Hur fungerar det om jag säljer huset nu gör tex 3 milj med 1 milj i vinst köper en lägenhet för 1 milj och bor tillfälligt i 6 mån innan ett nytt hus för 4 milj är byggt ? Får jag göra uppskov på till det nybyggda eller förstör det tillfälliga boendet det?
 
Hemmakatten
Ja, det får du. Men beroende på när du sålt och när du köper ett nytt hus.

Om jag inte missminner mig så om du säljer ditt hus år 1, så kan du köpa(skriva köpekontrakt) ett nytt hus senast 1 maj år 3.
 
Är det inte också så att det gäller att hålla koll på kalenderår. så säljer du sent i år, så är så att säga ett av åren "förbrukat". Jag har dock dålig koll på reglerna. Det kan dessutom vara så att det är det år du skriver kontraktet på försäljningen som räknas, inte tillträdesdatumet (ännu mer osäker).
 
Hemmakatten
Du har rätt, hempularen. Skriver man köpekontrakt i december i år, så har man "förlorat" ett år. Kontrakt i december i år 2020, innebär att du måste ha en ny bostad senast 2 maj 2022. Hade du sålt en bostad i januari detta år, 2020, är det ändå samma regler.

Och ja, det är köpekontraktsdatum som gäller.

Vi var på gränsen, lite för sena, så vi flyttade in på vår förra tomt 24 april, i husvagn, för att kunna nyttja uppskovsreglerna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du har rätt, hempularen. Skriver man köpekontrakt i december i år, så har man "förlorat" ett år. Kontrakt i december i år 2020, innebär att du måste ha en ny bostad senast 2 maj 2022. Hade du sålt en bostad i januari detta år, 2020, är det ändå samma regler.

Och ja, det är köpekontraktsdatum som gäller.

Vi var på gränsen, lite för sena, så vi flyttade in på vår förra tomt 24 april, i husvagn, för att kunna nyttja uppskovsreglerna.
Kan man ha ett billigare boende mellan ? (Om man håller sig inom tidsgränderna ?)
 
  • Gilla
Tovan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.