant finns.
 
Redigerat:
P peter1338 skrev:
Åker och köper en på Kjell imorgon låter kanon :)

Är ni säkra på att den kan levera en slutning utan någon ström, alltså potential fri ? Annars köper jag ett relä med
Många som använder Shelly1 till just det du vill göra. Du kan söka på Shellys Facebook grupp så hittar du massor om grindöppningar. Jag använder även Shellys Cloud och det funkar bra men jag har valt ett eget vlan isolerat till mina IoT grejer.
 
GK100 GK100 skrev:
Den du länkade till dvs Shelly 1 är helt säkert så som du önskar med potentialfri slutande kontakt.
Köpte shelly 1 igår och fick det och funka direkt, smidigaste grejen jag varit med om

Tusen tack till all hjälp här på forumet
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.