Hej!
Vi har funderingar på att bygga ett Älvsbyhus. Efter att ha surfat runt lite och sett att de varit aktuella i kalla fakta samt vid flertalet tillfällen varit aktuella på svarta listan hos ARN blir vi fundersamma.
Nu undrar jag om ni som byggt Älvsbyhus vill dela med er av era tankar och erfarenheter. Positiva som negativa.
Tack på förhand!
Mvh
Anna
 
Hej, vi byggde med dem 2018-2019. Var själv tveksam länge. De var med på kalla fakta för 10-11 år sedan. Den yngre generationen tog över ledningen av företaget strax efter. Tror de insåg problemet. Därefter har de gjort en rejäl skärpning skulle jag vilja påstå. I dag är det inga som helst problem. Men naturligtvis kan man ha otur, fel kan alltid inträffa.
Vi har bott i vårt hus sen i mars 2019 och är helnöjda. Bygget gick bra, hjälpen med bygglov mm funkade bra, bygglaget var proffsigt. Tex regnade det när modulerna kom. De lastade då bara av men lät allt vara täckt. Dagen efter täckte de av och monterade i bra väder. Det har man annars hört historier om. Finishen blev också kanon. Dock kan det ju skifta hur duktiga bygglagen är. Anmärkningar åtgärdades direkt. En del småfel som upptäckts senare har även de åtgärdats av tekniker inom någon vecka. Mitt intryck är att de är snabba på serviceärenden. Har även frågat om rekommendationer för utförande av egna arbeten och fått bra svar.
Älvsbyhus är ett budgethus såklart, det finns många lyxigare hus men jag tycker vi fått väldigt mycket hus för pengarna. Husen kräver enligt mig en del tillval för att funka, standardutförandet är ganska skralt. Dock är tillvalen ok prissatta och det ingår trotts allt mycket som är tillval hos konkurrenterna i segmentet, tex trappor inne och ute samt fönster i gavelspettsar på 1.5-planshusen.
Sen medger ju modulbygge inga större möjligheter att ändra planlösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbe 81 och 2 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Hej, vi byggde med dem 2018-2019. Var själv tveksam länge. De var med på kalla fakta för 10-11 år sedan. Den yngre generationen tog över ledningen av företaget strax efter. Tror de insåg problemet. Därefter har de gjort en rejäl skärpning skulle jag vilja påstå. I dag är det inga som helst problem. Men naturligtvis kan man ha otur, fel kan alltid inträffa.
Vi har bott i vårt hus sen i mars 2019 och är helnöjda. Bygget gick bra, hjälpen med bygglov mm funkade bra, bygglagen var proffsiga. Tex regnade det när modulerna kom. De lastade då bara av men lät allt vara täckt. Dagen efter täckte de av och monterade i bra väder. Det har man annars hört historier om. Finishen blev också kanon. Dock kan det ju skifta hur duktiga bygglagen är. Anmärkningar åtgärdades direkt. En del småfel som upptäckts senare har även de åtgärdats av tekniker inom någon vecka. Mitt intryck är att de är snabba på serviceärenden. Har även frågat om rekommendationer för utförande av egna arbeten och fått bra svar.
Älvsbyhus är ett budgethus såklart, det finns många lyxigare hus men jag tycker vi fått väldigt mycket hus för pengarna. Husen kräver enligt mig en del tillval för att funka, standardutförandset är ganska skralt. Dock är tillvalen ok prissatta och det ingår trotts allt mycket som är tillval hos konkurrenterna i segmentet, tex trappor inne och ute samt fönster i gavelspettsar på 1.5-planshusen.
Tack så jättemycket för ditt svar!
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Vi byggde vårt Älvsbyhus 2017 och har absolut inget att klaga på.
 
  • Gilla
Nybygganna
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Vi byggde vårt Älvsbyhus 2017 och har absolut inget att klaga på.
Låter bra, tack så jättemycket för svar! mvh
Anna
 
Förutom att Älvsbyhus nu för tiden har väldigt nöjda kunder så har dom en grejj som är väldigt bra. Du betalar inte ett öre förän efter godkänd slutbesiktning.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Förutom att Älvsbyhus nu för tiden har väldigt nöjda kunder så har dom en grejj som är väldigt bra. Du betalar inte ett öre förän efter godkänd slutbesiktning.
Ok, det visste jag inte. Det låter ju mycket bra båda dina svar! Tack för svar!
 
Var inne på det i mitt tidigare inlägg men jag uppskattade väldigt mycket att grund (inkl montering), yttertrappa med tak, innertrappa samt fönster i gavelspetsar ingick i Älvsbyhuset. I min värld skulle (och ska) allt som förväntas höra ett funktionsdugligt hus till också ingå i grundpriset. Jag blev uppriktigt sagt förvånad att så, ganska ofta, inte är fallet. För mig är det lite som att bilen jag köper blir komplett först efter att jag valt till motorhuv och passagerarsäte.
 
  • Gilla
ATable4U! och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Vi känner ingen som helst oro välja Älvsbyhus igen.
Vi har byggt ett Älvsbyhus tidigare och har beställt nummer två som kommer inom kort.

Bygget av det första gick utan problem. Bygglaget visste exakt vad de skulle göra och gjorde ett bra jobb. De flesta av anmärkningarna som framkom vid besiktningen var från fabriken. Vi kommer troligtvis få samma gubbar som bygger det nya så det känns bra.
Många av montörerna som Älvsbyhus använder är estländare eller polacker men de kan engelska och de är duktiga hantverkare.

Man måste ha i åtanke att det man köper är ett lågprisalternativ, jag vill inte säga budget för det är i mitt tyckte ett helt ok hus för den prisnivån. Det man får är ett fungerande hus. Förväntar man sig ett lyxigt hus så ska man välja ett annat fabrikat.
Man kan välja till många tillval till ett överkomligt pris. Om man lägger ner lite tid på prisjämförelser så kan man spara tusenlappar på välja det som är prisvärt hos dem och andra saker på bygghandeln.

En nackdel är dock krypgrunden, man måste ha koll på de så att den håller rätt fuktnivå, men gör man det så brukar det inte bli problem. De har även slutat med uteluftsventilerad krypgrund och har stängd med avfuktare istället som är ett bättre val.

Historien med ARN och reportaget i kalla fakta beror nog helt på den tidigare ledningens agerande.

Har även bott i ett Älvsbyhus från 80 talet och det var verkligen ett lågbudget hus.

och till sist....letar man lite så hittar man något negativt om alla hustillverkare, det finns nog ingen som bara har goda omdömen och nöjda kunder.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Vi bor i ett Älvsbyhus som vi lät bygga 2007. Man kan nog dela in det i två (eller fler) delar. Dels huset och det som ingår dels monteringen av grund resp hus. Vi hade inga problem under byggtiden, enligt besiktningsmannen var det ovanligt lite att anmärka på vid besiktning och det har fungerat sedan dess. Vi räknade av hela köket med vitvaror och satte in ett ikea-kök istället. Det som var tråkigt var att man fick stå för byggstädningen själv och att de bodde i huset under byggtiden. Att börja med att städa en skitig toalett i sitt nya hus är ingen bra början...
 
  • Gilla
stayfrosty
  • Laddar…
Det där med att de bor i huset under tiden det är borta sedan några år har jag förstått. Jag har för mig att arbetsmiljöverket slog ner på det.
 
Det stämmer, ingen får bo i huset under byggtiden.

Däremot får man byggstäda själv. Körde 3-4 släpkärror från tomten. Man kan ju själv beställa container också. Inne i huset lämnade inte våra byggare något grovskräp. Jag tyckte dock det var en fördel att städa inomhus på egen hand. Man går automatiskt igenom huset och synar i stort sett allt på nära håll. Besiktningsmannen måste ju stå på typ armlängds avstånd enligt reglerna. Då är det bra om en kan göra honom uppmärksam på sådant som han/hon kan se men kanske lätt missar.
 
Det nya huset, ett Linnea med lilla dubbelgaraget står på plats nu .
Modulerna lyftes på plats den 14/10 och igår blev killarna klara ned det sista momenten.
Nybyggt husmodell Linnea med dubbelgarage omgivet av byggställningar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte haft lust att störa montörerna med att snoka runt allt för mycket när de har jobbat men det jag har sett ser bra ut. (Man kan ju alltid bjuda på fikabröd så att man har en anledning att gå in och titta).
Men min uppfattning är att de i detta bygglag har varit noggranna, men nu när de är klara så ska jag gå genom alla utrymmen med lupp för att se om det finns skador etc.

Vi har haft en 10 kubikmeters container och den har de fyllt till bredden med avfall (allt obehandlat virke har en bekant som eldar med ved tagit hand om). När de var klara har de städat av golv och bänkar och kastat ut allt skräp.

Ingen har bott i huset under byggtiden, jag frågade om de kommer att göra det, men de sa att det har de slutat med. De har endast använt lilla toaletten för ..... och tvättstugan som fikarum.
 
  • Gilla
Vårflod och 1 till
  • Laddar…
A
Hejsan, vi skall bygga i Västervik, hade Ähus redan 1992 i Stockholm, och var toppennöjda.
Har nu surfat på 5 -6 olika firmor, och för samma standard är de 50-80% dyrare. Vi anser att 1,9 milj f ett 1,5 plans hus, från Ähus, lämnar oss med ca 700000 + för extra allt ,vi kan bestämma själva. garagen är också mycket billiga, ca 60 - 100% billigare än konkurenterna!
Min fråga är nu till er , som nyligen byggt, om jag avstår hela köket vad kompenseras jag med?
Lika om jag avstår det billiga laminat golvet?
I badrummen skulle jag vilja ha kakel resp klinkers samt bättre skåp dusch etc, har någon avstått badrumsinredning till 100%?

Hur flexibla är snickarna under bygget om man vill lägga till ändra? Alt göra extra arbete mot ersättning/faktura?

Vi har planer för Henrik, med balkong, takkupor, dubbelgarage, öppet till nock på övån, med få sovrum och många bad samt bastu.

sänder soliga hälsningar från västervik
Elisabet
 
  • Gilla
dddddddddd
  • Laddar…
Perfekt ju med ett garage som är 100% billigare!
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.